Senaste nytt

SAS A340-300 återuppstår ?

Ping, SFO-CPH ändrad från 350 till 340 och SAS säjer bara biljetter i GO samma dag och dag före/efter inga direktflyg, vad tror Ni händer och vad ska man göra och när ?
Om det är mer än 14 dagar kvar lär du bli ombokad till en SAS-avgång på näraliggande datum. Då det är en bonusbiljett kommer du inte att bli ombokad till ett annat bolag samma dag du skulle ha rest trots att SAS är skyldiga att göra det enligt EU-bestämmelser och praxis från både Allmänna reklamationsnämnden och svenska domstolar.

Har själv råkat ut för situtationen och SAS struntar fullkomligt i vad de är skyldiga att boka om till enligt gällande konsumentlagstiftning. Det du möjligen kan lyckas med är att bli ombokad till en annan SAS-flight än den SAS väljer att boka om dig till.

Är det någon som har en datapunkt på hur lång tid det går mellan ändring till 340 och ombokning ?
Förra gången detta hände valde vi att avboka så där har jag ingen referens.

Är det någon som har en datapunkt på hur lång tid det går mellan ändring till 340 och ombokning ?
Förra gången detta hände valde vi att avboka så där har jag ingen referens.
Det brukar alltid ske minst 30 dagar innan avresa så de inte hamnar i 14-dagars fönstret.

När/om avbokning sker kan ni vid tur bokas om till andra bolag om det finns awards, inte annars. Högst troligt bokas ni om till närmsta tidigare/senare flight med SAS.
När detta hände mig fick jag ombokning till att åka hem från Los Angeles när jag ringde in. Det behöver inte finnas awards för att bokas om på sas. Räcker med J-klass som då görs till en award biljett. Man kan dock få ringa några ggr tills en vettig person svarar.

Jag såg nu att mitt flyg hem från EWR till ARN via OSL 21 april har ändrat flygplantyp till A340-300, ska jag låta det vara och vänta tills SAS meddelar att det flyg är inställd? Då kan jag få omboka till direktflyg istället till Arlanda, Den är en bonusresa därför fanns det bara en plats kvar som är via OSLO men om det flyg blir inställd kan man ringa in och be om att få omboka till direktflyg EWR-ARN? eller måste man ta just den sträckan via OSL nästkommande dag?

Jag såg nu att mitt flyg hem från EWR till ARN via OSL 21 april har ändrat flygplantyp till A340-300, ska jag låta det vara och vänta tills SAS meddelar att det flyg är inställd? Då kan jag få omboka till direktflyg istället till Arlanda, Den är en bonusresa därför fanns det bara en plats kvar som är via OSLO men om det flyg blir inställd kan man ringa in och be om att få omboka till direktflyg EWR-ARN? eller måste man ta just den sträckan via OSL nästkommande dag?
Du kommer inte få ändra något innan det blir inställt, om du inte kan hitta bonusplatser.
När/om det ställs in kommer du högst troligt bokas via Köpenhamn eller direkt till Stockholm. Annars bör det gå bra att ringa in och få det ombokat till dessa flighter om de inte är fulla.

Toppen