Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Det börjar onekligen se ljusare ut. Ska bli spännande att Sverige nästa vecka.

Visa bifogad bild 118804

Smitnet ligger nu nere pga säkerhetsskäl, vilket antagligen innebär (om det är en trend från förra gången) att Sverige fortsättningsvis kommer vara grått på kartan. Frågan är hur det påverkar länders vilja att släppa in oss. Det liksom det stigande antalet fall av Deltavarianten.
Ja, jag lade just märke till samma sak: Databasen SmiNet tillfälligt stängd — Folkhälsomyndigheten
Efter det förra stoppet, som låg i skarven av vecka 21-22 har ECDC hittills gråmarkerat Sverige så snart rapporteringen varit påverkad under den berörda tvåveckorsperioden, som redovisas torsdagen veckan efter. Hittills grått v 20-21 (redovisat v 22) och v 21-22 (redovisat v 23), och vi kunde nog redan förvänta oss att även denna veckas (v 24) karta skulle visa grått även utan nya problem, i och med att den skulle avse vecka 22-23. Nu har vi återigen ett databasstopp i vecka 24, så risken är överhängande att redovisningen för v 23-24 och v 24-25 också kommer att visa Sverige i grått även om problemen löses inom några dagar. :eek: I så fall skulle det vara tidigast på kartan för v 25-26, som redovisas 8 juli (torsdag v 27), då vi får se nästa omgång officiella ECDC-färger för Sverige! :( Eftersom smittosiffrorna varit på väg ner i Sverige i rask takt, vore det verkligen bra om de lägre siffrorna på nationell och regional nivå kunde redovisas officiellt via ECDC, för att underlätta resande!

SmiNet är alltså Folkhälsomyndighetens databas för anmälningar om smittsamma sjukdomar och namnet antyder att databasen är ett arv från Smittskyddsinstitutet (SMI), som 1 januari 2014 slogs ihop med Statens folkhälsoinstitut och bildade Folkhälsomyndigheten.

Nationella vaccinationsregistret är vad jag förstår en annan (och nyare) databas, så det kommande Covid-beviset bör inte påverkas av SmiNet-problemen.
 
Jamenvaf**... Om man hade varit konspiratoriskt lagt så hade man kunnat tro att främmande makt utfört riktade åtgärder för att behålla Sverige grått...
Jag såg det
Kombinationen med att UD inte släpper på avrådan från en del länder gör en ju konspiratorisk. Regeringen/Folkhälsomyndigheten vill inte att vi ska resa i sommar, eller? Hade ju i så fall bara varit att hänvisa till WHO.
 

Fredrik

Medlem
Jag såg det
Kombinationen med att UD inte släpper på avrådan från en del länder gör en ju konspiratorisk. Regeringen/Folkhälsomyndigheten vill inte att vi ska resa i sommar, eller? Hade ju i så fall bara varit att hänvisa till WHO.

Det som skulle göra mig konspiratorisk är att om jag frågar kollegor i andra länder på kontinenten så är den tydliga uppfattningen att de ligger efter oss men statistiken visar inte det. Nederländerna och Tyskland är det primärt. Jag har en känsla att det tar längre tid för Sverige att rapportera in siffror.

Erkänner att det känns konspiratoriskt.

Bulgarisk kollega berättade häromdagen att där kan man gå till en läkare som häller ut en vaccindos och sen skriver på serienumret på ditt vaccinintyg. Man återkommer sen en månad senare och samma sak händer...

Smitnet ligger nu nere pga säkerhetsskäl, vilket antagligen innebär (om det är en trend från förra gången) att Sverige fortsättningsvis kommer vara grått på kartan. Frågan är hur det påverkar länders vilja att släppa in oss. Det liksom det stigande antalet fall av Deltavarianten.

Grått betyder rimligtvis att det inte finns data att rättfärdiga en gulmarkering och än mindre grönt.

Ytterligare konspiration är att Sverige inte bryr sig. Jag tror såklart inte det sker medvetet men man känns långsam i all rapportering och vart tog de där extra vaccindoserna vägen?

/rant
 

John Rambo

Medlem
Är det någon som vet om jag kan få provresultatet översatt eller något annat som gör att jag kan använda det som intyg? Provet är analyserat av Dynamic Code för Region Skåne (DC hänvisar till RS för frågor, men RS översätter knappast provresultat för privata resor som inte är medicinskt motiverade, vilket är väldigt rimligt; det ska förstås ske på egen bekostnad isf).

https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/6 options EN.pdf

Jag har sökt efter samma sak - såväl i Danmark, som här i Kroatien så sades de godta intyg, MEN de ska vara på engelska. Jag har ännu inte hört om någon som har provat att resa med ett sådant intyg, vilket är synd då det ska fungera väl enligt mottagande länder.
Antigen testerna är ju numera smidiga att lösa ”på vägen”, så det löser sig klart likaså. Vaccinpass ska ju inkludera denna info så småningom, men dessvärre inte initialt i början på Juli.
 

Hachans

Medlem
Jag såg det
Kombinationen med att UD inte släpper på avrådan från en del länder gör en ju konspiratorisk. Regeringen/Folkhälsomyndigheten vill inte att vi ska resa i sommar, eller? Hade ju i så fall bara varit att hänvisa till WHO.

