Senaste nytt

Erfarenheter CRJ900

Vad gäller för nödutgångsraden i CRJ nu igen? SAS egen seatmap och expertflyer skiljer sig åt?

Rad 17 och även rad 16 = nödutgång?

SK2031 UME-ARN 24 Juni är flighten i fråga

Jag har gjort misstaget tidigare att boka rad 17 i tron att detta är exit-row för att vid boarding upptäcka att rad 15 var just exit-row.
Baserat på bifogat seat-map, hur hade ni läst ut vilken rad som egentligen är exit-row, rent visuellt rad 15 men 16 och 17 har markeringen för exit-row?
Skärmbild 2022-04-11 192842.png

Last edited:
Jag har gjort misstaget tidigare att boka rad 17 i tron att detta är exit-row för att vid boarding upptäcka att rad 15 var just exit-row.
Baserat på bifogat seat-map, hur hade ni läst ut vilken rad som egentligen är exit-row, rent visuellt rad 15 men 16 och 17 har markeringen för exit-row?
Visa bifogad bild 128191
SAS har lite olika config på dina CRJ 900 så det kan skilja på olika individer. Men välj rad 16, det är mig veterligen ingen rad mellan två nödutgångsrader.

Finns minst två olika configar som sagt, åkte själv på niten förra veckan. SAS egen seatmap är fel (!) på åtminstone en av configarna. Raden framför nödutgångarna är kanske planets sämsta rad utan fönster och utan recline (i alla fall på en av configarna) så man vill inte hamna där av misstag.

Vi kanske kan samla lite data på vad som gäller för vilka plan. Här är mina datapunkter:

ES-ACP: Rad 16 och 17 är nödutgång
ES-ACC: Rad 15 och 16 är nödutgång

Åkte CRJ:n mellan ARN och BER för någon månad sedan, lite trång, men tyst och snabb, superb. cabin crew, klart överträffande SAS "orginal"!

Toppen