Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Är det något man lärt sig under pandemin så är det att det tjänar lite till att springa iväg i egna teorier om vad som händer eller inte. Att det är förenat med risk att resa har vi väl blivit vana vid?

USA ska tydligen överväga någon form av restriktioner mot vissa afrikanska länder i morgon måndag. WHO har avrått från ”överreaktion” innan Omikron studerats djupare.

World races to contain new COVID threat, the omicron variant | AP News

Det är nog bara oron man inte vill va under sin semester. Som tex imorse vaknade jag 05 med ett ryck och nollade direkt om Nederländerna ändrat några regler inför min hemresa via AMS idag. Det hade dom inte. Min hjärna...
Exakt!
Allt händer ju så snabbt och oberäkneligt.
Vi ska själva hem via BRU imorgon, alla intyg mm nedladdade, men precis som du nämner finns en malande oro.
Har fö ställt julmarknad resan till München början december. och funderar nu om vi verkligen ska rese till Teneriffa tre veckor den 2/1 som vi bokade när allt verkade lugnt och bra.
Fastna på någon ö ute i Atlanten är det sista vi vill.
Osäkerheten förtar så mycket av nöjesresandet, så frågan vi ställer oss om det är värt det

Exakt!
Allt händer ju så snabbt och oberäkneligt.
Vi ska själva hem via BRU imorgon, alla intyg mm nedladdade, men precis som du nämner finns en malande oro.
Har fö ställt julmarknad resan till München början december. och funderar nu om vi verkligen ska rese till Teneriffa tre veckor den 2/1 som vi bokade när allt verkade lugnt och bra.
Fastna på någon ö ute i Atlanten är det sista vi vill.
Osäkerheten förtar så mycket av nöjesresandet, så frågan vi ställer oss om det är värt det
Jag var på Teneriffa förra nyåret och hyrde ett airbnb uppe i bergen. Kändes väldigt safe. Inget folk alls i närheten Har du bara direktflyg hem så kan få saker hindra dig. Iof nu är det ju en vulkan som spökar där...

Detta är väl den centrala punkten för alla oss reseälskande, mycket som är möjligt, inte lika mycket som är kul. Med detta sagt så har vi vår premiärflygresa post-pandemin just till Kanarieöarna på torsdag och det lutar åt att vi kör på den, då det är inom EU och det (i allra värsta fall) går färja till spanska fastlandet ifall flygtrafiken skulle stoppas. Sen gör kombinationen hyrbil+hyra hus+självhushåll att vi som vanligt kommer träffa färre människor än hemma på vår semester.

Avslutar med rätt positiva preliminära signaler från Sydafrika - det finns tecken (brasklapp: hittills!) på att det kan vara en väldigt mild och väldigt smittsam variant, vilket skulle kunna vara en riktigt bra kombination.

Covid-19: 'No need to panic' about Omicron variant, 'symptoms are mild' so far - SAMA board chair | News24

Detta är väl den centrala punkten för alla oss reseälskande, mycket som är möjligt, inte lika mycket som är kul. Med detta sagt så har vi vår premiärflygresa post-pandemin just till Kanarieöarna på torsdag och det lutar åt att vi kör på den, då det är inom EU och det (i allra värsta fall) går färja till spanska fastlandet ifall flygtrafiken skulle stoppas. Sen gör kombinationen hyrbil+hyra hus+självhushåll att vi som vanligt kommer träffa färre människor än hemma på vår semester.

Avslutar med rätt positiva preliminära signaler från Sydafrika - det finns tecken (brasklapp: hittills!) på att det kan vara en väldigt mild och väldigt smittsam variant, vilket skulle kunna vara en riktigt bra kombination.

Covid-19: 'No need to panic' about Omicron variant, 'symptoms are mild' so far - SAMA board chair | News24

Det är optimistiskt att ta färjorna för givet om det skulle bli en ny karantänsituation.

Det är optimistiskt att ta färjorna för givet om det skulle bli en ny karantänsituation.

Givetvis är inte heller färjorna 100 % säkert, men mina erfarenheter från 2020 gör att jag litar betydligt mer på dem än på flyg vid en eventuell "lockdown". Kan inte minnas en enda linje som stoppades medan flyget låg nere, möjligen såna som var helt inriktade på passagerare men inte de som tar ansenliga mängder lastbilar också.

Toppen