Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men går det att boka LH numera med 2-4-1? Enligt Awardfares finns det resor närmaste två veckorna, men de fanns aldrig några när jag ringde och försökte boka (kort före coronan, har inte försökt efter det)
Jo det ska gå, men det måste finnas typ 4-6 platser för att Eurobonus ska se en plats. Bara att prova igen på sträcka där United visar t ex 6 platser i F.

Men går det att boka LH numera med 2-4-1? Enligt Awardfares finns det resor närmaste två veckorna, men de fanns aldrig några när jag ringde och försökte boka (kort före coronan, har inte försökt efter det)

Jag bokade i veckan en award till DXB med LH som carrier airline (med TK på anslutande).
Den dagen man inte kan boka 2-4-1 award på LH är det nog dags att lägga ned sitt Eurobonus konto. Utan deras feederflights så är *A award menlöst.

Jag bokade i veckan en award till DXB med LH som carrier airline (med TK på anslutande).
Den dagen man inte kan boka 2-4-1 award på LH är det nog dags att lägga ned sitt Eurobonus konto. Utan deras feederflights så är *A award menlöst.
Han menade boka LH i First class, framgick inte riktigt kanske.

Nu har de ändrat reglerna igen, nu är det 31:a oktober som gäller.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?

Du kan använda icke utgångna Amex-värdecheckar när du gör en ny bokning.

Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift. Ombokningen måste göras via SAS Customer Service, före flygningens avgång.

Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 oktober 2021.

* Undantag ifrån 01SEP21: Inrikesbokningar samt flygbokningar till och från Skandinavien/Europa samt inom Europa, dessa är inte ombokningsbara med utgångna Amex värdecheckar eller utgångna poäng, endast ombokningsbara om UD avråder för resa just till det specifika landet/destinationen, då kan man boka om till annan destination inom Europa.

Kan jag boka om min SAS bonusresa även om mina poäng har utgått?
Ja, på grund av den nuvarande situationen erbjuder vi dig möjligheten att boka om även om dina poäng har utgått.

Du kan boka om flygningar med ursprungligt avgångsdatum från den 20 augusti 2020, för resa senast den 31 oktober 2021.

* Undantag ifrån 01SEP21: Inrikesbokningar samt flygbokningar till och från Skandinavien/Europa samt inom Europa, dessa är inte ombokningsbara med utgångna poäng.

Ombokning kan göras för flygningar med SAS, Widerøe och Star Alliance-flygbolag.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag vill avboka min bonusresa med SAS eller Star Alliance på grund av att utrikesdepartementet i mitt land avråder från resor till denna destination?

Icke utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig och ha samma giltighet som tidigare. Utgångna värdecheckar kommer att returneras till dig med en förlängd bokningsperiod på 30 dagar räknat från den dag då flygningen avbokades. Serviceavgiften på 450 SEK kommer också att återbetalas.

Gäller för bonusresor t.o.m. den 31 oktober 2021.

Kan jag boka om fler än en gång med utgångna poäng?

Ja, på grund av den nuvarande situationen erbjuder vi dig möjligheten att boka om din resa fler än en gång även om dina poäng har utgått. Du kan boka om flygningar med ursprungligt avgångsdatum från den 20 augusti 2020, för resa senast den 31 oktober 2021.

* Undantag ifrån 01SEP21: Inrikesbokningar samt flygbokningar till och från Skandinavien/Europa samt inom Europa, dessa är inte ombokningsbara med utgångna poäng.

Kan jag ändra destination i min bokning?

Ja, på grund av situationen med covid-19 kan du ändra destinationen för din bonusresa om du reser före den 31 oktober 2021. Om biljettpriset är högre måste du betala mellanskillnaden i poäng.

Frågor och svar: Corona och EuroBonus | SAS

Tack för denna uppdatering @Homer.

Frågan är hur SAS ställer sig till länder där avrådan inte finns men där det inte är möjligt att åka, tänker på USA och Japan. Har själv bokningar dit med Amex 2-4-1 och när jag pratade med kundtjänst i onsdags var det nej på att återfå eller förlänga giltighet på de vouchers som jag använt (de gick ut 31 mars).

@ZZZebra Jag sitter i samma situation som dig! Har en resa till Japan i början på november och sedan en till NYC i januari, båda bokade med vouchers som har gått ut sedan länge. Vi får nog helt enkelt bara avvakta och se vad som händer närmare inpå avresan eller så får du testa att göra en HUCA och ringa igen.

