Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

zippan

Medlem
Jag ringde in imorse för att lägga till en retur med TK på en redan bokad resa. Jag ser tillgång på SAS.se, över två dagar i C. Båda med TK.
Detta berättade jag för alla tre agenter, att det fanns tillgänglighet på deras egen webbplats.

Samtal ett, hörde inte något knappande, fanns ingenting, bara ekonomi. Agenten påstår att ibland är det fel online och vad de själva kan se.Tack, hej. Samtalet över på någon minut.

Samtal två, hörde lite knappande. Kunde inte hitta något als. Samma som samtal ett. Ibland är det fel, försök igen imorgon eller dagen där på. Samtalet över på ett par minuter.

Samtal tre. Hörde mycket knappande och det var långa tystnader, läs 20 sekunder mellan varje mening. Inga problem, där fanns biljetterna jag själv sett. Bokat och klart på ett gäng minuter.

Helt otroligt hur slappa och förmodligen okunniga vissa agenter är. Men jag är nöjd över att det är bokat och klart efter 1.5 timmar.
 

NotRyan

Medlem
Jag ringde in imorse för att lägga till en retur med TK på en redan bokad resa. Jag ser tillgång på SAS.se, över två dagar i C. Båda med TK.
Detta berättade jag för alla tre agenter, att det fanns tillgänglighet på deras egen webbplats.

Samtal ett, hörde inte något knappande, fanns ingenting, bara ekonomi. Agenten påstår att ibland är det fel online och vad de själva kan se.Tack, hej. Samtalet över på någon minut.

Samtal två, hörde lite knappande. Kunde inte hitta något als. Samma som samtal ett. Ibland är det fel, försök igen imorgon eller dagen där på. Samtalet över på ett par minuter.

Samtal tre. Hörde mycket knappande och det var långa tystnader, läs 20 sekunder mellan varje mening. Inga problem, där fanns biljetterna jag själv sett. Bokat och klart på ett gäng minuter.

Helt otroligt hur slappa och förmodligen okunniga vissa agenter är. Men jag är nöjd över att det är bokat och klart efter 1.5 timmar.
Av ditt inlägg kan man dra två slutsatser.

1. Systemet som agenterna söker och bokar i är uselt, inte användarvänligt och kräver en hel del kunskap och kännedom om tricks hur man söker för att hitta de platser som faktiskt finns.

2. Många agenter har inte den kunskapen, och dessutom kanske är lata och/eller inte riktigt har intresset för det dom gör.
 

Seamaster

Medlem
Av ditt inlägg kan man dra två slutsatser.

1. Systemet som agenterna söker och bokar i är uselt, inte användarvänligt och kräver en hel del kunskap och kännedom om tricks hur man söker för att hitta de platser som faktiskt finns.

2. Många agenter har inte den kunskapen, och dessutom kanske är lata och/eller inte riktigt har intresset för det dom gör.

Jag, precis som många andra, satt i kö till kundtjänst i slutet av förra veckan för att hinna boka en resa med mina utgående vouchers. Jag hade på förhand sökt fram resan på sas.se. Utmaningen var dock att jag tänkte flyga ut från GBG till MIA och hem via NYC vilket gjorde att jag inte kunde boka den online. Jag hade letat fram båda resorna som enkelresor och resan var tänkt till första halvan av december 2022.

Efter dryga två timmar i kö så svarade en väldigt trött agent, hans första svar var "så långt fram finns inga resor så det är ingen idé"... jaha tänkte jag och kontrade med att jag kan ju se resorna på er egna sida och hade kunnat boka där om det inte vore för att jag ska resa hem från en annan flygplats än den jag landar på. Något förvånat, och än mer trött, började han knappa högljutt... efter dryga tjugo minuters samtal var resan bokad, helt enligt den plan som jag hade från början.

