Nytt samarbete mellan SAS och airBaltic

danielhog skrev:Vad menar du? Fattar inte riktigt. Det är inte så stor skillnad men du du tycker att själva bytet av terminal är jobbigt?Klicka för att utvidga...
Utrikes till inrikes är jobbigt. Men utrikes till utrikes går ju fint med airsidebussen, d v s Air Baltic <--> SAS T5 är inte jobbigare än att byta på Frankfurt där det nästan alltid är buss från planet till terminalen ...

Canadien skrev:Utrikes till inrikes är jobbigt. Men utrikes till utrikes går ju fint med airsidebussen, d v s Air Baltic <--> SAS T5 är inte jobbigare än att byta på Frankfurt där det nästan alltid är buss från planet till terminalen ...Klicka för att utvidga...
Haha, skönt att ta Frankfurt som exempel - vidrigt att byta där.

danielhog skrev:Vad menar du? Fattar inte riktigt. Det är inte så stor skillnad men du du tycker att själva bytet av terminal är jobbigt?Klicka för att utvidga...
Jag menade att det jobbiga är själva terminalbytet och framförallt åt ena hållet. Däremot är det inte så stor skillnad på T4->T2 och T4->T5... buss i båda fallen (eller promenad+security), alltså tycker jag det kvittar om AirBaltic flyger från T2 eller T5, så länge jag kommer från eller ska till svensk inrikes. T5<->T2 är visserligen sämre än T5<->T5...

Air Baltic hade en del lustiga rutter förr, det gick väl att flyga från Visby till Luleå via Riga om jag inte minns fel.

Om man har vettiga samarbeten med andra bolag så finns det ju alla möjligheter att Air Baltic flyttar tillbaka till T5 efter att byggnadsarbetena är avslutade till hösten.

freppa87 skrev:Hur matchade du?Klicka för att utvidga...
Längst ned på airBaltic Club offers | airBaltic

upload_2019-5-17_9-17-0-png.90806

ekf skrev:Äsch, T4->T2 och T4->T5 är relativt smidigt nu med airside-bussen.. Kan inte se att det är en stor skillnad...Jag tycker att det som är jobbigt är själva bytet av terminal, ffa på vägen från utrikes->inrikes då det inte går att åka buss...Klicka för att utvidga...
Hej! Tänkte mest på de med transfer utrikes till utrikes. Tex Riga-Arlanda-Newark etc. Om de ska ha ett större samarbete. Sas och Air baltic.

Sukhoi skrev:Hej! Tänkte mest på de med transfer utrikes till utrikes. Tex Riga-Arlanda-Newark etc. Om de ska ha ett större samarbete. Sas och Air baltic.Klicka för att utvidga...
Fast transferbussen på Arlanda går airside T2<>T5, i båda riktningarna. Det är som vilket terminalbyte som helst på valfri ”storflygplats” ute i Europa/världen. Det ser jag verkligen inte som ett problem.

Något nytt här? Det ser onekligen ut som det är över för SK till Riga. Jag finner någon enstaka avgång med 737-600 som fasas ut helt detta räkenskapsår.

Jag finner fortsatt ingenting om EB-intjäning heller på Airbaltics avgångar.

M.K skrev:Något nytt här? Det ser onekligen ut som det är över för SK till Riga. Jag finner någon enstaka avgång med 737-600 som fasas ut helt detta räkenskapsår.Jag finner fortsatt ingenting om EB-intjäning heller på Airbaltics avgångar.Klicka för att utvidga...
SAS verkar flyga två gånger i veckan mellan Stockholm och Riga september-november. Torsdagar och söndagar.

Jag ser de bytt flygplanstyp i november så kanske de behåller en weekendtur linje trots allt med möjlighet till poängintjäning. I princip vinge mot vinge på torsdagskvällen ( diff 10min) med Airbaltic från ARN.

Sitter i Taxin på väg ut till Arlanda och upptäckte att flighten till Riga inte är en SAS flight utan code share med Air Baltic. Får man Eurobonus poäng eller ska jag samla poäng på air baltic istället? Har tillgång till lounge och fasttrack genom amex platinum och prioritet pass. (Har även status matchat till air baltic VIP).

Juancarlos skrev:Sitter i Taxin på väg ut till Arlanda och upptäckte att flighten till Riga inte är en SAS flight utan code share med Air Baltic. Får man Eurobonus poäng eller ska jag samla poäng på air baltic istället? Har tillgång till lounge och fasttrack genom amex platinum och prioritet pass. (Har även status matchat till air baltic VIP).Klicka för att utvidga...

Hur gick det? Inga poäng antar jag?

Jag noterade att SAS har kvar två turer i veckan mellan Arlanda och Riga, SAS-flygen går på torsdagar och söndagar. På torsdagar så avgår SAS egna flyg och Air Baltics flyg med SK-codeshare med tio minuters mellanrum men har exakt samma ankomsttid i Riga (kl. 21.50), medan på söndagar avgår SAS egna flyg och Air Baltics flyg med SK-codeshare exakt samtidigt från Arlanda (kl.09.00). Verkar lite märkligt att dubblera två avgångar så, då efterfrågan väl inte kan vara extra stor just de tiderna.

"Många" nya direktlinjer från regionalflygplatser som uppstått på senare tid. Lite förvånande att det återigen är gångbart trots att alla intiativ att mata från regonial till hubb verkar halta betänkligt.

Även intressant att flera gamla, större, aktörer väljer att etablera utrikeslinjer på bekostnad av inrikestrafik. DAT, SAS, Wideroe, Flygbra, Airbaltic etc.

Som boende i Göteborg, med annars påtvingat byte eller tåg till Köpenhamn, är det såklart välkommet om en bas hamnar på västkusten. Redan använt mig av Flygbras linje till Lyon och har en resa bokat till Berlin med samma bolag.

Paris-linjen skulle behöva konkurenssutsättas, Italien skulle behöva ett reguljärt alternativ (som tillåter vidare resor) och utan att ha läst någon vidare statistik verkar Portugal för tillfället efterfrågat av åtminstone turistresande (åtminstone mer än till Corsica, som nyss fick reguljära alternativ).

För att återknyta till topic så tycker jag att Air Baltic hade varit kanon. A220 är ett utmärkt plan, servicen brukar vara nöjbar och de har många codeshare-agreements på plats.

Behöver göra ett besök i Riga efter sommaren, om vaccineringen går i lås tills dess. Ser ut som att SAS framöver helt lägger all trafik till och från Riga på Air Baltic. Säljer inga egna avgångar. Tråkigt att EB-kontot inte kommer att kunna fyllas på med.

Cristoffer Cedergren skrev:Behöver göra ett besök i Riga efter sommaren, om vaccineringen går i lås tills dess. Ser ut som att SAS framöver helt lägger all trafik till och från Riga på Air Baltic. Säljer inga egna avgångar. Tråkigt att EB-kontot inte kommer att kunna fyllas på med.Klicka för att utvidga...
SAS ska köra Tor-Sön fyra helger i november. Sedan start igen från 10 februari

Väcker liv i gammal tråd,

På väg från Oslo mot Stockholm. SK882 flygs idag av en A220 från Air Baltic. Vet inte hur vanligt det är?

Back