Senaste nytt

SAS A340-300 återuppstår ?

Det här blev ju tragikomiskt. Har en bokning HEL-MIA/LAX-HEL med en natt i OSL på utresan. Båda flygen var tidigare 350 men OSL-MIA har nu ändrats till 330 och LAX-CPH till 340.

Fick för några minuter sedan en automatisk ombokning med biljett där de bokat om mig HEL-LAX-HEL med utresa en dag tidigare.

OSL-MIA som fortfarande säljs tog de alltså bort från bokningen och LAX-CPH som ska ställas in finns kvar i bokningen...

Blir å ringa lite senare å se om jag kan få tillbaka flyget jag betalt för.

+1 Fick direktflighten ARN-ORD ändrad till 340 men märkligt nog hittade jag C-biljetter via CPH dagen därpå (Där heter flighten SK6943 kl 1235, det flygs tydligen två maskiner den dagen och nästa avgång kl 1540 heter 943...)
Nöp dessa som säkerhet istället för att senare sitta där med skägget i brevlådan!
Då har jag varit i kontakt med kundtjänst som bekräftade att flighten troligen ställs in då det bara var 12 personer bokade... och står nu som ej tillgänglig/full. Hursomhelst blev jag ombokad till flighten via CPH. På hemsidan fanns inga platser i klass I men fick veta att om det finns platser kvar i klass J så kan dessa göras om till I (Bra för er andra att veta. Free sell pratade agenten om)... Behåller dock min skuggbokning dagen därpå. I dessa tider vet man inte vad som kommer att hända...

Last edited:
Det här blev ju tragikomiskt. Har en bokning HEL-MIA/LAX-HEL med en natt i OSL på utresan. Båda flygen var tidigare 350 men OSL-MIA har nu ändrats till 330 och LAX-CPH till 340.

Fick för några minuter sedan en automatisk ombokning med biljett där de bokat om mig HEL-LAX-HEL med utresa en dag tidigare.

OSL-MIA som fortfarande säljs tog de alltså bort från bokningen och LAX-CPH som ska ställas in finns kvar i bokningen...

Blir å ringa lite senare å se om jag kan få tillbaka flyget jag betalt för.
Min ursprungliga bokning var HEL-LAX-HEL, som jag senare ändrade till HEL-MIA/LAX-HEL.

Jag ringde nu till SAS som upplyste mig om att då jag gjort denna ändring gratis (i oktober) så fick jag inte ändra destination. Nu när det blev en tidtabellsändring på mina flyg så upptäcktes detta. Mina val nu var att avboka å pengarna tillbaka eller betala för ändringen. Joho påpekade jag, jag betalde visst för ändringen (€27 i prisskillnad). Ytterligare lite senare så återkom de å sa att jag skulle få tillbaka flygen som jag köpt, å nu har jag den omskrivna biljetten tillbaka.

I dag kom ett nytt mail angående resan till Los Angeles. Blev automatiskt flyttad till en dag senare med en flygplansmodell som finns och flyger.

Min hemresa den 4 mars från Washington DC till Köpenhamn som vart en A-340 för någon vecka sedan har nu officiellt blivit inställd. Jag har blivit ombokad till dagen efter. Det passar mig inte alls och jag tänker i vart fall försöka att få bli ombokad till en flygning samma dag som jag ursprungligen hade bokat. SAS har ju inga flyg från Washington den dagen så sannolikheten att jag blir ombokad till något samma dag lär ju vara noll men jag tänker i vart fall roa mig med att hävda mina rättigheter enligt EU 261/2004 att bli ombokad till ett annat bolag. Rimligen bör väl SAS ersätta den extra hotellnatten åtminstone, om de inte ombokar mig till ett alternativt flyg samma dag som jag hade bokat?

Min hemresa den 4 mars från Washington DC till Köpenhamn som vart en A-340 för någon vecka sedan har nu officiellt blivit inställd. Jag har blivit ombokad till dagen efter. Det passar mig inte alls och jag tänker i vart fall försöka att få bli ombokad till en flygning samma dag som jag ursprungligen hade bokat. SAS har ju inga flyg från Washington den dagen så sannolikheten att jag blir ombokad till något samma dag lär ju vara noll men jag tänker i vart fall roa mig med att hävda mina rättigheter enligt EU 261/2004 att bli ombokad till ett annat bolag. Rimligen bör väl SAS ersätta den extra hotellnatten åtminstone, om de inte ombokar mig till ett alternativt flyg samma dag som jag hade bokat?
Tveksamt då det är så länge kvar till avresa

Tveksamt då det är så länge kvar till avresa
Skyldigheten för flygbolag att stå för kost och logi vid ombokningar gäller oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in. Men du menar att SAS sannolikt struntar i det? Skulle inte förvåna mig om det blir så i och för sig.

Fick både utresa och hemresa flyttade 1 dygn till SFO på award.
Det gick bra att boka om hemresa från LAX istället och de har lagt in en request på en utresa några dagar tidigare. Fanns inte awards påbörjat någon av dessa avgångar, men då det var lite sålt på LAX flighten kunde agenten boka om det själv. Utresan var mer bokad så där krävdes det en request, ser ingen anledning att den skulle bli nekad.

Skyldigheten för flygbolag att stå för kost och logi vid ombokningar gäller oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in. Men du menar att SAS sannolikt struntar i det? Skulle inte förvåna mig om det blir så i och för sig.

Ja, så kanske det står. Jag har dålig koll på exakt vad "lagtexten" säger

Men som exempel, jag bokar en resa Stockholm - Kapstaden på novemberlovet 2022, måndag - söndag(6 nätter) dit flygbolag A flyger dagligen.
Sen ändrar de och flyger endast fredagar och Lördagar och jag bokar om så det blir 8 nätter.

Det känns inte direkt rimligt att flygbolaget ska stå för massa hotellkostnader pga ändrar tidtabell?!

Ja, så kanske det står. Jag har dålig koll på exakt vad "lagtexten" säger

Men som exempel, jag bokar en resa Stockholm - Kapstaden på novemberlovet 2022, måndag - söndag(6 nätter) dit flygbolag A flyger dagligen.
Sen ändrar de och flyger endast fredagar och Lördagar och jag bokar om så det blir 8 nätter.

Det känns inte direkt rimligt att flygbolaget ska stå för massa hotellkostnader pga ändrar tidtabell?!
Inte i ditt fall kanske, men blir man tvingad till övernattning under resan så ska de stå för den. Jag har även fått ersättning för taxi när de flyttade min resa från kväll till morgonen efter, att åka hemifrån 02 för att komma till flygplatsen i tid med lokaltrafiken ansåg inte jag vara skäligt så de fick betala taxi vid 0430 istället. Hade jag kunnat åka dagen innan efter jobbet som jag bokade hade jag kunnat åka kommunalt för 38 kronor.

Toppen