Corona-viruset och hur det påverkar resande

Just noterat på SVT Nyheter:

Österrike stänger ner hela landet

Från och med måndag kommer Österrike att stänga ner hela landet. Beslutet gäller samtliga invånare, oavsett om de är vaccinerade mot covid-19 eller inte, rapporterar Kronen Zeitung.

Nedstängningen gäller i tio dagar för vaccinerade, medan ovaccinerade kommer att få spendera ytterligare 20 dagar i lockdown, enligt uppgifter till tidningen.

Beslutet att stänga ner hela landet kommer att meddelas under en pressträff på fredagsmorgonen, skriver tidningen.

Låter alltså inte som någon bra idé att besöka Österrike från 22 nov till ca 1 dec. Sedan är väl erfarenheten från andra länder att utlysta "lockdowns" ibland förlängs. Vi får väl se senare idag ifall transit i Österrike påverkas på något sätt.

Tomas E skrev:Låter alltså inte som någon bra idé att besöka Österrike från 22 nov till ca 1 dec. Sedan är väl erfarenheten från andra länder att utlysta "lockdowns" ibland förlängs. Vi får väl se senare idag ifall transit i Österrike påverkas på något sätt.Klicka för att utvidga...

Finns det något enda exempel på en lockdown som *inte* förlängts, när den annonserats som så kort? Jag tror det är mycket stor sannolikhet att den blir kvar åtminstone fram till jul - men kanske släpps då just för julens skull.

Nyss varit presskonferens i Norge

Från och med den 26 november skärps kraven för inresande i Norge. Därefter måste alla som vill resa in i landet registrera sig på entrynorway.no före inresan. Det gäller också norrmän. Resenärer kan också komma att behöva visa upp coronapass på begäran av polisen.Klicka för att utvidga...

Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:

”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Munskydd minskar coronasmitta med 53 procent. Det visar den första globala studien om munskyddens effektivitet som Svenska Dagbladet har gått igenom..

Munskydd är därmed den mest effektiva åtgärden efter vaccin för att bekämpa covid-19, enligt studien.

Genom att analysera mer än 72 studier från hela världen har forskarna kommit fram till en statistiskt signifikant minskning på 53 procent av förekomsten av covid-19 vid användning av munskydd. Det innebär att viruset är betydligt mindre vanligt på platser där människor använder munskydd. Därmed bör risken att smittas också vara lägre, skriver SvD.

Studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar också att fysisk distansering ger en minskning med 25 procent. Även handtvätt ger en betydande minskning av sjukdomen."

Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

Första globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvD

Om man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:

Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJ

Kanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.

Bokat SAS/Hilton Munchen 3-6 dec. mest för att besöka julmarknaden

Skulle rest med några vänner. Enl dem har julmarknaden ställts in och fler restriktioner är att vänta. Så de avbokade resan idag.

Frågan är om vi ska avvakta eller avboka redan nu. Situationen i Tyskland verkar ju stadigt försämras.

F.ö lite OT. Andra veckan av tre i ett soligt höstljummet Cascsis. Portugal klarat sig bra hittills. Strikt masktvång inomhus annars inga restriktioner. Noll koll av covidpass inreseformulär vid arrival, bara gå rakt igenom...

Senator skrev:Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Munskydd minskar coronasmitta med 53 procent. Det visar den första globala studien om munskyddens effektivitet som Svenska Dagbladet har gått igenom..

Munskydd är därmed den mest effektiva åtgärden efter vaccin för att bekämpa covid-19, enligt studien.

Genom att analysera mer än 72 studier från hela världen har forskarna kommit fram till en statistiskt signifikant minskning på 53 procent av förekomsten av covid-19 vid användning av munskydd. Det innebär att viruset är betydligt mindre vanligt på platser där människor använder munskydd. Därmed bör risken att smittas också vara lägre, skriver SvD.

Studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar också att fysisk distansering ger en minskning med 25 procent. Även handtvätt ger en betydande minskning av sjukdomen."
Senaste nytt om coronaviruset | SVT NyheterFörsta globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvDOm man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJKanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.Klicka för att utvidga...

Om inte den stora studien i Pakistan med typ 200 000 deltagare tog död på myten så tror jag inte detta kommer ta död på myten i Sverige heller.

Men ja, jag håller med i din analys. Munskydd kommer finnas kvar på flyget, och jag tror också att det kommer införas inom Skandinavien igen. De kommer som jag sa säkerligen införas munskyddskrav åtminstone partiellt i både Danmark och Norge. Får se om Sverige hoppar på det tåget igen. Men å andra sidan brukar inte svenska åtgärder komma förrän skadan redan är skedd och smittan väl utspridd.

Senator skrev:Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Senaste nytt om coronaviruset | SVT NyheterFörsta globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvDOm man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJKanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.Klicka för att utvidga...
Intressant, nu har jag inte satt mig in i det i detalj, men en fråga som poppar upp i mitt huvud är vad Sverige har gjort så bra i så fall. Med tanke på att vi har färre dödsfall än många andra länder som har haft hard lockdown och munskyddstvång så måste ju vi ha haft någon annan åtgärd som dragit ner Sveriges smitta.