När är dina resor? Om de är i närtid så hade jag försökt med en HUCA igen. Med lite tur kanske det blir någon ändring i din bokning och då kan du boka av/om.

@ZZZebra Jag sitter i samma situation som dig! Har en resa till Japan i början på november och sedan en till NYC i januari, båda bokade med vouchers som har gått ut sedan länge. Vi får nog helt enkelt bara avvakta och se vad som händer närmare inpå avresan eller så får du testa att göra en HUCA och ringa igen.

När är dina resor? Om de är i närtid så hade jag försökt med en HUCA igen. Med lite tur kanske det blir någon ändring i din bokning och då kan du boka av/om.

De jag försöker omboka nu är i slutet av september (USA) samt slutet av oktober (Japan). Hade ytterligare en bokning med utgången voucher men där flighten blev ändrad och då var det inget som helst problem att flytta den till 2022 (USA).

Jag har en del andra bokningar och ändringar framöver, så skall försöka ta upp det då. Annars kommer jag som sagt vänta till sista dagarna med att avboka. Är EBD så inget problem med utgångna poäng utan det är bara vouchers i mitt fall.

Kommer uppdatera hur det går. Önskar dig lycka till i dina ombokningar och meddela gärna hur det går för dig.

De jag försöker omboka nu är i slutet av september (USA) samt slutet av oktober (Japan). Hade ytterligare en bokning med utgången voucher men där flighten blev ändrad och då var det inget som helst problem att flytta den till 2022 (USA).

Jag har en del andra bokningar och ändringar framöver, så skall försöka ta upp det då. Annars kommer jag som sagt vänta till sista dagarna med att avboka. Är EBD så inget problem med utgångna poäng utan det är bara vouchers i mitt fall.

Kommer uppdatera hur det går. Önskar dig lycka till i dina ombokningar och meddela gärna hur det går för dig.

Tack för denna uppdatering @Homer.

Frågan är hur SAS ställer sig till länder där avrådan inte finns men där det inte är möjligt att åka, tänker på USA och Japan. Har själv bokningar dit med Amex 2-4-1 och när jag pratade med kundtjänst i onsdags var det nej på att återfå eller förlänga giltighet på de vouchers som jag använt (de gick ut 31 mars).

I onsdags? men därefter (i går eller i dag) har de ju ändrat reglerna så att de omfattar dina bokningar så du har rätt att boka om.

1:a punkten.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift.

Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 oktober 2021.

Lite tvetydigt om det gäller även Star Alliance.

På den engelskspråkiga sidan är det formulerat på annorlunda sätt, inte alls tvetydigt där.

What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I rebook a SAS or Star Alliance bonus trip that is not canceled by the airline?

You can use non-expired Amex vouchers when you make a new booking.

If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee. Rebooking has to be done before the flight's departure through SAS Customer Service.

Valid for bonus trips up to 31 October 2021.

* Exceptions valid from 01SEP21: Domestic bookings and within Scandinavia , to/from Scandinavia to Europe and within Europe, these are not rebookable with expired Amex voucher or expired points, only rebookable if the Ministry of Foreign Affairs advises against travel to the specific country / destination, then you can rebook to another destination.

På den norska sidan, återigen tvetydigt samt att de lagt till
en mening som inte finns på svenska sidan om att man inte får ändra destination.

Hva skjer med min Amex Companien Ticket hvis jeg endrer en SAS- eller Star Alliance-bonusreise som ikke er kansellert av flyselskapet?

Du kan bruke Amex-verdikuponger som ikke har utløpt når du legger inn en ny bestilling.

Hvis verdikupongen har utløpt etter at du la inn den opprinnelige bestillingen, har du lov til å endre uten å betale gebyr. Endring må gjøres før flygningens avgang via SAS Customer Service. Endring kan kun gjøres til og fra samme destinasjoner som den opprinnelige bestillingen.

Gjelder for SAS-bonusreiser frem til 31. oktober 2021.

* Unntak fra 01SEP21: Innenlandske bestillinger og flybestillinger til og fra Skandinavia / Europa og i Europa, disse kan ikke ombookes med utløpte Amex- verdikuponger eller utløpte poeng. Kan bare bookes på nytt hvis Utenriksdepartementet fraråder å reise til det spesifikke landet / destinasjonen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen