Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en resa bokad med EVA från Wien till Bali i slutet av november som jag kallt räknar med inte kommer bli av, dels på rådande läge på Bali men också att Taiwan inte ens tillåter transit i landet. Vill verkligen till solen så har hittat med TK till Cancun (igen) men bättre än ingen resa alls. Det som är mystiskt är att resan verkar inte ha blivit inställd och enligt Expertflyer är det bara jag som är bokad i Business typ. Dock om jag söker efter resorna med vanliga biljetter finns varken returresan till Wien eller någon av Baliresorna enligt ITA Matrix. Är inte det en indikation på att de är inställda? Hur tror ni SAS kommer ställa sig till detta. Det gäller såklart en voucher som gick ut sista februari i år.

Lite reflektioner...
Ringde in igår och ändrade vår ARN-MIA-ARN i början av Oktober då jag tvivlar allt mer på att vi kommer in i USA då.
Resan bokad med numera utgångna poäng och utgången 2-4-1.
Hade kollat upp AwardFares, UA, och AC, så jag hade ett antal alternativ redo för utresa i slutet av feb 2022.

Kom fram efter ca 20minuters väntan och fick prata med en bra agent "Axxxxx".
"A" var tvungen att dubbelkolla att det gick att omboka med utgångna poäng och utgången 241, efter en kort stund var "A" tillbaka och bekräftade att det gick så länge det var samma avreseflygplats och destination som originalbokningen.

Sen började sökandet, dom flesta Swiss-avångarna jag kunde se kunde inte "A" se i SAS systemet, LOT gick överhuvudtaget inte att boka för poäng.
I vissa fall (Swiss) fanns det inte ens ekonomibiljetter där jag kunde se C.
Efter att ha sökt ben-för-ben så hittade han en bra utresa (SAS + Swiss + Swiss), hem var det ännu torrare - fanns bara TAP om man vill åka C.

Enda mönstret jag kan se var att om det finns 6-9 platser i AwardFares så verkar dom bokningsbara i SAS. Det jag såg i UA (Business Saver) och AC som inte fanns på AwardFares syntes inte i SAS systemet.

Nåväl, nu gäller det bara att USA öppnar och att flygen verkligen kommer att gå.

Det jag såg i UA (Business Saver) och AC som inte fanns på AwardFares syntes inte i SAS systemet.

HAr också vart min upplevelse efter alldeles för många samtal att tyvärr kan man inte hålla dessa som pålitliga, det har ju alltid varit fallet så men än mer de senaste 4-5 mån.

Nu har de ändrat reglerna igen, nu är det 31:a oktober som gäller.

Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?

Du kan använda icke utgångna Amex-värdecheckar när du gör en ny bokning.

Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift. Ombokningen måste göras via SAS Customer Service, före flygningens avgång.

Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 oktober 2021.

* Undantag ifrån 01SEP21: Inrikesbokningar samt flygbokningar till och från Skandinavien/Europa samt inom Europa, dessa är inte ombokningsbara med utgångna Amex värdecheckar eller utgångna poäng, endast ombokningsbara om UD avråder för resa just till det specifika landet/destinationen, då kan man boka om till annan destination inom Europa.

Är det helt konstaterat att man inte får byta destination vid ombokning av utgången voucher eller har det att göra med vilken agent man får prata med?

Är i valet och kvalet hur vi skall göra. Vi har en bokning till NY i slutet på Oktober som jag är jäkligt sugen att komma iväg på, men samtidigt är det ju inte mycket som tyder på att det kommer att gå. Nu kom det igår dessutom en tidtabells ändring på ett av flygen och då är frågan om man inte skall passa på att boka av.

I det läget får vi väl tillbaka alla skatter inkl de 450:- i bokningsavgift + att vi borde få 30 dagars giltighet på de två utgågna vouchers som vi använt?

Kan man boka en bonusresa med EuroBonus enligt följande:

Tur: Bryssel-Bogotá
Retur: Cancún-Stockholm

eller kan man bara göra enligt följande: A till B och C till A (eller A till B och B till C)? :)

Man kan såklart boka två olika enkla bonusresor men det blir dyrare med poäng..

Kan man boka en bonusresa med EuroBonus enligt följande:

Tur: Bryssel-Bogotá
Retur: Cancún-Stockholm

eller kan man bara göra enligt följande: A till B och C till A (eller A till B och B till C)? :)

Man kan såklart boka två olika enkla bonusresor men det blir dyrare med poäng..
Nej, du får inte ha dubbel open jaw. Antigen måste du starta och sluta i samma stad eller åka hem från samma stad.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen