Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Datapunkt söndag 27/6: Vaccina Park Avenue Göteborg, testtillfälle kl. 12:50, svar inkl. reseintyg kl. 13:07 [Antigen].

För att förtydliga så var svaret från Vaccina att "vi ej kommer stödja covidbevis.se appen". Det är väl möjligt att det ändras i framtiden men jag tolkar det efter min fråga och deras svar som att några såna planer ej finns nu.

Minne är svagt, men om jag uppfattade rätt så var en anledning till att allt har dröjt till 1:e juli är bland annat den långa vägen att få alla tre scenarion att funka:
1. Vaccination
2. Tillfrisknande efter positivt test-svar/bekräftat sjukdom
3. PCR/Antigen tester

Såhär står det idag som inte gör Vaccinas svar så felaktigt:

Covidbevis ska underlätta vid resor
EU:s digitala Covidbevis är ett dokument – digitalt eller på papper – som visar att du har fått vaccin mot covid-19, att du har testat negativt eller har tillfrisknat från covid-19. I e-tjänsten Covidbevis.se kan du från 1 juli få ett bevis på vaccination. Från mitten av juli går det också att få bevis på negativt test – om företaget där du testat dig är uppkopplat mot E-hälsomyndigheten. Senast den 12 augusti går det också att få bevis om tillfrisknande.

Covidbevis • E-hälsomyndigheten

Det vill säga att PCR/Antigen kommer först mitten av juli och det verkar inte finnas något krav att aktörer skall koppla sig till systemet.

Slut på många tider i Stockholm hos bla vaccina som är billigast vad jag sett. Reser med norwegian så ingen sas-rabatt, ser att doclab har antigentest för 700 kr. Någon annan billig ni rekommenderar?

Slut på många tider i Stockholm hos bla vaccina som är billigast vad jag sett. Reser med norwegian så ingen sas-rabatt, ser att doclab har antigentest för 700 kr. Någon annan billig ni rekommenderar?
Om det är några dagar kvar till ditt tänkta testtillfälle kan det värt att kolla efter nya tider hos Vaccina. Det verkar dels läggas upp nya tider då och då, dels görs en del avbokningar. För en vecka sedan hittade jag inget till måndag-onsdag denna vecka, som var mitt tidsfönster, men två dagar senare fanns det några tider att välja på.

För att förtydliga så var svaret från Vaccina att "vi ej kommer stödja covidbevis.se appen". Det är väl möjligt att det ändras i framtiden men jag tolkar det efter min fråga och deras svar som att några såna planer ej finns nu.

Då tolkade jag dig rätt och min punkt kvarstår. Det är konstigt att det inte finns krav på att rapportera in. Men å andra sidan gör det företagen mer transparenta och systemet blir mer svårfuskat.

Då tolkade jag dig rätt och min punkt kvarstår. Det är konstigt att det inte finns krav på att rapportera in. Men å andra sidan gör det företagen mer transparenta och systemet blir mer svårfuskat.
Visst vore det bra, men det lär också medföra en tillkommande IT-kostnad för företagen för något som kanske bara är till nytta i några månader.
Det är inte bara en intern IT-kostnad som uppstår, utan e-hälsomyndigheten tar betalt för att godkänna ett system som ska anslutas, se här.

Visst vore det bra, men det lär också medföra en tillkommande IT-kostnad för företagen för något som kanske bara är till nytta i några månader.
Det är inte bara en intern IT-kostnad som uppstår, utan e-hälsomyndigheten tar betalt för att godkänna ett system som ska anslutas, se här.

Ja, det vore ju tråkigt att ställa motkrav på deras kassakor.

Ja, det vore ju tråkigt att ställa motkrav på deras kassakor.
Förstår inte riktigt kommentaren? De privata testutförarna får väl inga pengar av staten, så på vilket sätt är det att ställa motkrav om staten skulle begära att de ska ansluta sina system till e-hälsomyndigheten på företagens bekostnad?
Som kund står det dig ju fritt att välja mellan flera testutförare, förutsatt att du bor på en ort av viss storlek, eller om du är beredd att ta antigentest avresedagen i närheten av en större flygplats. (Om det nu var detta du menar med motkrav.) Om det är viktigt för dig att ditt testsvar hamnar i covidbeviset, snarare än i sett separat pdf-dokument, kommer du förmodligen att kunna välja någon som gör så. Det finns väl dock en risk att det inte blir den billigaste aktören, eftersom de behöver ta en kostnad för detta. Så då får du välja mellan olika kombinationer av hur billigt och hur bekvämt det är, precis som när det gäller så mycket annat i samband med resande.

Toppen