Hachans skrev:Om inte den stora studien i Pakistan med typ 200 000 deltagare tog död på myten så tror jag inte detta kommer ta död på myten i Sverige heller.Men ja, jag håller med i din analys. Munskydd kommer finnas kvar på flyget, och jag tror också att det kommer införas inom Skandinavien igen. De kommer som jag sa säkerligen införas munskyddskrav åtminstone partiellt i både Danmark och Norge. Får se om Sverige hoppar på det tåget igen. Men å andra sidan brukar inte svenska åtgärder komma förrän skadan redan är skedd och smittan väl utspridd.Klicka för att utvidga...
Har de gjort en studie i Pakistan också? Eller tänker du på den i Bangladesh med drygt 300.000 deltagare? Den studien visade på runt 10% lägre smitta på grund av munskydd, medan den meta-studie som Senator länkar till visar på över 50%. Om jag minns rätt (hittar dock inte det just nu så minnet kanske sviker) så fick studien i Bangladesh viss kritik då invånarna i de byar där de delades ut munskydd blev mer uppmärksamma på problemet och således började tvätta sig mer osv.

Golfkillen skrev:Intressant, nu har jag inte satt mig in i det i detalj, men en fråga som poppar upp i mitt huvud är vad Sverige har gjort så bra i så fall. Med tanke på att vi har färre dödsfall än många andra länder som har haft hard lockdown och munskyddstvång så måste ju vi ha haft någon annan åtgärd som dragit ner Sveriges smitta.Klicka för att utvidga...

Jag är ingen expert och håller epidemiologin utanför diskussionen. Däremot gissar jag studien kommer ha stor effekt på resande, och att i praktiken förlängs nog användande av detta inom flyget och andra transportmedel länge. Om detta är så pass effektivt hoppas jag det återinförs på flyget också inom Skandinavien. T.ex. Norge sätter nya rekord hela tiden i antal smittade och närmar sig höga tal på sjukhusen trots hög vaccinationsgrad.

Status - tall og statistikk rundt koronavirus

Tyvärr har andra studier visat effekten av resande som en del av smittspridningen där Sverige framstår som en exportör av smitta:

– Under det första året av den pågående pandemin var Sverige faktiskt en nettoexportör av sars-cov-2-viruset till våra nordiska grannländer, säger John Pettersson, forskare vid Zoonosis science center vid Uppsala universitet, till UNT.

Studie: Sverige exporterade covid till andra länder | SVT Nyheter

Det här är uppenbarligen inte över och vi kommer nog påverkas med resande under vintern tror jag. Dags att förbereda sig på att det blir värre, särskilt inom Europa.

Golfkillen skrev:Har de gjort en studie i Pakistan också? Eller tänker du på den i Bangladesh med drygt 300.000 deltagare? Den studien visade på runt 10% lägre smitta på grund av munskydd, medan den meta-studie som Senator länkar till visar på över 50%. Om jag minns rätt (hittar dock inte det just nu så minnet kanske sviker) så fick studien i Bangladesh viss kritik då invånarna i de byar där de delades ut munskydd blev mer uppmärksamma på problemet och således började tvätta sig mer osv.Klicka för att utvidga...

Ja, det var den jag tänkte på. Studien visade på 10% lägre smitta om det var 25% som använder munskydd.

Ja, den blev ifrågasatt för det. Men man får inte glömma bort att det fanns kontrollgrupper som fick samma info men inga munskydd.

Senator skrev:Om detta är så pass effektivt hoppas jag det återinförs på flyget också inom Skandinavien. T.ex. Norge sätter nya rekord hela tiden i antal smittade och närmar sig höga tal på sjukhusen trots hög vaccinationsgrad.Klicka för att utvidga...

Norge har redan lokala rekommendationer om att bära munskydd. Jag var i Bergen nu i veckan och där gäller följande

I Bergen bør du bruke munnbind der det ikke er mulig å holde avstand innendørs i det offentlige rom, som på buss, bybane og i drosje, samt i butikker og på kjøpesentrKlicka för att utvidga...

I verkligheten så var det väldigt få som följde det. Ingen som jobbade/bodde på hotellet. Ingen taxichaufför. Några få på buss (kanske en av tio). Ingen som jobbade i affär. Såg ut i princip som här i Sverige.

Debatten lär fortsätta..

Kritik mot rapporteringenom munskydds-studie

Flera medier har rapporterat om en ny studie där munskydd sägs minska smittan med upp emot 53 procent.

Men siffrorna stämmer inte, enligt flera experter.

– Man räknar med en skyddseffekt på runt 10 procent, säger Jonas Björk, professor i epidemiologi.

