Corona-viruset och hur det påverkar resande

pswe skrev:Jag kom till Oslo idag, Polis mötte upp vid gate för att scanna inresekoden. Så länge jag inte skulle lämna airside behövdes ingen test.Diskuterade inte vad som hänt om jag inte haft koden.Klicka för att utvidga...
Citerar mig själv för att förtydliga,

Jag kom från Köpenhamn och gjorde transfer till Stockholm.

fcx skrev:Liknande upplevelse på mina två SAS-långlinjeflyg i vintras, men inte lika extremt.Klicka för att utvidga...
Ja jag har samma upplevelse. Sov hela natten utan att någon sa till om munskydd och tog inte på det förens efter frukost utan att bli jagad av crew.

Ankom just från Manchester till Oslo. Fick inte passera passkontrollen utan att fylla i formuläret, vi var många muppar som stod där och knappade. Vid transfer behövdes inget test på flygplatsen? Men man behövdes vara vaccinerad även om de inte tittade på covidpasset.

trekker skrev:Ankom just från Manchester till Oslo. Fick inte passera passkontrollen utan att fylla i formuläret, vi var många muppar som stod där och knappade. Vid transfer behövdes inget test på flygplatsen? Men man behövdes vara vaccinerad även om de inte tittade på covidpasset.Klicka för att utvidga...
Vad skulle man fylla i för kommun? Väljer man en rent random?

LarsCph skrev:Norge.... Er der nogen som har prøvet at ankomme med færgen (DFDS) fra København efter de nye regler blev indført?Klicka för att utvidga...

Jeg spurgte DFDS - og her er svaret. Det virker til at der ikke er nogen test-station ved færgen, hvorfor man så bare skal tage en test senest 24 timer efter ankomst. For vores del kører vi jo videre til Sverige igen - "Vi har på nuværende tidspunkt ikke nogle testfaciliteter tilknyttet DFDS ombord på skibet eller ved havnen. Det er derfor den rejsendes ansvar at sørge for at imødekomme de nye krav.

I tilfælde af at der ikke er en teststation ved grænseovergangen, at teststationen ved grænsen er lukket, eller at myndighederne har anvist personen videre, skal testen tages ved en teststation eller via selvtest indenfor 24 timer efter ankomst. Hvis testen er positiv, skal den bekræftes med PCR-test hurtigst muligt og senest indenfor 24 timer.

Vi oplever dog, at politiet ikke tjekker dette i en større sammenhæng."

trekker skrev:Jag valde Oslo, det funkade.Klicka för att utvidga...
Jag fick just svar från deras support, som faktiskt svarade på bara ett par timmar.

Ja, du må fylle ut innreiseskjema siden du skal igjennom passkontrollen.Kommunen du kan velge da er "Oslo".Klicka för att utvidga...

Så inte nog med att det fungerar, det är till och med rätt.

Då har även jag gjort transfer i Oslo. Från CPH o vidare till EWR. I Köpenhamn vid baggeincheckningen kollade de vaccinationsintyg o att man hade nytaget covidtest. I Oslo var det ingen koll av något när man kom av planet. Ingen annan koll när man skulle igenom passkontrollen till USA gaterna bortsett från pass. Framme vid gaten fick man köa till ett ställe där de frågade om man packat själv osv för att sätta en stämpel på boardingkortet. Därefter kö mot att gå in till gaten där de även samlade in pappret från CDC. Verkade inte ha koll på nya o gamla versionen o är ju fortfarande gamla som finns länkat till om man går via SAS.

Med andra ord var det aldrig koll på att man skulle registrerat sig för inresa i Norge osv. Hade dock gjort de efter det som postats tidigare.

Välkommen ombord på SE-RSF. Klev av den i Oslo i morse.

Vid passkontrollen inkommande så vwekfierades nåde vaccin pass och att man hade entry registration. Båda två genom en snabb qr kod scanning av pass kontrollanten.

Många som missat registrering och fick stå vid sidan och fylla i. Inga speciella köer för EU/no passport vilket gjorde att alla med icke eu fick inofficiellt FastTrack. Men det verkar som de överlag blev tagna på sängen av vår tidiga ankomst - tog en kvart att få ut bryggan till flyget och transit security var bemannad av en ensam tjej som både skulle scanna baggage och bemanna "bågen".

Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor. Blir intressant att se hur Sverige tänker kring detta då intervallet just nu är fem eller sex månader, beroende på ålder. En tredjedel av befolkningen i UK har nu fått dos tre. Får inte Sverige/EU upp takten kommer det innebära ytterligare problem för resandet.

Moco skrev:Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor. Blir intressant att se hur Sverige tänker kring detta då intervallet just nu är fem eller sex månader, beroende på ålder. En tredjedel av befolkningen i UK har nu fått dos tre. Får inte Sverige/EU upp takten kommer det innebära ytterligare problem för resandet.Klicka för att utvidga...
Jag fick min 3:e ca 3 mån efter 2:a.

Och för att vara tydlig, ja i sverige. Så de där intervallen kanske mer än kopplat till tillgång och kapacitet att vaccinera?

den vaccinlinje till regionen till vilken jag ombads ringa för att boka 3:e sade att det räcker med 2 mån emellan..

