Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Strawberry hotell?

Tycker detta rimmar lite illa med skrivningen på deras medlemsprogram där det står "Om hotellet har ledig kapacitet vid ankomst har du som GOLD-medlem möjlighet att bli uppgraderad till bästa tillgängliga rumskatergori - utan extra kostnad."
Oaktat just ditt exempel upplever jag att det sköts otroligt olika från hotell till hotell. Det känns inte som om NC kvalitetssäkrat status/förmåner och hur de ska tolkas, varje hotell kör lite av sitt eget race. :rolleyes:
Blir 2, för mig, helt nya hotell till veckan. Ska bli intressant att se hur de hanterar det hela.
Blir inte besviken om uppgradering uteblir (kollar inte ens om bättre rum finns) utan bokar det jag vill ha (enligt @agehall budord #2). Sedan blir det utvärdering av NC Club efter ett par år.

Hotell: Quality Hotel The Weaver - Göteborg
Bokat: Standard dubbelrum
Fick: Superior dubbelrum
Status: Gold

Ganska litet, som brukligt, hörnrum på näst översta våningen. Fräscht och trevligt.

Hotell: Clarion Amaranten (Stockholm)
Fick: Standard dubbelrum

Hade bokat erbjudandet med rum och middag på hotellet. Inför ankomst tittade jag på bokningen på webben och noterade att ingen uppgradering var gjord. Tittade på NCCs hemsida och såg att det fanns rum i bättre klass tillgängliga. Skickade då en förfrågan om uppgradering och fick till svar att uppgradering endast görs till nästa kategori (Superior) i mån av plats när jag checkar in. För bättre uppgradering skulle det kosta extra (600 kr/natt).

Tycker detta rimmar lite illa med skrivningen på deras medlemsprogram där det står "Om hotellet har ledig kapacitet vid ankomst har du som GOLD-medlem möjlighet att bli uppgraderad till bästa tillgängliga rumskatergori - utan extra kostnad."

Avbokade boende och middag och firade flickvännens födelsedag på annat ställe.
Skrivningen "möjlighet ... till bästa tillgängliga rum" är ju lite lurig. I praktiken kan det bli noll uppgradering 100% av besöken.

En del hotell lever efter den gamla stilen att alltid ge plat och guld bästa rummen, men det känns som att det bli mer och ovanligt. Jag hade en anställd som jobbat på NC för typ 10 år sedan. Hon sa att de alltid roomade så här: Stammisar placerades i sina favoritrum och topnivå medlemmar gavs alltid bästa lediga rum, utan knussel. Detta omfattade då även guld, eftersom platinum var otroligt ovanligt.

Antalet nivåer som uppgraderades var inte ett problem. Bästa medlem i bästa rum oavsett.

Nu verkar fler och fler hotell ledningar se uppgradering som en lokal intäkt och inget man använder för att bygga lojalitet med.

Hotell: Clarion Collection Slottsparken (Linköping)

En trevlig receptionist ursäktade att det tyvärr inte finns någon uppgradering då hotellet var fullbokat. Fick två små godispåsar + blev påmind om att plocka två st dricka i kylen i receptionen då minibaren är tom.

Parkering: Billigare i det närliggande P-huset än på hotellet.

PLUS
  • Läget: bra
  • Personal incheck: trevlig
  • Middag: Helt OK+. I linje med min förväntning. Krispig sallad. Tyvärr ingen tabasco inom synhåll.
  • Inredning: Fondvägg med geometriskt mönster som lämpar sig ypperligt för att öva s.k. ofokusering av ögon på (samma metod som för att se sådana där 3D-bilder). Genom att fokusera på rätt avstånd ("bakom" väggen) så matchas mönstret ihop av hjärnan så att det upplevs som att väggen är på ett annat avstånd än i verkligheten. 5 min kul.
  • Frukost: Bra. Havregrynsgröt och smoothies fanns. (inga tidsslottar)
  • Sen utcheck: Inga problem (behövde bara till kl 14)
MINUS
  • Minibarkylskåpet avstängt. Försökte sätta på det för att hålla de två drickorna från receptionen kalla men verkar som att någon brutit strömmen då ingen reaktion kom från kylskåpet när jag drog i reglaget.
  • Duschblandaren trasig. Möttes i badrummet av att duschmunstycket låg på golvbrunnen. Det fick snabbt en förklaring då det visade sig att det fortfarande rinner vatten även om vredet är på minimum.
  • Surrande takbelysning i badrummet. Låter som när transformatorn är anpassad till halogen-spottar men någon tryckt i LED-spottar. Även en av tre LED-takspottar trasig.
  • Feldesignad lutning på del av badrumsgolvet. Vatten ansamlas där det inte kan rinna undan.
  • Inget schampo. Duschgel och flytande handtvål av det trevligt doftande märket Rituals. Men inget schampo. Clarion ska ju ändå vara något slags premium. Borde kunna kosta på att montera upp en flaska till.
ÖVERLAG NÖJD?
På gränsen till att börja med men frukosten tippade över slutbetyget till "ja, nöjd".

Hotell: Clarion Collection Slottsparken (Linköping)
MINUS
  • Duschblandaren trasig. Möttes i badrummet av att duschmunstycket låg på golvbrunnen. Det fick snabbt en förklaring då det visade sig att det fortfarande rinner vatten även om vredet är på minimum.
  • Surrande takbelysning i badrummet. Låter som när transformatorn är anpassad till halogen-spottar men någon tryckt i LED-spottar. Även en av tre LED-takspottar trasig.
ÖVERLAG NÖJD?
På gränsen till att börja med men frukosten tippade över slutbetyget till "ja, nöjd".

Mailade receptionen om duschblandaren och takbelysningen så att dom kan fixa det. Fick snabbt svar med ursäkt och erbjudande om poängkompensation. Helt OK! Bra NC!

°•~•°•~•°•~•°•~•°•~•°•~•°

Hotell: Comfort Hotel Norrköping

Frågade om uppgradering men en trevlig receptionist ursäktade att det tyvärr inte finns någon uppgradering då rumklassen över var full. Plockade två drickor i kylen.

PLUS
  • Personal incheck: trevlig
  • Inredning: Enkel 'Comfort Style', men helt och rent. Rum, badrum och säng större än standardrum på Clarion Slottsparken Linköping (kvällen innan). Golvvärme i badrummet och fungerande AC med ställbar temp i rummet (tänk den dagen när det är standard på svenska hotell!)
  • Frukost: Helt OK, förväntad Comfort-nivå. (Bra covid-uppstyrt; snitslad bana; två tidsslottar, välj tidig eller sen vid incheck)
MINUS
  • Ingenting
ÖVERLAG NÖJD?
Ja, nöjd.

Hotell: Clarion Stockholm
Bokat: Moderate dubbelrum

Såg på hemsidan samma dag som som incheckning att rumskategorin hade ändrats et snäpp upp. Rummet var ok. Dock är jag väl inte överförtjust i när de satt ihop två sängar, till en dubbel och speciellt, när de är två madrasser, som har sitt eget lilla liv och glider iväg och man har en liten rutschkana ner till golvet.

Har precis bokat standard vid två tillfällen med poäng på Clarion Arlanda. Dels om ett par veckor i början av september dels april. Kollade på Min sida och lagd i svit på båda. Man ska inte ropa hej men ändå trevligt… har bott på det hotellet kanske 20 gånger och allltid fått svit. Vet inte ens hur de andra rummen ser ut

Toppen