Det gäller helt enkelt att man står på sig och att man så långt det är möjligt kollat upp resplanen innan man ringer. Är man ny på detta så litar man ju på vad agenterna säger och då uteblir kanske resan. Tur att detta forum finns så man kan samla på sig erfarenhet utan att egentligen ha det :)
 

NotRyan

Medlem
Jag, precis som många andra, satt i kö till kundtjänst i slutet av förra veckan för att hinna boka en resa med mina utgående vouchers. Jag hade på förhand sökt fram resan på sas.se. Utmaningen var dock att jag tänkte flyga ut från GBG till MIA och hem via NYC vilket gjorde att jag inte kunde boka den online. Jag hade letat fram båda resorna som enkelresor och resan var tänkt till första halvan av december 2022.

Efter dryga två timmar i kö så svarade en väldigt trött agent, hans första svar var "så långt fram finns inga resor så det är ingen idé"... jaha tänkte jag och kontrade med att jag kan ju se resorna på er egna sida och hade kunnat boka där om det inte vore för att jag ska resa hem från en annan flygplats än den jag landar på. Något förvånat, och än mer trött, började han knappa högljutt... efter dryga tjugo minuters samtal var resan bokad, helt enligt den plan som jag hade från början.

Det gäller helt enkelt att man står på sig och att man så långt det är möjligt kollat upp resplanen innan man ringer. Är man ny på detta så litar man ju på vad agenterna säger och då uteblir kanske resan. Tur att detta forum finns så man kan samla på sig erfarenhet utan att egentligen ha det :)
Helt enig. Jag kan säga att när jag ringer för att boka får jag nästan alltid bokat det jag sökt fram i förväg, men det är för att jag styr agenten, långa benen först och sedan bygga på med anslutningarna o.s.v.

Nyckeln är, leta upp vad du vill ha med ex.vis Awardfares eller United. Validera sedan med Expertflyer.
 

SK989

Medlem
Jag har återkopplat till SAS, genom att skriva pappersbrev eftersom SAS inte publicerar några e-postadresser för synpunkter, och sagt att deras egen bokning är under all kritik. Inte bara är de påfallande ofta ovilliga att ge den minsta service utan de ger dessvärre helt felaktiga svar. Den respons jag fått på mina klagomål har varit i stil med "trist att du inte är nöjd". Min kritik har rört att SAS påstått att flyg inte finns trots att de gått att boka på hemsidan och felaktiga upplysningar om allt från incheckningstider till bagageregler.

Det värsta jag varit med om när det gäller SAS-personals bristande kunskaper om sitt eget jobb var en gång när jag skulle flyga till Tallinn och checka in bagage. SAS-incheckningen på Arlanda ville se pass och jag visade upp mitt nationella ID-kort. Då påstod SAS att det går inte och hänvisade mig att ordna ett provisoriskt pass på Arlanda. Jag sa då att 1) det behövs inte alls eftersom nationellt ID-kort duger fint och 2) det skulle jag hur som helst inte hinna ordna på 15 min (den tid som återstod tills incheckningen för flighten skulle stängas). Mänskan i incheckningen stod på sig - jag skulle åka till Arlandas polisstation och ordna provisoriskt pass annars fick jag inte checka in. Jag stod också på mig och bad henne ringa en supervisor och fråga vem av oss som har rätt. Motvilligt gjorde hon det och hoppsan! Nationellt ID-kort dög visst. Utan att be om ursäkt checkade hon in mig. Jag skrev till SAS och klagade, fick ett ursäktande svar om sommarvikarier som inte var rätt utbildade...
 
Last edited:

Filip

Medlem
Ringde in i morse för att boka resa med TK julen 2022 IST-DPS / KUL-IST och fick prata med en välbekant röst. Mycket kompetent, trevlig och alltid villig att själv söka möjliga alternativ. Med tanke på att just denna person svarade så kontrollerade jag inte avgiften vilket såklart var dumt. Total telefontid inkl. kötid blev 33 min. Det fick bli ett samtal till för att motivera varför jag inte skall behöva betala 4 x 375 kr. Inga protester, ca 10 min. väntetid medan personen kontaktade kundservice och löste ärendet, total telefontid inkl. kötid. 49 min.