Det är iofs högst teoretiskt eftersom britterna har satt upp regler som gör att du i alla fall hamnar i karantän vilket gör att weekenden i London eller tvådagars arbetsbesöket ändå är omöjliga.

Moco skrev:Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor. Blir intressant att se hur Sverige tänker kring detta då intervallet just nu är fem eller sex månader, beroende på ålder. En tredjedel av befolkningen i UK har nu fått dos tre. Får inte Sverige/EU upp takten kommer det innebära ytterligare problem för resandet.Klicka för att utvidga...

upload_2021-12-8_20-36-14-png.124232

squeezen skrev:Jag fick min 3:e ca 3 mån efter 2:a.Och för att vara tydlig, ja i sverige. Så de där intervallen kanske mer än kopplat till tillgång och kapacitet att vaccinera?den vaccinlinje till regionen till vilken jag ombads ringa för att boka 3:e sade att det räcker med 2 mån emellan..Klicka för att utvidga...
Jag vet inte om ditt inlägg är totalt hittepå, men det stämmer över huvudtaget inte med rekommendationerna. Tidigast fem månader för personer över 65 år och sex månader för de under 65 år. Det är bara att läsa på: Prioriteringsordning påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 — Folkhälsomyndigheten

Tomas E skrev:Jag vet inte om ditt inlägg är totalt hittepå, men det stämmer över huvudtaget inte med rekommendationerna. Tidigast fem månader för personer över 65 år och sex månader för de under 65 år. Det är bara att läsa på:Prioriteringsordning påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 — FolkhälsomyndighetenKlicka för att utvidga...
Folkhälsomyndigheten har rekommendationer som går utöver det medicinska för en viss individ. Jag vill minnas att det i somras fanns en viss tid man skulle vänta med doserna (för att maximera antal som åtminstone fått en dos antar jag) men vissa aktörer kunde strunta i detta sålänge man följde den medicinska/Pfizers rekommendation som var något kortare.

Sen vad den faktiskt är för detta vaccin vet jag inte.

Edit,

"Comirnaty kan enligt rekommendation från Folkhälsomyndigheten användas för en extra dos > 8 veckor efter dos 2 till personer med allvarlig immunbrist samt för påfyllnadsdos för personer 18 år och äldre."

Vägledning och fördjupad information om vaccination mot covid-19 — Folkhälsomyndigheten

H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Folkhälsomyndigheten har rekommendationer som går utöver det medicinska för en viss individ. Jag vill minnas att det i somras fanns en viss tid man skulle vänta med doserna (för att maximera antal som åtminstone fått en dos antar jag) men vissa aktörer kunde strunta i detta sålänge man följde den medicinska/Pfizers rekommendation som var något kortare.Sen vad den faktiskt är för detta vaccin vet jag inte.Klicka för att utvidga...
Prova att läsa länken där prioriteringsordningen står istället för att spekulera fritt?

Fortfarande gäller att vaccindoser bara är tillgängligt genom det nationella vaccinationsprogrammet, de är inte "fritt tillgängliga" för godtyckliga läkare.

Fredrik skrev:Det är iofs högst teoretiskt eftersom britterna har satt upp regler som gör att du i alla fall hamnar i karantän vilket gör att weekenden i London eller tvådagars arbetsbesöket ändå är omöjliga.Klicka för att utvidga...

Vad jag åsyftade var mer att för personer utan 3e spruta blir väl restriktionerna än mer långtgående, UK residents eller ej, vilket blir ytterligare ett problem om bla Sverige inte får upp takten samt kortar intervallet. Och detta sett utifrån reseperspektivet.

Tomas E skrev:Prova att läsa länken där prioriteringsordningen står istället för att spekulera fritt?Fortfarande gäller att vaccindoser bara är tillgängligt genom det nationella vaccinationsprogrammet, de är inte "fritt tillgängliga" för godtyckliga läkare.Klicka för att utvidga...
Min tid mellan doserna av just Comirnaty när jag tog dos två i somras stämde inte med den rekommendation Folkhälsomyndigheten då hade. Förklaringen jag då fick var just den jag återgav.

Menar du att tredje dosen skulle ges på annat sätt än hur man gav dos två i somras?

Moco skrev:Storbritannien presenterar just nu att intervallet mellan andra och tredje dos sänks till tre månader och att covid-pass med största sannolikhet inte kommer att gälla om man bara har två sprutor.Klicka för att utvidga...
Det där är väl en något överdriven tolkning av vad som faktiskt sades på Boris presskonferens idag? Den faktiska frasen var:

"The NHS Covid pass can still be obtained with two doses, but we will keep this under review as the boosters roll out."

Beskedet var bl.a. att covidpass införs för nattklubbar och stora evenemang i England från nästa vecka (därav kommentaren om vad som krävs för de brittiska covidpassen), munskydd i fler situationer och att alla som kan uppmanas att jobba hemifrån. Inget på presskonferensen handlade specifikt om nya regler för resande.

Sedan finns det ingen direkt stabilitet eller förutsägbarhet i reglerna under den här brittiska regeringen, så vem vet vad de hittar på om någon vecka eller efter årsskiftet, men så har det ju varit hela tiden.

Back