Har jag aldrig sagt att det inte är heller!Om rekommendationen är att alla resenärer som passerar gränsen ska testa sig, vad gör att du tänker att en resa från Åland inte innebär en gränspassage?
En rekommendation från myndighet betyder "ska". Det är inte vanlig svenska, det är myndighetssvenska.Har jag aldrig sagt att det inte är heller!
Det jag undrade över var ju mest om man "måste" testa sig då det endast än så länge är en rekommendation!?
Jag försöker innerligt att tolka dig rätt här nu. Men du kan väl inte tycka att en person med ett positivt covidtest ska ta flyg eller tåg till hem till Sverige? Du borde väl oxå inse att man får lov att ”rida ut stormen” på plats?Handlar nog snarare om att man inte vill strandsätta svenskar utomlands. Även om man är covid-positiv så bör man som medborgare ha rätt att kunna återvända till Sverige.
Har jag aldrig sagt att det inte är heller!
Det jag undrade över var ju mest om man "måste" testa sig då det endast än så länge är en rekommendation!?
Är ju guilty by history då vederbörande tidigare flugit hem till Sverige sjuk utan att ta ett test utomlands för att slippa vara kvar.Nu är ni nog tre stycken som har valt att fultolka Jonas C, som inte har nämnt flyg i sitt inlägg. Det finns gott om andra transportsätt än just flyg där man inte riskerar att smitta andra, men kan korsa landsgränsen för att komma hem till Sverige. Exempelvis bil.
Räcker det med ett antigentest då eller? Ser man på folkhälsobmyndighetens hemsida så står det endast nedanstående.En rekommendation från myndighet betyder "ska". Det är inte vanlig svenska, det är myndighetssvenska.
Nej, du åker inte I fängelse om du inte gör det. Men du ska göra det.
Räcker det med ett antigentest då eller? Ser man på folkhälsobmyndighetens hemsida så står det endast nedanstående.
- intyg negativt provsvar från testning för pågående covid-19-infektion (testintyg)
Som flera andra skrivit så får inte svenska myndigheter använda sig av ordet "ska" om det inte finns direkt lagstöd för att kräva det, därav allt gödslande med "rekommendation" som alla missförstår...Har jag aldrig sagt att det inte är heller!