I det här fallet kanske det var mer slarv än kompetensbrist, men lärdomen blir att alltid be dom specificera kostnadsdelarna när ni betalar.
 

MeddanSwe

Medlem
Ringde in i morse för att boka resa med TK julen 2022 IST-DPS / KUL-IST och fick prata med en välbekant röst. Mycket kompetent, trevlig och alltid villig att själv söka möjliga alternativ. Med tanke på att just denna person svarade så kontrollerade jag inte avgiften vilket såklart var dumt. Total telefontid inkl. kötid blev 33 min. Det fick bli ett samtal till för att motivera varför jag inte skall behöva betala 4 x 375 kr. Inga protester, ca 10 min. väntetid medan personen kontaktade kundservice och löste ärendet, total telefontid inkl. kötid. 49 min.

I det här fallet kanske det var mer slarv än kompetensbrist, men lärdomen blir att alltid be dom specificera kostnadsdelarna när ni betalar.

Vad var dina argument? För jag hade en liknande bokning med TK till DPS där han bestämt hävdade att jag behövde betala 375 kr per person...
 

Filip

Medlem
Vad var dina argument? För jag hade en liknande bokning med TK till DPS där han bestämt hävdade att jag behövde betala 375 kr per person...

1. Jag ville applicera 2 st. 2-4-1 vouchers vilket inte är möjligt på hemsidan.
2. Open jaw vilket inte är möjligt på hemsidan.

Som sagt inga protester utan snabb förklaring att hen var tvungen att kontakta customer service, jag bad om att vänta i luren på bekräftelse vilket jag dock enbart fick muntligen. Kreditering kommer om några dagar. Återkopplar här om jag inte får kreditering.
 

Elberto

Medlem
En kollega bad mig om hjälp idag för en väldigt enkel bokning i mina ögon: ARN-EWR/JFK, t/r, 7 dagar någon gång under maj månaden, spelar ingen roll med vilket flygbolag eller via vilken flygplats. Enda kravet: klass I över atlanten.
1.
När han (EBB) ringde sa agenten till honom att det inte finns något under hela månaden, eftersom det finns ingenting på Star Alliance sökmotorn på SAS hemsida.
2.
Ett par minuter senare ringde jag med mitt EBD nummer. Ställde samma fråga. Agenten sa att det finns ett enda flyg ut via IST med TK. Men ingen flyg tillbaka från NYC till ARN hela månaden.

Är det verkligen så här det har blivit, vänner?
Är det verkligen bara hardcore HUACA som gäller? Kan det vara så illa att SAS lägga störst möjlige besparing på *A tillgängliget?
 

Filip

Medlem
En kollega bad mig om hjälp idag för en väldigt enkel bokning i mina ögon: ARN-EWR/JFK, t/r, 7 dagar någon gång under maj månaden, spelar ingen roll med vilket flygbolag eller via vilken flygplats. Enda kravet: klass I över atlanten.
1.
När han (EBB) ringde sa agenten till honom att det inte finns något under hela månaden, eftersom det finns ingenting på Star Alliance sökmotorn på SAS hemsida.
2.
Ett par minuter senare ringde jag med mitt EBD nummer. Ställde samma fråga. Agenten sa att det finns ett enda flyg ut via IST med TK. Men ingen flyg tillbaka från NYC till ARN hela månaden.

Är det verkligen så här det har blivit, vänner?
Är det verkligen bara hardcore HUACA som gäller? Kan det vara så illa att SAS lägga störst möjlige besparing på *A tillgängliget?

Svar: Ja, bekräftat av många på detta forum.

När det gäller tillgängligheten så finns det om din kollega kan tänka sig t.ex. 6 dagar? T.ex. 1-7 maj GVA-JFK / JFK-GVA (LX).

Rättar mig själv då jag läste slarvigt, Blir svårt att ta sig från ARN till GVA ut en natt i Geneve. Finns dock tillgänglighet i stort hela månaden GVA-JFK t/r.
 
Last edited:
Toppen