Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

trekker

Medlem
Du inser väl att poängen är att du inte ska tycka det är värt det. Du får tala om för din lokala MP vad du tycker.
Nja, jag tror mer det handlar om en regering som inte har koll på någonting. Oppositionen verkar ännu längre bort från verkligheten så inget hopp där heller. Min lokale MP är ingen man härnger i granen direkt, men det är en annan historia. Dock var jag på fotboll i torsdags, tillsammans med 60000 andra utan mask. Men det är helt okej för inom UK sprids inga virus.
 

pswe

Medlem
Någon som ankommit Norge o Gardemoen senaste dagarna? Hur fungerar testerna? Är det självtest? Har det varit långa köer?
 

DRG

Medlem
Det har varit väldigt långa köer i perioder, men när köerna blivit för långa har de släppt på och gett folk självtest att ta hemma. Man har sagt om köerna blir mer än 1,5 timmar skall man låta folk åka hem med självtest.

Om man måste ta testet på gränsen är det snabbtest och man får vänta 20-25 min på svar.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Nu har jag läst igenom de nya reglerna för resa till England, detta är så patetiskt så det finns inte. Detta nya med test innan inresa till England är till för att stoppa virus från at komma in från utlandet, eller har jag missat något? Men om man har en kortare resa, enligt exemplet på regeringens hemsida, så kan man ta inresetestet i UK innan man lämnar, och sedan använda detta testet som man tog i UK för att visa att man inte blivit smittad under sin tid utomlands. Om jag flyger till Sverige på tisdag och sedan tillbaks till England på torsdag, då kan jag ta ett test i UK på måndagen. Ännu ett bevis på att de tappat förmågan till att göra något vettigt åt situationen.
 

Hachans

Medlem
Med tanke på alla som är i rörelse så var det konstigt att jag var helt ensam på teststationen vid ankomst ARN T5. Väldigt smidigt att utföra självtest där.

Det är alltid tomt där. Man kan ju tänka också att de borde öppna en teststation i T2 med eftersom det kommer många som varit långt bort i världen med AF/KLM. Men det finns ingen där.
 

LarsCph

Medlem
Någon som ankommit Norge o Gardemoen senaste dagarna? Hur fungerar testerna? Är det självtest? Har det varit långa köer?

Norge.... Er der nogen som har prøvet at ankomme med færgen (DFDS) fra København efter de nye regler blev indført?

Vi har booket København - Oslo den 18 December hvor vi skal være i Sälen over jul fra den 19 December. Så egentlig bare transit i Norge fordi det var en god pris og så behøver vi ikke køre 700 km fra Malmö, plus DFDS' balkong kahytter på Commodore class er ikke så dumt... Men flere timers kø for at blive testet for at køre et par timer i Norge er måske ikke så tiltalende...
 

ekf

Medlem
Norge.... Er der nogen som har prøvet at ankomme med færgen (DFDS) fra København efter de nye regler blev indført?

Vi har booket København - Oslo den 18 December hvor vi skal være i Sälen over jul fra den 19 December. Så egentlig bare transit i Norge fordi det var en god pris og så behøver vi ikke køre 700 km fra Malmö, plus DFDS' balkong kahytter på Commodore class er ikke så dumt... Men flere timers kø for at blive testet for at køre et par timer i Norge er måske ikke så tiltalende...
Mitt minne av tidigare i år är att Norge öppnade/stängde inresemöjligheterna hela tiden. Så om det hade det varit jag så hade jag nog försökt att undvika planerade gränspassager i vinter, om inte destinationen kräver en passage förstås.
 
  • Gilla
Reactions: hco

LarsCph

Medlem
Mitt minne av tidigare i år är att Norge öppnade/stängde inresemöjligheterna hela tiden. Så om det hade det varit jag så hade jag nog försökt att undvika planerade gränspassager i vinter, om inte destinationen kräver en passage förstås.

Tak - det er ikke et dårligt råd. Men nu har vi rejsen booket så jeg var interesseret i at høre om konkret erfaring ved ankomst med færgen, de sejlede jo slet ikke sidste vinter på grund af lukningerne. Hvis ingen har prøver ringer jeg til DFDS og spørger hvad jeg skal forvente på grænsen og opdaterer tråden med hvad de siger og hvis vi vælger at tage turen også hvordan det fungerer i prasksis :)
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen