Senaste nytt

SAS strejk på Kastrup Februari 2022

Frågan är hur mycket SAS har förlorat på alla dessa vilda strejker på Kastrup under åren? Även i normala fall är det svårt att få med bagaget vid korta byten så jag undviker den flygplatsen i största möjliga mån sedan lång tid tillbaka. Bokar hellre med något annan bolag.

Ja man blir som sagt orolig.
Vi har 55 min mellan flygen när vi ska byta. Vet inte om det är kort tid eller inte.
Dock ser jag att flyget från Kastrup de senaste dagarna varit försenat, så kanske hinner man få med bagaget?

Det finns 2 sätt att se på det hela.
1. Personalen är missnöjda och man vill göra sig hörda och försöka få till ett vettigt avtal som gör att majoriteten av dom anställda blir nöjda i slutändan. Detta förstår jag.
2. Problemet som skapas i samband med en strejk på en flygplats som verkar ha ett rykte kring sig, är att flygbolagen börjar se sig om till andra flygplatser istället.
Detta slutar ju med att pengarna försvinner och likaså jobbet pga arbetsbrist istället.

Oavsett så är det en knivig situation för passagerarna som förlitar sig på att få med sig väskan.
Hade man bara kunnat packa allting i handbagaget för en weekend så hade jag fasiken inte varit orolig, men iom att jag inte får ta min kabinväska in på CRJ900 så blir jag orolig nu.

Eländet fortsätter.
Bestämde mig för att åka över till Kastrup och hämta väskan vid 7 eleven terminal tre enligt SAS info.
Kollade dock först "world tracer" som meddelade att "tracing continues" = ännu inte hittat väskan.
Ringde SAS kundtjänst. Svar efter 50 långa minuter. Bortkastad tid, hon som svarade var inkompetensen personifierad. Hade hört något om bagage strulet på Kastrup, men för övrigt ingen aning om någonting överhuvud taget.
Inte ens sista frågan hur länge man måste vänta innan man kan kräva ersättning från SAS för väskan och innehåll kunde hon svara på.
OK hittade tel.numret till SAS bagage levrering på Kastrup. Ytterligare 50 minuter väntetid. Men danskan som svarade var väl medveten om strejken, hon fick tracing numret, trodde att väskan fanns och rådde mig åka över till Kastrup och själv försöka leta rätt på väskan.
Fortsättning följer...
Slutligen angående CRJ. Flög med det i lördags. Satt "inlåsta" i drygt 10 minuter. Då dök det upp två gubbs i en "Sygevogn" . De var uppenbarligen strejkbrytare för de var de enda i närheten och handbagaget blev avlastat.

Det finns 2 sätt att se på det hela.
...
2. Problemet som skapas i samband med en strejk på en flygplats som verkar ha ett rykte kring sig, är att flygbolagen börjar se sig om till andra flygplatser istället.
Detta slutar ju med att pengarna försvinner och likaså jobbet pga arbetsbrist istället.
...

Nu gissar jag bara, men jag tror att personalgruppen som strejkar är relativt säkra på att alternativ 2 inte finns på kartan. Danska statens övergripande mål med sitt ägarskap i SAS sägs vara att Kastrup ska vara en stor arbetsplats. Dvs dansk ägarstyrning går ut på att långlinjer ska läggas med utgångspunkt från Kastrup, alldeles oavsett om det fungerar bra eller ej. Med den inställningen sitter flygplatsen och personalen ganska säkert.

Andra bolag kan använda Menzies, dvs behöver inte alls drabbas av SAS Ground handling. Ev dåliga rykten drabbar i praktiken vara SAS, men SAS kunder i regionen har inte mycket att välja på eftersom SAS samtidigt är den dominerande aktören på Kastrup.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen