Senaste nytt

När släpps SAS awardbiljetter?

Så 329 dagar innan, midnatt lokal tid. Kalifornien ligger 9 timmar före. Så klockan 09:00 svensk tid, och sedan så fort klockan passerat midnatt samma dag, så släpps de fr. Sverige då det blir 330 dagar…??

Iom att man plockar platserna online i form av 2 enkla, måste man sedan ringa till SAS och slå ihop dessa till en ToR?

- Natten till idag 00:00 släpptes biljetter Sverige-Kalifornien för fredag 3 juni 2022.
- I morse kl 9 släpptes biljetter Kalifornien-CPH för fredag 3 juni 2022. Dock ej vidare till Sverige eftersom det benet är 1 dygn senare (4 juni).

EDIT: Jag brukar alltid tänka att det är samma veckodag när det gäller resor till/från USA.
Fredag 9 juli 2021 släpps biljetter för fredag 3 juni 2022.

Last edited:
Iom att man plockar platserna online i form av 2 enkla, måste man sedan ringa till SAS och slå ihop dessa till en ToR?
Det går att boka av båda och sen snabbt boka en ny tur och retur-resa. Det finns en risk att de inte kommer tillbaka som bokningsbara när man avbokar (har aldrig hänt för mig).

Last edited:
- Natten till idag 00:00 släpptes biljetter Sverige-Kalifornien för fredag 3 juni 2022.
- I morse kl 9 släpptes biljetter Kalifornien-CPH för fredag 3 juni 2022. Dock ej vidare till Sverige eftersom det benet är 1 dygn senare (4 juni).

EDIT: Jag brukar alltid tänka att det är samma veckodag när det gäller resor till/från USA.
Fredag 9 juli 2021 släpps biljetter för fredag 3 juni 2022.

Väldigt pedagogiskt, tack :) ! Sparar detta inlägg, då jag alltid blir fundersam på vad som gäller för hemresan och måste söka här på BC.

Kan kort beskriva min strategi för att lyckas knipa biljetter till/från USA med SAS. Nedan exempel gäller en resa tur och retur ARN-LAX (via CPH).
  1. Häng på låset 329 dagar innan datum för ditresa och boka en enkelresa ARN-CPH-LAX när den släpps kl. 00:00.
  2. Häng på låset 329 dagar innan datum för hemresa och boka en enkelresa LAX-CPH när den släpps kl. 09:00. Det går inte att boka hela vägen LAX-CPH-ARN eftersom det sista benet, CPH-ARN, inte släpps förrän 15 h senare.
  3. Vänta en dag, sen bokar jag av allt och ser till att snabbt boka upp allt igen som en tur och retur ARN-CPH-LAX och LAX-CPH-ARN.
För att detta tillvägagångssätt ska fungera gäller det att man har tillräckligt med poäng för att kunna boka två enkelresor.

Last edited:
Kan kort beskriva min strategi för att lyckas knipa biljetter till/från USA med SAS. Nedan exempel gäller en resa tur och retur ARN-LAX (via CPH).
  1. Häng på låset 329 dagar innan datum för ditresa och boka en enkelresa ARN-CPH-LAX när den släpps kl. 00:00.
  2. Häng på låset 329 dagar innan datum för hemresa och boka en enkelresa LAX-CPH när den släpps kl. 09:00. Det går inte att boka hela vägen LAX-CPH-ARN eftersom det sista benet, CPH-ARN, inte släpps förrän 15 h senare.
  3. Vänta en dag, sen bokar jag av allt och ser till att snabbt boka upp allt igen som en tur och retur ARN-CPH-LAX och LAX-CPH-ARN.
För att detta tillvägagångssätt ska fungera gäller det att man har poäng för att boka två enkelresor.
Det går inte att ringa till SAS kundtjänst och be att de adderar CPH-ARN (en dag senare ?)…så slipper man att någon annan ”låshängare” snor biljetterna…

Det går inte att ringa till SAS kundtjänst och be att de adderar CPH-ARN, en dag senare…så slipper man att någon annan ”låshängare” snor biljetterna…

Just CPH-ARN är ofta tillgängligheten god (flera flighter per dag, iaf 4 platser i PLUS och kniper det får det bli GO sista benet) så du behöver inte stressa med detta. Tänk på att ringer du in måste du betala ombokningsavgift dock endast 150kr, finns alltid en risk att agenten bokar av allt och bokar på igen (här gäller det isf att vara extra tydlig). Gör som @JPE beskrivit ovan men du kan gott vänta 2 eller 3 dagar innan du bokar av allt, ingen stress om du fixat både CPH-LAX och LAX-CPH eftersom de går tillbaka till inventory (oftast, det är såklart en chansning), är du extra orolig kanske du ska göra avbokningen en obskyr tid på dynget när ingen annan är inne och letar tex. kl 4 på natten?

Kan det vara med Awardsbiljetter som med andra biljetter?
Bokade av 2st awards med OS till NCE för ca 2 veckor sedan, med avresa 12 juli. Där gick platserna tillbaka till C-klass trots att de var gott om platser både ARN-VIE samt VIE-NCE.

Däremot när jag för ca 4 dagar sedan bokade av ARN-CPH-SFO med SK, då gick platserna tillbaka direkt som awards.

Så jag lurar på att det är tidsaspekten som är avgörande huruvida det blir ”nya awards” eller ej?

Toppen