Kimmen00 skrev:Debatten lär fortsätta..Kritik mot rapporteringenom munskydds-studieFlera medier har rapporterat om en ny studie där munskydd sägs minska smittan med upp emot 53 procent.Men siffrorna stämmer inte, enligt flera experter.– Man räknar med en skyddseffekt på runt 10 procent, säger Jonas Björk, professor i epidemiologi.Klicka för att utvidga...
Ja tyvärr faller allt fler medier för click bate och det är tråkigt att se att även SvD vill ha några extra klick och inte rapporterar mer genomtänkt.

Face masks seem to have a real but small effect for wearer and source control, although final conclusions should await full reports of the trials from Bangladesh and Guinea-Bissau. However, the quality of the current evidence would be graded—by GRADE criteria11—as low or very low, as it consists of mainly observational studies with poor methods (biases in measurement of outcomes, classification of PHSM, and missing data), and high heterogeneity of effect size. More and better research are needed.

Public health measures for covid-19 | The BMJ

Det kanske är så enkelt att det här är oerhört komplext att studera och få fram resultat av hög kvalitet, samtidigt som intresset från allmänhet och media att hitta ett enkelt svar som stödjer den egna tesen är enormt.

RickardG skrev:Ja tyvärr faller allt fler medier för click bate och det är tråkigt att se att även SvD vill ha några extra klick och inte rapporterar mer genomtänkt.Face masks seem to have a real but small effect for wearer and source control, although final conclusions should await full reports of the trials from Bangladesh and Guinea-Bissau. However, the quality of the current evidence would be graded—by GRADE criteria11—as low or very low, as it consists of mainly observational studies with poor methods (biases in measurement of outcomes, classification of PHSM, and missing data), and high heterogeneity of effect size. More and better research are needed.Public health measures for covid-19 | The BMJDet kanske är så enkelt att det här är oerhört komplext att studera och få fram resultat av hög kvalitet, samtidigt som intresset från allmänhet och media att hitta ett enkelt svar som stödjer den egna tesen är enormt.Klicka för att utvidga...
Ja det är onekligen ett väldigt känsligt ämne med mycket känslor på båda sidor.

Det är ju många på icke-mask sidan som fortfarande klamrar sig fast vid den där danska studien från förra året som egentligen studerade något annat ("smittare vs mottagare"). Och båda sidor hoppar direkt på minsta brödsmula åt sitt håll...

Den säkrade bilden idag är ju att det hjälper. Däremot är det väldigt osäkert exakt hur mycket det hjälper (siffror från 10% upp till typ 80% nämns i vissa studier så spannet är galet högt). Därmed lär debatten fortsätta länge till. Men så länge alla bevis pekar på att det hjälper mer än noll, så är det fortsätta - även i det mot förmodan bara skulle vara 1%...

Föe oss som resenärer är det bara att acceptera läget och räkna med att det även fortsatt kommer vara snabba kast i rekommendationer och krav.

GOTBound skrev:https://www.gp.se/nyheter/världen/länder-inför-bäst-före-datum-på-vaccinpass-1.59736784Världen: Vem räknas egentligen som fullvaccinerad? Om bara ett par veckor införs krav på vaccinpass i Sverige, men synen på vem som är fullvaccinerad skiljer sig åt i Europa.

I ett växande antal länder har vaccinpasset ett utgångsdatum.
”Klicka för att utvidga...
De tidsgränser som nämns i artikeln:

Kroatien: max nio månader sedan andra dosen (gäller sedan augusti)
Schweiz: tolv månader
Österrike: tolv månader
Israel: två doser, eller en påfyllnadsdos, under de senaste sex månaderna

Frankrike: "snart" måste alla över 65 år ha bevis på att de tagit en tredje dos för att få komma in i offentliga inomhusutrymmen

igelkotten skrev:Om man kan, kommer den sprutan synas i svenska covidbeviset?Klicka för att utvidga...

Jag ställde den frågan till ehälsomyndigheten och svaret är nej. Du behöver intyg från danska sidan.

Lycka till med det! Tänk dig att försöka få ett covidbevis i Sverige utan att vara boende här och sakna BankID och personnummer.

Jag övervägde att ta en spruta i USA men det gick inte heller att tillfoga den svenska. Så jag väntar.

igelkotten skrev:Om man kan, kommer den sprutan synas i svenska covidbeviset?Klicka för att utvidga...

Nej det går inte. Jag blev vaccinerat med Johnson vaccinet tidigt i Danmark när de hade det som tillval om man önskade. Jag har jobb i Danmark och med detta dansk sjukförsäkring så det var inget problem att få. Men efteråt gick det inte att notera i Sverige att jag är vaccinerat i Danmark. Jag kan få dansk Covidpass, men inte svensk med den vaccinen. För att få det rätt med svensk Covidpass när jag reser med svensk pass blev jag vaccinerat igen med Pfizer i Sverige efter sommarn. Det känns kanske lite onödigt men jag skulle inte vilja ha någon konstigheter senare med inte att ha Covidpass från landet var jag bor. Så nu har jag båda dansk och svensk Covidpass och vanligt pass.

Back