Senaste nytt

Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

varva77

Medlem
Har en resa att avboka i Plus där jag har villkoret att ansöka om återbetalning mot en avgift, är det någon som vet vad den är, eller olika i olika fall?

Har även alternativet att avboka mot voucher, får jag då hela värdet? Tänker boka en annan resa, annan destination, det verkar inte gå genom att ändra den befintliga bokningen, därför undrar jag hur lång tid det tar (ungefär) tills man får sin voucher och kan använda den för ny bokning?
Återbetalning mot avgift är att det då går på biljettreglerna för din biljett. Högsta PLUS är väl tex hela summan tillbaka inkl allt. Funderar du på detta alternativ skulle jag definitivt ringa innan för att höra exakt vad du får. Kanske bara är jag men är ju ofta en djungel om vad som gäller för avgifter, bränsletillägg, skatter, biljett och vad de nu hittat på.
Har utnyttjat återbetalning via voucher 7-8 ggr och har då fått exakt det jag betalade. Kommer jag ihåg rätt tog det ett par dagar i snitt.
 

ssh9721

Medlem
Tack, ska försöka få tag på dom så får vi se, hade gärna fått vouchern direkt men lär väl vara process med handpåläggning.
 

ssh9721

Medlem
Liten återkoppling, återbetalning kunde göras mot ett litet avdrag på 1300 kr/person...

Tänkte det enklaste vore i så fall att ändra min bokning, till den nya destination jag valt ut och delbetala med resans värde, då den nya var dyrare. Det visade sig inte gå, utan det fick bli en voucher, som jag visserligen fick inom någon timme, men det ska tydligen ta 48 timmar innan den kan användas (stämmer det med andras erfarenheter?).

Så i stället för att göra det enkelt och få till en bokning på en gång, kommer bokningen nu att fördröjas med risk att priser går upp om platser säljs ut, vilket i slutändan kan göra att den resan inte blir av. Har ett år på mig att använda vouchern, men känns inte som den smidigaste lösningen, men varför göra det kundvänligt? :cool:
 

mha321

Medlem
Liten återkoppling, återbetalning kunde göras mot ett litet avdrag på 1300 kr/person...

Tänkte det enklaste vore i så fall att ändra min bokning, till den nya destination jag valt ut och delbetala med resans värde, då den nya var dyrare. Det visade sig inte gå, utan det fick bli en voucher, som jag visserligen fick inom någon timme, men det ska tydligen ta 48 timmar innan den kan användas (stämmer det med andras erfarenheter?).

Så i stället för att göra det enkelt och få till en bokning på en gång, kommer bokningen nu att fördröjas med risk att priser går upp om platser säljs ut, vilket i slutändan kan göra att den resan inte blir av. Har ett år på mig att använda vouchern, men känns inte som den smidigaste lösningen, men varför göra det kundvänligt? :cool:
Ja det stämmer att vouchern tar upp till 48h innan den kan användas, och så har det varit sedan långt innan pandemin. Säkert något system som synkar långsamt... Ibland funkar den tidigare än så, men man har ingen garanti för det.
 

Isak21

Medlem
EuroBonus-resa (amex 2-4-1) för 2 pax bokad 23/12 inrikes, visst går det att avboka utan avgift fram tills 24h innan?

sambo fått covid
 

Homer

Medlem
Nu har de även tagit bort ombokning utan avgift

SAS is offering one rebooking free of charge for all International flights until 72 hours before departure.
This offer is valid for all bookings made before the 31st of May 2022.
Travel and Service Updates | SAS
 
Toppen