Senaste nytt

Amex hota om att säga upp?

Någon ny erfarenhet gällande detta? Jag har Amex Elite. Jag är nöjd med kortet men börjar tycka att avgiften är väl hög. Någon som lyckats sänka?
Nej, ingen som lyckats få sänkt årsavgift på väldigt många år nu.
Om du är nöjd med kortet så är inte priset direkt dyrt heller om man har nytta av voucher och baspoäng. Personligen väljer jag dock premium och platinum då jag inte har nytta av de extra förmånerna på Elite.

Efter att ha tjänat upp poäng under 3-4 år och ett extra hårt år för att få en 2-4-1 (är väldigt snål av mig, jagar kuponger i matbutik osv, kanske inte den bästa kombon för att vara en Eurobonus-jägare) med därefter följande extrema svårigheter att boka en resa så orkade jag inte betala 1200 kr/år för Premium-kortet och ringde för att säga upp det. Det fanns dock en liten del av mig som hoppades på att de skulle erbjuda mig att stanna kvar till en lägre kostnad då det kanske skulle vara värt det då. Kommer fram, ber om att säga upp mig, på frågan om varför berättar jag att det är för dyrt och representanten svarade omedelbart därefter "Då var det uppsagt". Något förvånad då jag aldrig varit med om det tidigare hos andra företag men baserat på denna anekdot blir svaret nej, det går inte att hota om uppsägning :).

Last edited:
Efter att ha tjänat upp poäng under 3-4 år och ett extra hårt år för att få en 2-4-1 (är väldigt snål av mig, jagar kuponger i matbutik osv, kanske inte den bästa kombon för att vara en Eurobonus-jägare) med därefter följande extrema svårigheter att boka en resa så orkade jag inte betala 1200 kr/år för Premium-kortet och ringde för att säga upp det. Det fanns dock en liten del av mig som hoppades på att de skulle erbjuda mig att stanna kvar till en lägre kostnad då det kanske skulle vara värt det då. Kommer fram, ber om att säga upp mig, på frågan om varför berättar jag att det är för dyrt och representanten svarade omedelbart därefter "Då var det uppsagt". Något förvånad då jag aldrig varit med om det tidigare hos andra företag men baserat på denna anekdot blir svaret nej, det går inte att hota om uppsägning :).
Amex har som sagt blivit hårdare på allt. De vill ju fortfarande att det ska vara "premium" och inte ett kort man skaffar och säger upp stup i kvarten.

Årsavgiften är absolut dyr om man jämför med många andra kort som ofta är mer eller mindre gratis. Tycker man inte att man får ut värde på kortet är det ju helt rätt att säga upp det.
Skulle jag gissa har amex som mål att deras kundbas inte ska tycka korten är dyra. Anses de för dyra så är man troligtvis inte rätt person för korten heller.

Får hoppas du kan nyttja poängen ändå, behöver du hjälp med potentiella resor går det bra att starta en tråd om det (efter den mall som finns) så brukar det gå att hjälpa till med tips och råd.

Å andra sidan - om du spenderar vad som i deras ögon är förhållandevis lite så är det kanske inte någon större förlust för dem om du säger upp ditt kort. Jämför det med arbetsbördan för dem om det kommer ut att man kan få ner sin årskostnad genom att ringa och hota att säga upp sitt kort en gång om året.

Och om du tycker att 100 kronor i månaden är för dyrt så är frågan hur lågt de skulle behöva gå för att du skulle tycka att det är värt det. Känns lite som att det finns kort som kanske är bättre riktade mot dig och dina behov så rätt att säga upp :)

Kan tilläggas att jag till slut kom iväg på en resa, Business tur till New York och Plus retur. Bägge två var fantastiska uppgraderingar från Go som jag vanligtvis åker och det första jag gjorde när jag kom hem från resan var att skaffa Premium-kortet igen.. Så det var värt det men jag insåg inte värdet av kortet förrän jag faktiskt testat på business/plus. Försöker lösa spendera-delen nu genom att dela ut extrakort till familjemedlemmar som inte är lika snåla som mig. :)

Toppen