Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Nog för att Wallenberg säkert varit inblandad i många av felbesluten, men till skillnad från de flesta andra har han ju fått betala för det också. Sfären är med sina 7,6% SAS största privata ägare och har pumpat in mycket pengar..

Japp, därför kom denna konstiga förrandlingen till med stater på "knä" och och med nya fackföreningsledare (inkl mjuka...)
 
Jag förstår inte heller varför alla ägnar så mycket energi åt att jämföra kostnader och SK mot DY.

Självklart kommer SK ha en högre unit cost än DY även framöver. Men denna kostnad ska bero på att SK ska vara ett "fullserviceflygbolag" och inte ett lågkostnadsbolag. Dvs kostnadsskillnaden (och prisskillnaden) jämfört med DY ska bero på bättre service, inte på att SK-anställda får högre lön än DY-anställda för att göra samma arbete.

Jag tolkade herr Wallenbergs uttalande som att han syftade på lönekostnaderna. Förhoppningsvis förstår även han att den finns en högre betalningsvilja från kunderna om man levererar en bättre produkt och bättre service än konkurrenterna.
 
Självklart kommer SK ha en högre unit cost än DY även framöver. Men denna kostnad ska bero på att SK ska vara ett "fullserviceflygbolag" och inte ett lågkostnadsbolag. Dvs kostnadsskillnaden (och prisskillnaden) jämfört med DY ska bero på bättre service, inte på att SK-anställda får högre lön än DY-anställda för att göra samma arbete.

Jag tolkade herr Wallenbergs uttalande som att han syftade på lönekostnaderna. Förhoppningsvis förstår även han att den finns en högre betalningsvilja från kunderna om man levererar en bättre produkt och bättre service än konkurrenterna.

Bättre service, samma arbete? Någon skillnad måste det väl vara?
 
Vettigt men det står den 5:e november och ändå trumpetas detta som en nyhet. Frågan är väl om SAS har rätt kompetens i styrelsen?

Helt rätt att kommunicera detta nu i samband med att en kolumnist i DI kritiserade styrelseordföranden för att inte ha sänkt sitt arvode.

Hade dom gått ut med detta i det tidigare skedet hade det neggats i samma anda som budskapet om att VD sänkt sin lön med 20%.
Det hade bara riskerat att ta fokus från betydligt viktigare frågor.

Norman är iallafall sur över att arvodessänkningen inte kommit ut tidigare:

Normans tunga kritik mot SAS-styrelsen | Sverige | SvD

Analytikern sist i artikeln verkar vettig men då måste det till en snabb expansion av långdistansflottan. Enda realistiska i nuläget med alla 787 förseningar och lång väntelista på A350 är väl att leasa nyare A330 plan.

2011 Airbus A330-200 For Sale on ASO.com
 
Från SvD-artikeln:

– Varken Fritz Schur eller Jacob Wallenberg tycks ha någon kompetens kring flygindustrin. När Jacob Wallenberg säger att SAS ska fortsätta tjäna pengar på den europeiska flygmarknaden är det svårt att förstå hur han tänker. Alla, Lufthansa, Air France, Finnair och KLM har sagt att de inte kommer att tjäna ett korvöre i Europa. Då går Jacob Wallenberg ut och säger att SAS ska tjäna pengar i Europa. Det är obegripligt, säger Anders Lidman.
Vad jag förstår så har nuvarande styrelse suttit där helt sedan 2001, i en period där det har varit mer eller mindre konstant kris och nedförsbacke för SAS. Det är svagt av de skandinaviska staterna att man är såpass svaga ägare att man inte för länge sedan sparkat de flesta ur styrelsen rätt åt h*****e och ersatt den med personer som faktisk har kunskap om flygindustrin.

Jacob Wallenberg framstår som fullständigt inkompetent och borde sparkas ut han med. Något som dock inte är helt enkelt eftersom han representerar en av de större ägarna.
 
Det riktigt märkliga är ju att Wallenberg faktiskt sa exakt det där på presskonferensen. Först att de ska tjäna pengar i Europa, sedan att de stora bolagen gör förluster i Europa. Det känns som att en närmare förklaring från ledningens sida vore lämplig.
Det hela behöver egentligen inte vara mer märkligt än att mannen faktiskt är totalt inkompetent när det gäller flygindustrin och att han faktiskt inte vet vad han snackar om.
 
GP hade en bra artikel idag (tyvärr ej på nätet). Ungefärligt citat om SAS:
"Ägarna som inte kan något om branschen har tillsatt en styrelse som inte kan något om branschen som tillsat chefer osm inte kan något om branschen".

Talande!
 
Norman är iallafall sur över att arvodessänkningen inte kommit ut tidigare:

Normans tunga kritik mot SAS-styrelsen | Sverige | SvD

Analytikern sist i artikeln verkar vettig men då måste det till en snabb expansion av långdistansflottan. Enda realistiska i nuläget med alla 787 förseningar och lång väntelista på A350 är väl att leasa nyare A330 plan.

2011 Airbus A330-200 For Sale on ASO.com

Vad har han för perspektiv egentligen, förutom att inte vilja skjuta till pengar till bolaget?

Han har ställt sig bakom en räddningsplan som innebär att ett bolag med 2,3 miljarder i börsvärde ska få skuldsätta sig med ytterligare några miljarder, sälja tillgångar för 3 miljarder, och sedan ska det bli ett attraktivt säljobjekt. :)

Han har nog i alla fall rätt i att det behövs en ny styrelse för att ro hem den uppgiften. :cool:
 
Toppen