Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

I det här fallet skulle jag hävda att ni klarerar Norges gräns då bagage plockas ut på OSL, ni går genom tullfiltret med bagaget för att checka in hos Qatar. Då gäller följande:
Registrering
Test on arrival
PCR-test

Du kan läsa mer om detta här:
Innreise til Norge - regjeringen.no

Jag tror SAS skulle acceptera interline med Qatar på separat biljett och därmed skulle ni kunna stanna på den internationella transitsidan. Men med Norwegian kliver ni in i Norge med det upplägg du beskriver. Då är ni inte per definition i transit, men inresa om än kort tid.

Jo det förstås…
- Registrering inget problem
- PCR test, krävs för Maldiverna i vilket fall som helst, antar att vi kan använda detta även för Norge om vi tar det 24 innan Norwegian avgår.

Det som gör mig förbryllad är dock…
Krav om testing etter ankomst. Du skal teste deg for SARS-CoV-2 ved grenseovergangsstedet i Norge…

Har de något testställe innan man går ut genom pass/tull och där man skall testa sig och invänta resultat…eller är tanken på att man på eget ansvar skall uppsöka något befintligt testställe på utsidan…??

Någon som har erfarenhet…?

Jo det förstås…
- Registrering inget problem
- PCR test, krävs för Maldiverna i vilket fall som helst, antar att vi kan använda detta även för Norge om vi tar det 24 innan Norwegian avgår.

Det som gör mig förbryllad är dock…
Krav om testing etter ankomst. Du skal teste deg for SARS-CoV-2 ved grenseovergangsstedet i Norge…

Har de något testställe innan man går ut genom pass/tull och där man skall testa sig och invänta resultat…eller är tanken på att man på eget ansvar skall uppsöka något befintligt testställe på utsidan…??

Någon som har erfarenhet…?

Du testar dig på flygplatsen. Ni ställer er i kö vid bagagebandet. Det är innan ni lämnar tullen. Det kan vara en del köer där. Se till att ha bra tid mellan flygen:
Grenseoverganger med teststasjoner - Helsedirektoratet
Informasjon i forbindelse med koronaviruset - Avinor

I det här fallet skulle jag hävda att ni klarerar Norges gräns då bagage plockas ut på OSL, ni går genom tullfiltret med bagaget för att checka in hos Qatar. Då gäller följande:
Registrering
Test on arrival
PCR-test
Behöver man verkligen PCR-test i alla lägen?

Jag anländer Norge imorgon med bil och har tolkat det som att det räcker med registrering samt test-on-arrival (som 2-dos-vaccinerad) från EU/EES, annars är jag kokt...

Annars, om man är ovaccinerad, så verkar det som att det är registrering, PCR eller antigen i förväg, test-on-arrival som gäller, plus karantän... (lite beroende på svensk region).

Läser jag galet?

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Kanske en dum fråga, men räcker det fortfarande med vaccinationsbevis för att resa till Spanien eller krävs det test + vaccination? Försöker tyda reglerna på IATA men blir inte klokare.

Kanske en dum fråga, men räcker det fortfarande med vaccinationsbevis för att resa till Spanien eller krävs det test + vaccination? Försöker tyda reglerna på IATA men blir inte klokare.

Sitter med en resa till Barcelona och har konstaterat det räcker med att vara fullt vaccinerad samt ifyllt formulär på Spain Travel Health (tips, skapa ett per resenär, har aldrig fått grupp att fungera själv).

Anledningen till att jag tolkar det så här är att jag läser på Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social - Professionals - Travel and COVID-19 där det står att test bara krävs om man kommer från ett land med HIGH RISK. Går du lite längre ner finns listor som definierar vilka länder som är RISK och HIGH RISK, där Sverige står med som RISK. Listorna gäller en vecka i taget, de har lagt ut den lista som gäller från 2022-01-06 00:00 också.

Du kan även gå till Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social - Profesionales - Requisitos de entrada y de control sanitario en España och klicka på Sverige, då får du upp denna information:

Health requirements to pass health control at point of entry into Spain
Passengers arriving in Spain by air or sea, including those arriving in transit to other countries, must complete a Health Control Form before departure and obtain their QR to present at boarding and health controls on arrival in Spain. You can find more information on the website https://spth.gob.es

In addition to the Health Control Form, passengers must present a certificate or document proving vaccination against COVID-19 or a negative certificate of a Diagnostic Test of Active Infection or a certificate of Recovery after having passed this disease. These certificates will be different if they have been issued in a European Union country (EU Digital COVID Certificate) or in a third country. Children under 12 years of age are exempt from presenting these certificates.

For more information, please visit the website Travel and COVID-19

Hoppas det hjälper och att jag nu tolkat allting rätt, annars blir det tråkigt för oss på torsdag. :cool:

Om du flyger direkt från Sverige till Spanien så räcker det med vaccinationsbevis + Health Form. OBS! Flyger du in efter Feb 1, 2022:
Notice: As of February 1, 2022, keep in mind that you will need 14 days from the last dose at least and no more than 270 days since the date of administration of your last dose.

Se up-to-date info HÄR

EDIT: 2:a på bollen :)

Jag åkte till Palma (PMI) över julen, det räckte med att fylla in Spanska Hälsoministeriets anmälan och ladda upp mitt eget Covid-pass som en bilaga till denna. Efter några sekunder fick jag tillbaka ett godkännande inkl en QR kod. Denna fick jag sedan både skicka till SAS samt visa 2-3 gånger plus Covid-passet separat på flygplatsen i Palma.

Requirements for entering Spain if you are travelling from an EU/EEA country - Travel Safe

Om du flyger direkt från Sverige till Spanien så räcker det med vaccinationsbevis + Health Form. OBS! Flyger du in efter Feb 1, 2022:
Notice: As of February 1, 2022, keep in mind that you will need 14 days from the last dose at least and no more than 270 days since the date of administration of your last dose.

Se up-to-date info HÄR

Bra tillägg där från 1:a februari, det hade jag inte sett innan. :)

Se up-to-date info HÄR

Den med 14 dagar är ju intressant om det är mellan dos 2-3…? Tidigare har man väl varit ”fullvaccinerad från dos 2+14 dagar och att 3:e dos förlänger fullskyddet..? Min fru har nämligen tid bokad men vi åker 1/2 så får då skjuta på tiden för vaccin pga detta..

edit:
Står så här längre ner, betyder väl att 3:e dos är ok när som helst?
From that moment on, your vaccination certificate must show the administration of your booster dose.

Last edited:
Behöver man verkligen PCR-test i alla lägen?

Jag anländer Norge imorgon med bil och har tolkat det som att det räcker med registrering samt test-on-arrival (som 2-dos-vaccinerad) från EU/EES, annars är jag kokt...

Annars, om man är ovaccinerad, så verkar det som att det är registrering, PCR eller antigen i förväg, test-on-arrival som gäller, plus karantän... (lite beroende på svensk region).

Läser jag galet?

Jag läser på samma sätt. Satt just och läste idag.

För fullvaccinerad från Sverige:
- registering på entrynorway
- Covidbevis
- Test on arrival, finns det inte vid gränsen så har du skyldighet att leta upp ett ställe inom X timmar (minns inte X)

Dvs inget test i Sverige behövs innan. Sen kan man ju göra det ändå om man vill (jag gör det om jag flyger in, för att minska risk för att åka på karantän utifall jag skulle vara infekterad utan symptom... men åker man med egen bil är det mer soft förstås).

Toppen