Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Jacob Wallenberg vill att SAS skall bli Low cost....och vara där ner och med Ryan Air....
Inte omöjligt att vi får se detta inom ett par veckor med SAS dvs personalen ville väl också infria Jacobs "dröm"..
526085_467996459919698_301489342_n.jpg

Last edited:
Klockan 21 på SVT Aktuellt blir det debatt mellan svenska regeringen och Unionens ordförande om SAS. Finansmarknadsministern Peter Norman representerar regeringen.
Kan bli intressant.

Klockan 21 på SVT Aktuellt blir det debatt mellan svenska regeringen och Unionens ordförande om SAS. Finansmarknadsministern Peter Norman representerar regeringen.
Kan bli intressant.
Snälla. Sluta detta trams och ge SAS möjligheten att fortsatta "business as usual". Koncentrera t.ex. på IKEA di.se - Strejk på Ikea i Grekland. SAS är inte ensam att önska lite lägre löner till anställda.

"Åtta underskrifter eller konkurs"

Media gillar väl spinna vidare på SAS , det engagerar många..och många tycker olika. Danska Berlingske hade mycket intressant reportage, med bra skildringar ur flera perspektiv. Man jämförde även SAS och DY på ett vettigt vis. DY är trots allt den största konkurrenten till SAS !
Skall även säga GP hade en "bra" artikel. Om att SAS kan lyckas sälja in sig bättre som det "kvalitativa bolaget" Exemplet var att kollar man billigaste resan GOT-NYC våren 2013. Kostade Norwgian ca 5800:- med en bytestid på Arlanda på ca 5 timmar per väg. Bokade man SAS som var ca 1000kr dyrare , så var det 1,5 timmes bytestid istället. Alltså tjänar man ca 8 timmar på resa med SAS...vilket ju motsvarar en arbetsdag ungefär?! Inser fler detta har SAS gods chanser utmana Norwegian med flera tror jag också!!

Last edited:
Jag förstår inte heller varför alla ägnar så mycket energi åt att jämföra kostnader och SK mot DY. Det finns utrymme för olika segmentering i alla branscher och det finns en hel del resenärer som inte bara vill ta sig från punkt till punkt till lägsta pris. Så mycket runt omkring betyder mervärde, service, upplevelse och att man har säkerheten i form av stöd om något går fel.

Jag är säker på att jag inte är ensam om att värdera detta så att jag gärna betalar mer för en SK-biljett - OM jag bara känner att produkten är betydligt bättre än konkurrenterna. Det är är jag tror att vägvalet står: man kan inte nå framgång genom att vara nästan lika billig och med nästan lika dålig service. Hellre bättre produkt än lägre pris!

Jag förstår inte heller varför alla ägnar så mycket energi åt att jämföra kostnader och SK mot DY. Det finns utrymme för olika segmentering i alla branscher och det finns en hel del resenärer som inte bara vill ta sig från punkt till punkt till lägsta pris. Så mycket runt omkring betyder mervärde, service, upplevelse och att man har säkerheten i form av stöd om något går fel.

Jag är säker på att jag inte är ensam om att värdera detta så att jag gärna betalar mer för en SK-biljett - OM jag bara känner att produkten är betydligt bättre än konkurrenterna. Det är är jag tror att vägvalet står: man kan inte nå framgång genom att vara nästan lika billig och med nästan lika dålig service. Hellre bättre produkt än lägre pris!
Håller med om det, men problemet är ju att SAS har väldigt stora kostnader som inte är relaterade till en högre produktkvalitet, men istället en omodern och spretig flygplansflotta och en ineffektiv struktur där trafiken är fördelad på tre hubbar istället för bara en, som de flesta andra bolag.

Det borde finnas potential att reducera kostnaderna kraftigt och samtidigt öka produktkvaliteten.

J. Wallenberg har nog varit med om det mesta om att bestämma vilken riktning SAS skall gå..de sista 10 åren.
Jag tänker inte göra en kavalkad vad som de sista 10årens styrelse beslutat.....

Men ett få punkter:
SAS skall vara businessbolag...nja..
Kanske ett businessbolag...+ ett LCC (Snowflake)
Vi slår samman allt och kallar det "närverksbolag"...
Från i måndags är det LCC....som gäller.....

Oj glömde ...
Kartellbildningar.... x4...
Spanair....
etc.......

Tack Jaboc att du fortfarande håller SAS flytande.....
Vad skulle SAS göra utan en sådan oprativ styrelse.....

Lite sarkasm, jag vet att SAS SC har varit fastlåsta i ägarnas egenintressen vilket gjort att SAS är var det är..!!

Nog för att Wallenberg säkert varit inblandad i många av felbesluten, men till skillnad från de flesta andra har han ju fått betala för det också. Sfären är med sina 7,6% SAS största privata ägare och har pumpat in mycket pengar..

Toppen