Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

JacobGBG

Medlem
Börjar snegla allt mer åt Platinum, Elite känns urvattnat de senaste två åren. 20k statusgrundande poäng upplever jag som ointressant för 4000:- när status nu ryktas förlängas ytterligare än gång. Vill man komma upp en nivå så kommer det ändå göras på segment då långflygningar (utanför Europa) kommer bli väldigt knapphänta.
 

Fredde18

Medlem
Börjar snegla allt mer åt Platinum, Elite känns urvattnat de senaste två åren. 20k statusgrundande poäng upplever jag som ointressant för 4000:- när status nu ryktas förlängas ytterligare än gång. Vill man komma upp en nivå så kommer det ändå göras på segment då långflygningar (utanför Europa) kommer bli väldigt knapphänta.
Det beror väl på vad syftet är med att inneha ett visst kort och vilka förmåner man värdesätter. Att jämföra Platinum och Elite är ju inte helt rättvisande enligt mig då de är olika produkter, utöver att de är kreditkort från Amex båda två. Elite är ju fokus på Eurobonus, med 2-4-1, statuspoäng och poäng-intjäningen direkt mot EB. Platinum är ju mer av vanligt Amex med vissa andra förmåner, som utöver lounge och försäkring inte direkt marknadsförs mot resande i EB-världen.
Så frågan är ju, vad ska kortet användas till, utöver att betala på kredit?
 
Någon som vet ifall det finns någon "uppgraderingsbonus" från classic till premium/elite just nu? Sa upp mitt classic tidigare i vår så räknas inte som ny kortmedlem ännu, men tänkte ifall det finns uppgraderingsbonus kanske jag bara aktiverar classic och uppgraderar.
 

JacobGBG

Medlem
Det beror väl på vad syftet är med att inneha ett visst kort och vilka förmåner man värdesätter. Att jämföra Platinum och Elite är ju inte helt rättvisande enligt mig då de är olika produkter, utöver att de är kreditkort från Amex båda två. Elite är ju fokus på Eurobonus, med 2-4-1, statuspoäng och poäng-intjäningen direkt mot EB. Platinum är ju mer av vanligt Amex med vissa andra förmåner, som utöver lounge och försäkring inte direkt marknadsförs mot resande i EB-världen.
Så frågan är ju, vad ska kortet användas till, utöver att betala på kredit?

Under vanliga förhållanden så skulle jag helt klart hålla med om att det är äpplen och päron. Om man nu däremot tittar på många av våra andra tunga trådar kring EB på forumet som 2-4-1 och Awardbokning så ser man att förmånerna på Elite ger funktioner som just nu är oerhört begränsade hos SAS.

Iochmed detta så är jämförelsen mellan korten giltig då Elite fördelarna mer eller mindre är satta ur spel i rådande situation. Kalkylen blir då betydligt enklare.
 

Fredde18

Medlem
Iochmed detta så är jämförelsen mellan korten giltig då Elite fördelarna mer eller mindre är satta ur spel i rådande situation. Kalkylen blir då betydligt enklare.
Absolut, om man bara är ute efter att jämföra vad man får utöver nämnda grundfunktion, dvs att betala saker. Det kokar väl ner till vad man själv värdesätter, de mer flygtunga (under Corona absolut lite urvattnade) Elite-förmånerna eller kanske att få äta gratis på stan ett par gånger per år eller ”få” pengar att handla mat för med Platinum.

Lycka till med valet!
 

Dawes

Medlem
Börjar snegla allt mer åt Platinum, Elite känns urvattnat de senaste två åren. 20k statusgrundande poäng upplever jag som ointressant för 4000:- när status nu ryktas förlängas ytterligare än gång. Vill man komma upp en nivå så kommer det ändå göras på segment då långflygningar (utanför Europa) kommer bli väldigt knapphänta.
Platinum har ju i princip betalat sig i rent värde på hemmaplan i år om man kunnat nyttja erbjudanden som kreditering av köp på coop osv. Lägg därtill priority pass, guldstatus i olika lojalitetsprogram samt i alla fall fasttrack på avresan, oavsett med vilket bolag.
Känns svårslaget i en tid där man inte vet från en vecka till en annan om vem som flyger vart eller om man ens kommer iväg.
 

Simon90

Medlem
Börjar snegla allt mer åt Platinum, Elite känns urvattnat de senaste två åren. 20k statusgrundande poäng upplever jag som ointressant för 4000:- när status nu ryktas förlängas ytterligare än gång. Vill man komma upp en nivå så kommer det ändå göras på segment då långflygningar (utanför Europa) kommer bli väldigt knapphänta.
Jag funderar på samma sak. Jag har just nu SAS Amex Elite bara för att tidigare säkerställa att jag skulle nå SAS Guld. I år så kommer jag nå Diamond utan att ens ha fått de 20 000 statusgrundande från Amex Elite ännu. Finns det någon risk med att säga upp kortet och skaffa det på nytt om något år eller två? Jag tänker att det bara blir positivt, dels slipper jag betala avgiften, men jag och sambon kanske på nytt får välkomstbonus när/om jag väl skaffar kortet på nytt. Jag behöver inte betala tillbaka 20 000 statusgrundande poäng som jag fick från förra året t.ex?
 

folo

Medlem
Jag funderar på samma sak. Jag har just nu SAS Amex Elite bara för att tidigare säkerställa att jag skulle nå SAS Guld. I år så kommer jag nå Diamond utan att ens ha fått de 20 000 statusgrundande från Amex Elite ännu. Finns det någon risk med att säga upp kortet och skaffa det på nytt om något år eller två? Jag tänker att det bara blir positivt, dels slipper jag betala avgiften, men jag och sambon kanske på nytt får välkomstbonus när/om jag väl skaffar kortet på nytt. Jag behöver inte betala tillbaka 20 000 statusgrundande poäng som jag fick från förra året t.ex?

- Har du några resor bokade på kortet? Du tappar reseförsäkringen på dem direkt vid uppsägning.

- Det är inte helt kosher att säga upp och sedan signa på igen så snabbt att du får dina 20 000 statuspoäng tätare än vad det är tänkt. Det är inte heller 100% cleant att säga upp kortet för tätt efter att man fått årets 20 000 poäng. Alltid risk att statuspoäng dras tillbaka, och räkna med att det inte går onoterat även om du får behålla statuspoängen.

- Planera noga så att du inte tvingas signa på Amex Elite igen nära brytet för din kvalperiod. Kan bli problem från år två eftersom det är en rätt påtaglig variation (veckor eller t.o.m nån månad) mellan åren när man får sina statuspoäng. Signar man på för nära kvalperiodbrytet är risken att man får 40 000 poäng under ett kvalår och sedan 0 poäng kvalåret efter. Vad jag vet har ingen lyckats få Amex/SAS att korrigera detta i efterhand, så enda lösningen är god marginal (månader) åt båda håll från brytdatumet.

- Fundera på balansen spend/voucher/poängingång/poängbränning idag vs om du säger upp. T.ex. hade ni 300k spend förut + extrapoäng från shopping/kampanjer m.m. så har ni nu plötsligt bara hälften så mycket vouchers, men förmodligen bara en aning lägre poängingång.
 

intuition

Medlem
Jag kommer inte åt dokumenten länkade i post 1.
Såg att senaste kommentar om detta sa att länken i post 31 skulle fungera, men inte heller den vill för mig.

Är det något speciellt som behövs för att komma åt dokumenten?
 
Toppen