Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

mha321

Medlem
Rookie fråga: Jag har triggat min första 2-4-1 och den syns när jag loggar in på SAS.se.
Giltighetstiden är Dec 2022, när jag triggar nästa 2-4-1 under 2022 [AMEX Premium], kommer jag då har två giltiga 2-4-1 vouchers eller måste jag först använda upp den första?
Så länge du inte använt den första, så kommer du ha två tillgängliga. Man kan ha hur många som helst (well...) tillgängliga samtidigt så länge de inte har gått ut. (däremot brukar inte sas website klara av att visa det, men de finns)
 
Jag har som många andra fått en inställd biljett. (Bali med turkish). Har fått 2 svar från SAS om hur snabbt jag måste boka om (Jag försökte boka om idag och det finns i princip inga resor alls).

Svar 1. 14 dagar från när flyget ställdes in...alltså 8 Sep

Svar 2. Du kan ringa tillbaks om en månad så kollar vi igen. Du har ju inte fått något allternativ så då ligger bokningen bara kvar.

Jag tror det är allternativ 2, men ville dubbelkolla med experterna här.

Ha en trevlig helg allihop.
 

JohanGE

Medlem
Hej. Har ett par resor bokade antingen med Amex 2-4-1 voucher, samt genom Flypremium (samtliga flygningar är med SAS). Kan man boka om t.ex. en bokning från en voucher till en Flypremium, och vice versa?

Behöver fundera om jag bättre behöver vouchern eller poängen nämligen. Tack
 

ZZZebra

Medlem
@ZZZebra Jag sitter i samma situation som dig! Har en resa till Japan i början på november och sedan en till NYC i januari, båda bokade med vouchers som har gått ut sedan länge. Vi får nog helt enkelt bara avvakta och se vad som händer närmare inpå avresan eller så får du testa att göra en HUCA och ringa igen.

När är dina resor? Om de är i närtid så hade jag försökt med en HUCA igen. Med lite tur kanske det blir någon ändring i din bokning och då kan du boka av/om.

De jag försöker omboka nu är i slutet av september (USA) samt slutet av oktober (Japan). Hade ytterligare en bokning med utgången voucher men där flighten blev ändrad och då var det inget som helst problem att flytta den till 2022 (USA).

Jag har en del andra bokningar och ändringar framöver, så skall försöka ta upp det då. Annars kommer jag som sagt vänta till sista dagarna med att avboka. Är EBD så inget problem med utgångna poäng utan det är bara vouchers i mitt fall.

Kommer uppdatera hur det går. Önskar dig lycka till i dina ombokningar och meddela gärna hur det går för dig.


I onsdags? men därefter (i går eller i dag) har de ju ändrat reglerna så att de omfattar dina bokningar så du har rätt att boka om.

1:a punkten.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift.

Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 oktober 2021.

Kommer med en uppdatering av mina ombokningar. Båda mina originalbokningar har blivit cancellerade och vi blev flyttade till andra avgångar/dagar.
Avbokningen/ändringen för Japan kom igår och när jag kollar den ser jag att även USA-resan i september ändrats, dock utan att jag fått något meddelande om detta.

1. Ringer in till Amex 2-4-1, agenten vill inte återge/förlänga någon voucher utan tillåter enbart ombokning till senare datum. Finns ju inga platser alls just nu så jag meddelade att jag avvaktar lite.

2. Ringer in till SAS vanliga support. För Japan så kan agenten avboka och även förlänga vouchern. För USA säger dock agenten att cancelleringen/ändringen gjordes för 20 dagar sedan. Jag söker på bokningsreferensen i min mejlkorg men kan inte hitta något meddelande om ändring. Agenten tycker att efter 15 dagar har jag godkänt ändringen och enbart återbetalning av poäng är möjlig.

Känns väldigt småaktigt av SAS, i synnerhet när det är SAS-flygningar som de själva ställer in. Jag har skickat ett mejl till supporten och får se om de kan lösa det. Är ju långt ifrån säkert att man hittar några vettiga biljetter ändå med två vouchers, tror aldrig jag har sett att det är så tomt gällande awards på SAS.

Jag har flera gånger i våras rekommenderat att använda ExpertFlyer för att följa eventuella ändringar (främst om det ändras till 737-700), men här hade jag slarvat med det och det känns ju ganska typiskt...men nu blir det att lägga in det på alla bokningar även long haul!
 

PopLars

Medlem
Är det någon som kan uppdatera mig om vad som gäller. Har läst om folk som får tillbaka voucher och poäng i 30 dagar. Och då kan man boka vad som hest som finns tillgängligt? När är det som man får denna "deal", är det om något flyg på sin bokning har blivit inställt? För annars verkar det ju mest som om man måste boka samma avresa och destination, och går det på en resa som bokats vid i januari i år, där resan är över kommande nyår?

Dammar av frågan.

Fått en ändring på en bonusresa. Voucher gått ut och osäker på poängens giltighet. Om flyget ställs in gäller 30 dagar, men även vid ändring? Eller är det bara förändring på datum till samma destination som erbjuds då?
 

