Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

larced

Medlem
Hur brukar det se ut med rena sas biljetter och blackout perioder runt jul, speciellt till från hnd?
Har fly permium till sista jan 2023, men funderar på om jag dra ihop dom sista poängen så jag kvalificerar mig tom sista feb, och ev hinna trycka in en c till tokyo över jul/nyår och en bit in i jan.

Vill varna lite för Tokyo i början av januari. Det är deras stora lediga tid på året. Så mycket som brukar vara öppet (restauranger, barer mm) kan vara stängt, samt att det är väldigt mycket japaner som trängs vid tempel och andra turistintressanta platser.
 

mha321

Medlem
En undran om man har ex en lufthansa biljett bokad med eurobonus poäng och sas konkar.
Är den fortfarande giltig tror ni?
Vid en konkurs, troligtvis inte eftersom Lufthansa då inte får betalt för biljetten. Om det däremot handlar om rekonstruktion snarare än konkurs blir det mer av ett kanske.
 
Jag har fått ställa in ett gäng bonusresor under pandemin men har nu tänkt försöka igen. Vi (två stycken) har siktat på en kort resa till USA veckan innan påsk 12-13/4 till 16-17/4 (typ onsdag till söndag alltså). Som vanligt försöker jag göra min läxa och kolla upp möjliga vägar med hjälp av awardfares, United, Canadaair osv. Men.... Har ringt in två skilda gånger och blivit avspisad ganska hårt. Den första gången var ganska sent på dagen (kom väl fram vid 16:30-tiden) och killen som svarade var inte så behjälplig kanske. Dumförklarade mig eftersom just det flyget jag hade hittat inte fanns ledig och när jag då försökte med alternativ så var inte det heller så bra. Slutade med att jag avslutade samtalet och tänkte ringa tillbaka nästa dag.

Blev inte så utan det gick nästan en vecka. Andra alternativ hade tagits fram (denna gången till Washington). Nu svarade en kvinna och jag hann knappt börja be henne hjälpa mig att boka en resa innan hon förhörde sig om det var en Star Alliance, vilket jag sa ja till, och sen var det i ganska skarpa ordalag om avgifter osv. Jag försöker vara här och läsa men detta hade gått mig förbi (om det stämmer). Innan var det ju en bokningsavgift på 450 kr. Nu sa hon att det var per person. I och med att man kan boka Star Alliance så tar de också avgift för denna tjänsten vilket var 375 kr per person. Så vi börjar alltså med 825kr i avgift, per person. Stämmer verkligen detta? Det är ju också intressant att jag litar mer på detta forums svar än hennes statement.

Vidare så var det också ganska bestämt så att hon endast såg resor som går att hitta på Star Alliance bokningen på sas.se. Jag vet ju sen lång tid tillbaka (har bokat ganska många) att bara för att de syns på United (eller andra) så finns de ibland inte. Men hur gör ni när ni bokar? Utgår från längst sträckan på sas.se och sen ringer in och bokar de andra? Jag har hittat passande segment men de får man ju naturligtvis inte när man söker hela sträckan. Alltså så man alltid gjort. Slipper man avgifterna i telefon då, förutom ombokningen på 150kr?
 

Mr Basic

Medlem
Har ringt in två skilda gånger och blivit avspisad ganska hårt. Den första gången var ganska sent på dagen (kom väl fram vid 16:30-tiden) och killen som svarade var inte så behjälplig kanske. Dumförklarade mig eftersom just det flyget jag hade hittat inte fanns ledig och när jag då försökte med alternativ så var inte det heller så bra.
Inget nytt, i princip alla har råkat ut för dessa agenter. Uppskattat 75% av agenterna vill/orkar/kan inte boka resor trots att det finns award-biljetter och allt är inom regler och rimlighet. :mad:

Slutade med att jag avslutade samtalet och tänkte ringa tillbaka nästa dag.
Bra gjort.

Innan var det ju en bokningsavgift på 450 kr. Nu sa hon att det var per person.
Det har, vad jag kan minnas, alltid varit 450kr per person i *A-avgift.

I och med att man kan boka Star Alliance så tar de också avgift för denna tjänsten vilket var 375 kr per person.
Om resan du vill boka finns, och går att boka online, brukar de ta betalt för tfn-bokning. Om det inte går att boka online eller du vill mixa kabin eller resa i First så brukar de inte ta ngn tfn-avgift.

