Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

MSC Seaside bra för barnfamiljer.. mkt internationella turister (ffa italienare då det MSC är italienskt). Royal är ju 80-90% amerikaner..

Royal ALLTID bra.. härliga skepp och massor att göra.. Se till att ta en rutt som gör ett stopp på RC:s egna ö, CocoCay.. en vattenpark/partyö i Bahamas.. mkt nice.

Problemen är väl nu med restriktionerna.. man måste vara vaccinerad för att åka (inget problem för de flesta av oss) och då finns inga munskyddskrav etc.
MEN för barn gäller munskydd inomhus hela tiden (utom när man äter eller är i sin hytt).. känns lite surt.
Detta gäller än så länge.. dessutom krävs from 1/8 att alla över 12 är vaccinerade, lite problem då när Sverige inte vaccinerar barn..

se tex min rapport
Höstlovskryssning med MSC Seaside i Karibien | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Problemen är väl nu med restriktionerna.. man måste vara vaccinerad för att åka (inget problem för de flesta av oss) och då finns inga munskyddskrav etc.

Man sa det först att det man skulle ha vaccinationskrav, och det har man från vissa ställen. Men allt som avgår från Florida kommer inte att ha det kravet, vilket är en följd av den nya lagen som förbjuder företag från att fråga om man är vaccinerad.

Man sa det först att det man skulle ha vaccinationskrav, och det har man från vissa ställen. Men allt som avgår från Florida kommer inte att ha det kravet, vilket är en följd av den nya lagen som förbjuder företag från att fråga om man är vaccinerad.

Stämmer, olika krav från olika stater.. jag ser mest problemet med maskkrav på barn..

Harmony of the Seas ska ju börja trafikera medelhavet i slutet juli/aug.
Skall bli intressant vad de har för krav där, med tanke på att många länder i EU inte vaccinerar yngre än 15-16 år, vissa har dragit gång ner till 12+.

Harmony of the Seas ska ju börja trafikera medelhavet i slutet juli/aug.
Skall bli intressant vad de har för krav där, med tanke på att många länder i EU inte vaccinerar yngre än 15-16 år, vissa har dragit gång ner till 12+.
Just nu är det fullt vaccinerad som gäller. Kan ju ändras längre fram.
Do I need a COVID-19 vaccine to cruise, what counts as proof? | Royal Caribbean Cruises

Edit: Verkar inte gälla Spanien där jag tror Harmony kommer utgå från. Men skulle inte förvåna mig om det kommer gälla också. Det ändras stup i ett.

At this time, our guest vaccination requirements apply to sailings departing from Israel, Bahamas, Bermuda, Cyprus, and the United Kingdom. We continue to work with local health authorities and our Healthy Sail Panel on the necessary protocols for all other sailings, and will keep guests informed of any changes.

Suttit och kollat på alternativ. Känns som det lutar åt RC och Symphony of the seas eller MSC seashore (helt nytt fartyg som jag fatta det) men fanns ju en del att välja på så får suga på karamellen lite. Vi hoppas ju givetvis att covid inte ska påverka våran resa alls. Men med det sagt så vill jag ju kunna avboka resan och få tillbaka vad jag lagt ut utan problem. På RC verkar det vara ok att avboka fram till en månad före avgång.

Last edited:
Royal Caribbean releases health protocols for first U.S. cruise ship sailing | Royal Caribbean Blog

RC har släppt sina regler för kryssningar från Miami.
Tycker det var ganska bedrövligt.
För oss som är vaccinerade så är det ändå mask på inomhus på många ställen.
För ovaccinerade är det masktvång, massa pcr/Antigentest
Uppdelade barer och resturangdelar för vaccinerade /ovaccinerade etc etc.
Känns som ett A och B lag.. Men det är ju förståeligt på ett sätt. Ovaccinerade kommer ju ha hårdare restriktioner än vaccinerade
Kommer nog vänta tills det blir mindre meckigt..

Ja om det ska vara så är det ju inte aktuellt att åka. Du har inte sett någon info om hur MSC regler ser ut? Lutar starkt åt att vi bokar med dom.

Ja om det ska vara så är det ju inte aktuellt att åka. Du har inte sett någon info om hur MSC regler ser ut? Lutar starkt åt att vi bokar med dom.

Nej men läste för ngn vecka sedan att de skulle ha likartade regler. Vi tänkte ju kryssa höstlovet men inte om inte reglerna tas bort..

Skulle uppskatta lite hjälp är helt novis inom kryssningar. Hoppas komma iväg på en Karibienkryssning för första gången i April. Avreseort Miami, 6-8 dagar. Vi är två vuxna och ett barn på 6 år. Vill ha en hytt med balkong. Är nåt rederi bättre än nåt annat? Finns det nåt bra sätt att få rabatter? Är det bäst att boka på rederiernas hemsida?

Har ni kollat Disney Cruiseline? Vi har åkt två gånger från Port Caneveral två gånger men det finns avgångar från Miami också. Troligtvis lite dyrare och det finns inga all-inclusive dryckespaket men dock många aktiviteter för både vuxna och barn. T.ex. vattenrutchbana och golfsimulator. Barn/ungdomsklubbar och speciella vuxenområden

Toppen