Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nej det har jag inte hört/läst nåt om och om något sådant kommer närmsta tiden så hoppas jag det kommer samordnas på EU-nivå så det inte blir en djungel av specialregler.
Eu har ju varit rätt tydliga med att de *vill* att det ska bli gemensamt och inte individuellt, enligt besluten runt öppningen.

Om det sedan blir så är en annan sak. Men chansen är iallafall större än förra gången...

Ingen värdering från min sida, mer en spegling från verkligheten:
Resenärerna från södra Afrika fick inte testa sig
Expressen skriver om ”Richard från Norrköping”. Hade han fått testa sig på Arlanda ens om det varit öppet? Dvs är Region Östergötland en av de regioner som betalar för test på Arlanda? Det har de inte varit tidigare och det framgår inte av den onlineinfo jag kan hitta:
https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-och-resor/
Det är boende i Stockholms, Uppsala, Västernorrlands, Västerbottens eller Västmanlands län som gäller. Övriga regioner tycker uppenbarligen - rätt eller fel - inte att det är viktigt? Öppettider finns också angivna, 0800-2100 eller 0800-2400 beroende på dag.

Kan regeringen gå in och styra upp testningen på Arlanda och Landvetter så att den inte bara finns till för de som bor i den regionen kanske? Ju snabbare folk får veta att de är smittade desto bättre.

Naturligtvis, men det kommer nog inte hända. Naturligt hade ju varit att testa samtliga återvändande resenärer (och göra det otroligt krångligt att undvika testning). Men det vill man inte göra av någon anledning.

Naturligtvis, men det kommer nog inte hända. Naturligt hade ju varit att testa samtliga återvändande resenärer (och göra det otroligt krångligt att undvika testning). Men det vill man inte göra av någon anledning.
Ser man bara till att tillräckligt många olika organisationer är ansvariga för olika (helst delvis överlappande) delar, så har alla en väg ut utan att behöva ta ansvar. Det är ju regionernas ansvar. Men vilken region är ansvarig när en icke Stockholmsbo landar på Arlanda som ligger i region Stockholm? "den andra, såklart".

Svenska modellen för pandemi hantering i ett nötskal. Det går alltid att skylla på någon annan.

Som resenär får man försöka ta ansvar själv och göra så gott man kan. Men det kan verkligen krävas en hel del ansträngning, så det är inte speciellt förvånande att många bara skiter i det.

Det nya engelska kravet på PCR-test (istället för antigen) + isolering till negativt provsvar har kommit, införs tisdag 04:00. Reglerna ska ses över efter tre veckor.
Det är väl okej att införa tester om man anser det finns ett behov, men det borde ju regleras av staten och inte vara den komarknad som varit. Har själv en resa till Stockholm bokad om en dryg vecka, men med PCR test och att bli tvingad till karantän tills man får testresultat (som kan dröja då kapaciteten inte finns) lockar det ju inte direkt just nu.

Toppen