Men hur gör ni när ni bokar?
1. Finns resan att boka online via SAS *A-verktyg så gör det.
2. Fokusera på de långa (interkontinentala) sträckorna först, bygg därefter på med de korta (i eco om så krävs, kan ev justeras senare).
3. Räkna med 3-4 HUACA vid varje tillfälle, då slipper du bli irriterad. Har du tur stöter du på en bra agent omgående.
Lycka till! :)
 
Last edited:

Philip G

Medlem
Vidare så var det också ganska bestämt så att hon endast såg resor som går att hitta på Star Alliance bokningen på sas.se. Jag vet ju sen lång tid tillbaka (har bokat ganska många) att bara för att de syns på United (eller andra) så finns de ibland inte. Men hur gör ni när ni bokar? Utgår från längst sträckan på sas.se och sen ringer in och bokar de andra? Jag har hittat passande segment men de får man ju naturligtvis inte när man söker hela sträckan. Alltså så man alltid gjort. Slipper man avgifterna i telefon då, förutom ombokningen på 150kr?

Ser inte ut som att det finns så många direktflyg med tillgänglighet i business 13-14/4, men tar ni ett stopp i t.ex. Bryssel finns en flight med 5 stolar tillgängligt ned till Dulles.

Och hem, som exempel, IAD-MUC-BRU. Ingen drömrutt direkt men tillgänglighet finns. Detta kan du ju boka, och när du sedan ringer in för att koppla på ARN-BRU. I och med att detta inte går att boka via hemsidan så kan agenterna stryka bokningsavgiften, men kan krävas ett par HUACA som ovan också poängterar. Lycka till!

EDIT: Finns massor med mellanlandning i Europa, t.ex. LHR, MUC, FRA... Så det är bara att testa dig fram via Star alliance bokningssida på SAS.se.

upload_2022-2-27_20-28-59.png



upload_2022-2-27_20-29-51.png
 

palmen

Moderator
Jag har fått ställa in ett gäng bonusresor under pandemin men har nu tänkt försöka igen. Vi (två stycken) har siktat på en kort resa till USA veckan innan påsk 12-13/4 till 16-17/4 (typ onsdag till söndag alltså). Som vanligt försöker jag göra min läxa och kolla upp möjliga vägar med hjälp av awardfares, United, Canadaair osv. Men.... Har ringt in två skilda gånger och blivit avspisad ganska hårt. Den första gången var ganska sent på dagen (kom väl fram vid 16:30-tiden) och killen som svarade var inte så behjälplig kanske. Dumförklarade mig eftersom just det flyget jag hade hittat inte fanns ledig och när jag då försökte med alternativ så var inte det heller så bra. Slutade med att jag avslutade samtalet och tänkte ringa tillbaka nästa dag.

Blev inte så utan det gick nästan en vecka. Andra alternativ hade tagits fram (denna gången till Washington). Nu svarade en kvinna och jag hann knappt börja be henne hjälpa mig att boka en resa innan hon förhörde sig om det var en Star Alliance, vilket jag sa ja till, och sen var det i ganska skarpa ordalag om avgifter osv. Jag försöker vara här och läsa men detta hade gått mig förbi (om det stämmer). Innan var det ju en bokningsavgift på 450 kr. Nu sa hon att det var per person. I och med att man kan boka Star Alliance så tar de också avgift för denna tjänsten vilket var 375 kr per person. Så vi börjar alltså med 825kr i avgift, per person. Stämmer verkligen detta? Det är ju också intressant att jag litar mer på detta forums svar än hennes statement.

Vidare så var det också ganska bestämt så att hon endast såg resor som går att hitta på Star Alliance bokningen på sas.se. Jag vet ju sen lång tid tillbaka (har bokat ganska många) att bara för att de syns på United (eller andra) så finns de ibland inte. Men hur gör ni när ni bokar? Utgår från längst sträckan på sas.se och sen ringer in och bokar de andra? Jag har hittat passande segment men de får man ju naturligtvis inte när man söker hela sträckan. Alltså så man alltid gjort. Slipper man avgifterna i telefon då, förutom ombokningen på 150kr?
Helt korrekt med avgifterna, så har det varit flera år att man betakar 450 per person i "star alliance avgift" och sen 375 per person för telefonbokning. Enda gången man slipper teöefonavgiften är om man ska boka något som inte går att göra online, tex boka mixade klasser eller First.

Framgår inte vad du sökt, men räcker gott och väl att söka på sas hemsida för att se vad som finns. Finns inte flighterna på sas hemsida är det väldigt ovanligt att sas kan boka dom.
 
Ok. Tack så mycket för uppklarnandena. Var 100% på att jag tidigare bara betalt 450 kr per bokning i avgift men där hade jag säkert fel. 375 kr har jag aldrig veteligen fått och säkert missat då man har haft både mixed, open yaw och first bokningar.

Så om jag förstår er rätt är numera bästa sättet att boka det längsta/svåraste hoppet på sas.se och sen ringa in och ändra/lägga till de stopp man behöver efter det?
Hur funkar det med Open Yaw numera, där är det bara samtal som gäller antar jag. Eller ska man boka enkelresa för att därefter ringa och fixa till hemresa?
 
Toppen