Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nya rekommendationer från FHM avseende inresa till Sverige:

Alla från förskoleålder och äldre, som under de senaste sju dagarna befunnit sig i ett land utanför Norden uppmanas att testa sig för covid. Uppmaningen gäller både vaccinerade och ovaccinerade och kommer med anledning av att den nya virusvarianten Omikron upptäckts i flera länder.

FHM: Nya rekommendationer för inresande till Sverige - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Jag testar mig gladeligen när jag kommer hem. Hoppas nu stationen på Arlanda är redo att hantera detta.

Nya rekommendationer från FHM avseende inresa till Sverige:

Alla från förskoleålder och äldre, som under de senaste sju dagarna befunnit sig i ett land utanför Norden uppmanas att testa sig för covid. Uppmaningen gäller både vaccinerade och ovaccinerade och kommer med anledning av att den nya virusvarianten Omikron upptäckts i flera länder.

FHM: Nya rekommendationer för inresande till Sverige - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Kanske värt att tillägga att detta gäller även om ingen serverar allt på ett silverfat när man ankommer till Sverige. Set är också en uppmaning, vilket kan likställas med att man skall göra det!

Så, erbjuds inget test så fort du ankommer till Sverige, åk hem och beställ ett test och gör det själv.

Jag är mest oroad för att dos tre ska dröja och sätta käppar i hjulet för resandet nästa sommar. Vi som fick dos två i aug-sep måste ju få dos tre inom nio månader för att vaccinpasset ska gälla - det är i maj/juni. Just nu går det väldigt långsamt här i regionen med dos tre - bara några hundra om dagen...

Den stora skillnaden är att i Sverige så jobbar jag hemma, och går bara ut vid tre tillfällen:
1. Hämta/lämna på förskolan, utomhus
2. Träna på gymmet, "off peak"
3. Handla på ICA ;)

Nu skall jag på nio olika flygplatser, fyra olika städer på sju dagar. Samt träffa folk, något jag normalt undviker :p
Det är så klart "none of my god damn business" och du behöver så klart inte svara (och det är väl off topic också). Men i några andra trådar har du nämnt att du har sambo och junior, jag måste säga att jag är nyfiken på hur du lyckas med social distancing där. Jag känner 3 personer som har fått covid, alla 3 blev smittade av sina barn. Med det sagt, hoppas du får en trevlig resa.

Jag är mest oroad för att dos tre ska dröja och sätta käppar i hjulet för resandet nästa sommar. Vi som fick dos två i aug-sep måste ju få dos tre inom nio månader för att vaccinpasset ska gälla - det är i maj/juni. Just nu går det väldigt långsamt här i regionen med dos tre - bara några hundra om dagen...
Pst… Tänk då på oss alla inom vården som fick spruta nr 2 i början februari. Så ta en kölapp och vänta på din tur… :D:p;)

Det är så klart "none of my god damn business" och du behöver så klart inte svara (och det är väl off topic också). Men i några andra trådar har du nämnt att du har sambo och junior, jag måste säga att jag är nyfiken på hur du lyckas med social distancing där. Jag känner 3 personer som har fått covid, alla 3 blev smittade av sina barn. Med det sagt, hoppas du får en trevlig resa.

Nu går vi lite off topic, men jag har numera fru och barn ;) Eftersom vi båda jobbar hemma hela tiden blir riskerna begränsat till förskolan. Det däremot har varit en svår situation där alla pedagoger på avdelningen har varit smittade. Så helt riskfritt har det inte varit, men vi har jobbat aktivt på riskminimering. Jag har inte översikt men min uppfattning är att det barn äldre än förskolan som smittat mer.

Back on topic så annonsera nu Canada att ALLA inkommande skall testas vid ankomst. Jag såg nyheten flasha förbi på TVn här:
https://www.cbc.ca/news/politics/trudeau-omicron-more-to-do-1.6267817

Incoming air travellers from all countries except the United States will be required to take COVID-19 tests when arriving in Canada, the federal government announced today.

The tests will be required of all travellers, regardless of their vaccination status, Health Minister Jean-Yves Duclos said today. The requirement will also apply to Canadian citizens and permanent residents.

Incoming travellers will have to self-isolate until they receive results of the test.

The new measure is part of Canada's rapidly evolving strategy to contain the spread of the omicron variant of the novel coronavirus.

Principiellt förståeligt men i praktiken svårt.

Genomförandet av testen går nog bra, de har ju satt upp stationer för sin random testing på flygplatserna redan. Däremot lär det bli ruggiga köer.

Däremot hur de ska få folk att isolera sig i väntan på resultatet blir svårare. Och dessutom ska de ju ta sig från flygplatsen och till sin destination...

Genomförandet av testen går nog bra, de har ju satt upp stationer för sin random testing på flygplatserna redan. Däremot lär det bli ruggiga köer.

Däremot hur de ska få folk att isolera sig i väntan på resultatet blir svårare. Och dessutom ska de ju ta sig från flygplatsen och till sin destination...

Innan de släppte på restriktionerna var det obligatorisk hotellkarantän tills PCR-test svaret inkommit att det var negativt på ankommande ort i Kanada (dock väldigt kritiserat av Kanadensarna själv), men inte omöjligt att de kanske implementerar detta igen alt hemkarantän för de som har en permanent adress i Kanada.

Att få folk att följa reglerna var inga problem när man hade satt böter på 750.000 CAD + 6 mån fängelse för medborgare / utvisning för utländska medborgare. Stakes are high!

När jag satt i karantän i 14d i januari i år ringde kanadensiska myndigheter både mig och Mrs Doctor-X flertalet gånger under de 14d och kollade att vi skötte oss (men också om vi behövde någon att parata med) samt att de varje gång informerade om att närsomhelst kan polisen komma och kontrollera att vi följde karantänsreglerna och med risk för böter enligt ovan om vi inte gjorde som man skulle. #hårdabullar

OT: Tycka vad man vill om de svenska pandemi rekommendationerna, men hade man satt böter på 5miljoner sek + fängelse om man inte testade sig när man kom till Sverige tror jag följsamheten hade varit närmare 99,9%.

Last edited:
Toppen