ZZZebra

Medlem
Dammar av frågan.

Fått en ändring på en bonusresa. Voucher gått ut och osäker på poängens giltighet. Om flyget ställs in gäller 30 dagar, men även vid ändring? Eller är det bara förändring på datum till samma destination som erbjuds då?

Gällande ändring, har du fått ett nytt flygnummer? I så fall vill jag nog säga att du har bra argumentation att flygningen är inställd.

Om flygningen har samma flygnummer och det är en mindre tidtabellsändring där man landar 15.05 istället för 14.55 och avgångstiden är oförändrad kanske det blir svårare att argumentera. Eller så har man en väldigt tight connection...

Du får nog fler välgrundade gissningar om du lämnar ut lite mer info. Finns ju många här som råkat ut för detta.
 

PopLars

Medlem
Gällande ändring, har du fått ett nytt flygnummer? I så fall vill jag nog säga att du har bra argumentation att flygningen är inställd.

Om flygningen har samma flygnummer och det är en mindre tidtabellsändring där man landar 15.05 istället för 14.55 och avgångstiden är oförändrad kanske det blir svårare att argumentera. Eller så har man en väldigt tight connection...

Du får nog fler välgrundade gissningar om du lämnar ut lite mer info. Finns ju många här som råkat ut för detta.

Du har rätt, skrev i all hast så blev sparsamt med info.

Bara en tidstabelländring om 15 min på en long haul. Pre-corona och vid Revenue-biljett har jag bokat av vid liknande ändring när något oförutsett skett och man bokat Go (SAS är duktiga på tidtabellsändringar), men osäker på förfarandet med voucher, poäng och dess giltighetstid.

Kan också förtydliga att jag vill avboka resan, men utan att tappa poäng (primärt) och kunna återanvända gammal voucher (sekundärt), därav att jag inväntat en cancellering, som nu ser svår ut utan enbart en tidtabellsändring att jobba med.

Tack på förhand
 

Maja

Medlem
Kommer med en uppdatering av mina ombokningar. Båda mina originalbokningar har blivit cancellerade och vi blev flyttade till andra avgångar/dagar.
Avbokningen/ändringen för Japan kom igår och när jag kollar den ser jag att även USA-resan i september ändrats, dock utan att jag fått något meddelande om detta.

1. Ringer in till Amex 2-4-1, agenten vill inte återge/förlänga någon voucher utan tillåter enbart ombokning till senare datum. Finns ju inga platser alls just nu så jag meddelade att jag avvaktar lite.

2. Ringer in till SAS vanliga support. För Japan så kan agenten avboka och även förlänga vouchern. För USA säger dock agenten att cancelleringen/ändringen gjordes för 20 dagar sedan. Jag söker på bokningsreferensen i min mejlkorg men kan inte hitta något meddelande om ändring. Agenten tycker att efter 15 dagar har jag godkänt ändringen och enbart återbetalning av poäng är möjlig.

Himla trist gällande USA-flygningen och sniket gjort av dem när man inte får någon notifikation.

Själv fick jag min andra "pling" idag gällande vår resa till Japan i november. Första vändan så ändrade de till A330 på utresan, men tidsmässigt så är det bara några minuter det handlar om. Det innebar att jag inte var berättigad till att boka om.

Idag plingade det till igen och nu har de ändrat hemresan till A340! Som vi alla vet är det longhauls motsvarighet till 737!

Så nu får jag bara sitta i båten och vänta tills de ställer in mina flyg också. Tröttsamt när de håller på med detta dribblande och inte är ärliga.

Matarflygen GOT-CPH har givetvis ändrats från A320neo till CRJ900 sedan länge.

Borde nog själv ta tag i att signa upp och betala för Expertflyer och mata in alla mina bokningar så man har koll på vad som händer.
 
Hittar inte exakt svaret på min fråga.

Har en bokad bonusresa som har blivit ombokad (+2 dagar). SAS vill ha svar inom 15 dagar om jag accepterar ändringen. Det vill jag inte göra. Jag vill flyga senare nästa år men hittar inga biljetter just nu.

De säger att min två alternativ är att behålla bokningen eller att avboka (inom 15 dagar) och då få poäng och voucher (förlängd till slutet på nästa månad) tillbaka. Stämmer detta verkligen? Är detta mina enda alternativ?
 

palmen

Moderator
Hittar inte exakt svaret på min fråga.

Har en bokad bonusresa som har blivit ombokad (+2 dagar). SAS vill ha svar inom 15 dagar om jag accepterar ändringen. Det vill jag inte göra. Jag vill flyga senare nästa år men hittar inga biljetter just nu.

De säger att min två alternativ är att behålla bokningen eller att avboka (inom 15 dagar) och då få poäng och voucher (förlängd till slutet på nästa månad) tillbaka. Stämmer detta verkligen? Är detta mina enda alternativ?
Du kan ju även omboka inom dessa 15 dagar om du vill. När 15 dagar gått så anses man ha accepterat nya flighterna, så fungerar det på alla bolag mig veterligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen