@ZZZebra Jag sitter i samma situation som dig! Har en resa till Japan i början på november och sedan en till NYC i januari, båda bokade med vouchers som har gått ut sedan länge. Vi får nog helt enkelt bara avvakta och se vad som händer närmare inpå avresan eller så får du testa att göra en HUCA och ringa igen.
När är dina resor? Om de är i närtid så hade jag försökt med en HUCA igen. Med lite tur kanske det blir någon ändring i din bokning och då kan du boka av/om.
De jag försöker omboka nu är i slutet av september (USA) samt slutet av oktober (Japan). Hade ytterligare en bokning med utgången voucher men där flighten blev ändrad och då var det inget som helst problem att flytta den till 2022 (USA).
Jag har en del andra bokningar och ändringar framöver, så skall försöka ta upp det då. Annars kommer jag som sagt vänta till sista dagarna med att avboka. Är EBD så inget problem med utgångna poäng utan det är bara vouchers i mitt fall.
Kommer uppdatera hur det går. Önskar dig lycka till i dina ombokningar och meddela gärna hur det går för dig.
I onsdags? men därefter (i går eller i dag) har de ju ändrat reglerna så att de omfattar dina bokningar så du har rätt att boka om.
1:a punkten.
Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift.
Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 oktober 2021.
Kommer med en uppdatering av mina ombokningar. Båda mina originalbokningar har blivit cancellerade och vi blev flyttade till andra avgångar/dagar.
Avbokningen/ändringen för Japan kom igår och när jag kollar den ser jag att även USA-resan i september ändrats, dock utan att jag fått något meddelande om detta.
1. Ringer in till Amex 2-4-1, agenten vill inte återge/förlänga någon voucher utan tillåter enbart ombokning till senare datum. Finns ju inga platser alls just nu så jag meddelade att jag avvaktar lite.
2. Ringer in till SAS vanliga support. För Japan så kan agenten avboka och även förlänga vouchern. För USA säger dock agenten att cancelleringen/ändringen gjordes för 20 dagar sedan. Jag söker på bokningsreferensen i min mejlkorg men kan inte hitta något meddelande om ändring. Agenten tycker att efter 15 dagar har jag godkänt ändringen och enbart återbetalning av poäng är möjlig.
Känns väldigt småaktigt av SAS, i synnerhet när det är SAS-flygningar som de själva ställer in. Jag har skickat ett mejl till supporten och får se om de kan lösa det. Är ju långt ifrån säkert att man hittar några vettiga biljetter ändå med två vouchers, tror aldrig jag har sett att det är så tomt gällande awards på SAS.
Jag har flera gånger i våras rekommenderat att använda ExpertFlyer för att följa eventuella ändringar (främst om det ändras till 737-700), men här hade jag slarvat med det och det känns ju ganska typiskt...men nu blir det att lägga in det på alla bokningar även long haul!