Vill man vara ännu mer konspiratoriskt lagd så kan man tycka det är väldigt lägligt att covidpasset inte är fullt igång förrän i mitten av augusti med test och intyg om genomgången sjukdom, precis när de flestas semestrar är slut och skolan börjar. Så har man undvikit att folk reser runt utan att förbjuda dem att göra det.

Nu är inte jag konspiratoriskt lagd. Men OM! :p
 

Tomas E

Medlem
Ämnet har nämnt tidigare (någon månad sedan) i den här tråden, men inte sett något bra svar, så jag gör också ett försök.

Förhoppningsvis ska jag och min familj resa till Kroatien i juli. Förhoppningsvis har det också gått mer än 22 dagar sedan min första vaccindos (har tid bokad på torsdag), och enligt Kroatiens krav så ska jag isf få komma in i landet (se länkad pdf nedan). Men jag har också haft covid-19 för mindre än sex månader sedan (slutet av mars), med konstaterat positivt test på 1177. Har också konstaterat antikroppar (självtest, så finns inget digitalt eller annat intyg).
Är det någon som vet om jag kan få provresultatet översatt eller något annat som gör att jag kan använda det som intyg? Provet är analyserat av Dynamic Code för Region Skåne (DC hänvisar till RS för frågor, men RS översätter knappast provresultat för privata resor som inte är medicinskt motiverade, vilket är väldigt rimligt; det ska förstås ske på egen bekostnad isf).

https://croatia.hr/sites/default/files/2021-06/6 options EN.pdf

Jag har sökt efter samma sak - såväl i Danmark, som här i Kroatien så sades de godta intyg, MEN de ska vara på engelska. Jag har ännu inte hört om någon som har provat att resa med ett sådant intyg, vilket är synd då det ska fungera väl enligt mottagande länder.
Antigen testerna är ju numera smidiga att lösa ”på vägen”, så det löser sig klart likaså. Vaccinpass ska ju inkludera denna info så småningom, men dessvärre inte initialt i början på Juli.

Jag tyckte att ett pressmeddelande från Region Stockholm för några dagar sedan var ganska tydligt i frågan: Covidbevis enda säkra möjligheten för resor inom EU - Region Stockholm

Innan Covidbevis är klart finns inget intyg som garanterar resor mellan olika länder inom EU och inte heller till andra länder. Om invånare ändå behöver bevis på genomförd vaccination utöver vaccinationskortet finns idag två möjligheter – registerutdrag och avgiftsbelagt intyg.
  • Invånare som registrerats vid vaccination har rätt att kostnadsfritt få en kopia av sina registrerade personuppgifter, så kallade registerutdrag. Det är vaccinatörerna som ansvarar för att tillhandahålla journalkopior ur regionens journalsystem för vaccination om det efterfrågas av en patient. Det finns inte någon garanti för att dessa kopior kan användas vid exempelvis utlandsresor.
  • Avgiftsbelagt intyg är ett alternativ om invånare efterfrågar intyg på vaccination utöver registerutdrag/journalkopia från regionens journalsystem. Det finns inte några garantier för att avgiftsbelagda intyg accepteras av länder för inresa. Covidbevis är ett bättre alternativ då det finns från den 1 juli och är gratis.
 

GOTBound

Medlem
Mrs. GOTBound fick dos 2 idag: Pfizer, hon var en av de som hann <65 som fick Astra i dos 1 pga. sitt yrke. En intressant notering är att Mrs.GOTBound nu har två fysiska vaccinationskort: ett där dos 2 saknas samt ett där dos 1 saknas. Det skall bli väldigt intressant att ser hur EU:s digitala covidintyg hanterar och syr ihop detta när det väl lanseras [jag kan ha helt fel men jag ser inget annat potentiella problem med två olika fysiska kort till att börja med som skall bli ett digitalt].
 

Hachans

Medlem
Mrs. GOTBound fick dos 2 idag: Pfizer, hon var en av de som hann <65 som fick Astra i dos 1 pga. sitt yrke. En intressant notering är att Mrs.GOTBound nu har två fysiska vaccinationskort: ett där dos 2 saknas samt ett där dos 1 saknas. Det skall bli väldigt intressant att ser hur EU:s digitala covidintyg hanterar och syr ihop detta när det väl lanseras [jag kan ha helt fel men jag ser inget annat potentiella problem med två olika fysiska kort till att börja med som skall bli ett digitalt].

Det tror jag inte blir ett problem eftersom din frus vaccinationer finns lagrade centralt. Systemet frågar antagligen "Finns dos 1 vaccin, ja (vilket) nej, och finns dos 2 vaccin ja (vilket)/nej. Sedan visas detta på skärmen i någon form av översatt intyg. Det kommer inte stå "Vaccinerad och klar MVH Folkhälsomyndigheten".
 

igelkotten

Medlem
Mrs. GOTBound fick dos 2 idag: Pfizer, hon var en av de som hann <65 som fick Astra i dos 1 pga. sitt yrke. En intressant notering är att Mrs.GOTBound nu har två fysiska vaccinationskort: ett där dos 2 saknas samt ett där dos 1 saknas. Det skall bli väldigt intressant att ser hur EU:s digitala covidintyg hanterar och syr ihop detta när det väl lanseras [jag kan ha helt fel men jag ser inget annat potentiella problem med två olika fysiska kort till att börja med som skall bli ett digitalt].

Tror det finns info om detta på covidbevis.se, titta i FAQ-delen.
 
Toppen