Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Inte tänkt (nåja..) på det här med resande på 1.5 år nu.. Men måste tydligen till Rom, Italien på måndag. Känner mig lite lätt luftlandsatt.
Något som varit/är där i närtid, och något särskiltsom man måste tänka på?

Om man har vaccinationsintyg så behövs inget PCR-test?

Inte tänkt (nåja..) på det här med resande på 1.5 år nu.. Men måste tydligen till Rom, Italien på måndag. Känner mig lite lätt luftlandsatt.
Något som varit/är där i närtid, och något särskiltsom man måste tänka på?

Om man har vaccinationsintyg så behövs inget PCR-test?

Ta med en bunt munskydd i handbagaget. Munskydd krävs fortfarande i offentliga miljöer inomhus.
Ha ditt covidbevis lättillgängligt i mobilen (QRkoden), för att kunna visa upp på exempelvis restauranger. Då kommer du kunna sitta inomhus, annars är det utomhus eller avhämtning som gäller.
Fyll i passenger locator form som @Karlssonskan länkade till ovan.
Om du reser med SAS, ladda upp covidbevis och dPLF på SAS hemsida så behöver du inte tänka mer på det sen.

Det mesta kommer vara som vanligt förutom munskydd ombord.

Tar det med en nypa salt.

När man läser bangkok öppnar upp och ingen karantän så kan jag tycka det är lite miss visande. Man skall ju endå befinna sig i regionen 14 dagar ta 3 test etc etc..

Du har rätt. Funderade om jag skulle åka dit i 4-5 dagar men det kanske är för komplicerat

Jag har försökt läsa mig till för vad som gäller vid en transfer från Storbritannien via Spanien och Finland med slutdestination Sverige [GOT].
Min tolkning är att som fullvaccinerad behöver jag inget negativt test för att komma in i Spanien eller Finland, även om jag kommer från "tredjeland" om jag tolkar informationen rätt. Min planerade transfer blir med en övernattning så jag kommer lämna flygplatsen i Spanien.
Det jag blir osäker på är hur det tolkas ang. nödvändig resa från Storbritannien [utanför EU] till Spanien [EU] när det gäller en "hemresa" till mitt EU-land.

Entry requirements - Spain travel advice - GOV.UK
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social - Professionals - Travel and COVID-19
Guidelines for border traffic during pandemic - The Finnish Border Guard

Jag har försökt läsa mig till för vad som gäller vid en transfer från Storbritannien via Spanien och Finland med slutdestination Sverige [GOT].
Min tolkning är att som fullvaccinerad behöver jag inget negativt test för att komma in i Spanien eller Finland, även om jag kommer från "tredjeland" om jag tolkar informationen rätt. Min planerade transfer blir med en övernattning så jag kommer lämna flygplatsen i Spanien.
Det jag blir osäker på är hur det tolkas ang. nödvändig resa från Storbritannien [utanför EU] till Spanien [EU] när det gäller en "hemresa" till mitt EU-land.

Entry requirements - Spain travel advice - GOV.UK
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social - Professionals - Travel and COVID-19
Guidelines for border traffic during pandemic - The Finnish Border Guard

Jag kan bara dela med dig min erfarenhet från förra veckan.
ARN-ZRH, Swiss var det enbart schweiziska entry form som genererar Q-R-kod. Jag tror jag lämnade Covid-pass som en del av processen.
Övernattning
ZRH-LHR, Swiss. Hade då Antigentest från Arlanda, UK PLF, Covid-pass och bokat PCR-test i mitt fall dag 1
Övernattning
LHR-BCN, British Airways. Fyllde i Spaniens FCS inkl. Covid-pass och fick min Q-R-kod. Dokument uppladdade i British Airways Document Centre. Grönt ljus och online incheckning efter ett par timmar.
Övernattning x 2
BCN-FRA-ARN, Air Dolimiti/Lufthansa. Lämnade bara Covid-pass under incheckning via Lufthansaappen. Tyvärr kunde inte systemet läsa av Q-R-koden så jag gick förbi skranken i BCN för att få mina boardingkort. Det hade jag behövt göra insåg jag sen, för att få en lapp till Fast Track.

En lärdom är att vissa formulär, som Spanien så måste namnen i FCS stämma 100% överens men det som står i Covid-passet. Så står hela namnet efter folkbokföring i Covid-passet så måste du skriva så i FCS.

Min kontenta är att vart du har varit inom Europa spelar mindre roll nu så länge inga länder har specifika inträdesregler för just det landet.

Blir tokig på all information om hur man ska och kan resa. Kan någon snälla klargöra för mig hur det blir i följande fall:

Vi bor i Skåne och flyger via Köpenhamn till Island. Blir det mer komplicerat för att det är ett tredje land involverat i resplanen?
Båda är fullvaccinerade till när resan är planerad, men jag blir inte klok på om vi kommer behöva någon form av test eller annan åtgärd när vi flyger från Island tillbaka till Köpenhamn och sen ska hem till Sverige igen?

Blir tokig på all information om hur man ska och kan resa. Kan någon snälla klargöra för mig hur det blir i följande fall:

Vi bor i Skåne och flyger via Köpenhamn till Island. Blir det mer komplicerat för att det är ett tredje land involverat i resplanen?
Båda är fullvaccinerade till när resan är planerad, men jag blir inte klok på om vi kommer behöva någon form av test eller annan åtgärd när vi flyger från Island tillbaka till Köpenhamn och sen ska hem till Sverige igen?

Tredje-land spelar ingen roll här:
Visiting Iceland | Icelandair

Are you traveling to Iceland? | Ísland.is
NOTE: From 27 July 2021 vaccinated passengers (and those with a prior infection) born in 2004 or earlier, must present a negative PCR or antigen test (not older than 72 hours) prior to boarding a vessel to Iceland.

Nej inget test krävs tillbaka till Sverige via CPH.

Toppen