Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

– In case of vaccination, the certificate states how many doses someone has received.
Member States can then decide whether or not to admit travellers who have received only one shot.

Enligt
EU reaches agreement on European Covid Certificate for travel

Det sades i inledningen av kvällens Rapport att det räcker med en dos för att få vaccinpass.

Rapport – Ikväll 19:30 | SVT Play

David Boati 02:00 in: "vad jag förstår ska det räcka med att man tagit första sprutan".

Det står ganska tydligt i artikeln som @Homer länkar till: Member States can then decide whether or not to admit travellers who have received only one shot.

Det står inte att det är beslutat att det gäller för alla. Det är alltså landet man reser till som bestämmer, inte landet man bor i. Min högst personliga åsikt är OMG! vilken soppa om det blir så. Låt oss säga Tyskland kräver två doser, och 14 dagar efter dos två också för transit. Spanien, Grekland och Italien säger en dos tagit i går räcker.

Kan någon konkret nämna något land som godkänner eller antytt att de kan komma att godkänna bara en dos? Alla länder jag kollat kräver att det gått 2 veckor efter andra dosen.
Jag har inte hört om något sådant land (ännu), men jag antar att det blir någon typ rally om turisterna i sommar, likt priskriget på Prisjakt/Pricerunners där återförsäljare går ner 10kr för att ligga högst på listan.

- besök oss, du får Hotell-krediter!
- nej, besök oss, vi har ingen karantän!
- stopp! Besök oss istället vi kräver bara en spruta!

Etc etc

Hehe...fast nej troligen inte, med tanke på hur länder agerat hittills under pandemin. Däremot kan jag tänka mig att länder kommer ha olika regler för barn, även om jag inte har nåt exempel på länder som släpper in dem utan test.
Huvudsemestertiden i Europa ligger ju lite senare än den svenska, vanligen mitten av juli till slutet av augusti , så jag tror ändå de flesta som vill kommer vara fullvaccinerade i tid.

Det står ganska tydligt i artikeln som @Homer länkar till: Member States can then decide whether or not to admit travellers who have received only one shot.

Det står inte att det är beslutat att det gäller för alla. Det är alltså landet man reser till som bestämmer, inte landet man bor i. Min högst personliga åsikt är OMG! vilken soppa om det blir så. Låt oss säga Tyskland kräver två doser, och 14 dagar efter dos två också för transit. Spanien, Grekland och Italien säger en dos tagit i går räcker.
Och alla länder kan ändra regelverken med 48 h varsel efter behag. Det är det jag menar med att det gröna certifikatet i praktiken har avskaffats.

Fast det är väl ändå ganska självklart att det är landet man reser till som bestämmer sina inrese regler, och inte landet man bor i? Det vore ju väldigt konstigt om Sverige bestämde vilka inrese regler som gäller i Spanien för svenska medborgare.

Det man kommit överens om är ju ett "vaccinpass". Man var standardiserat *hur* vi sin svenskar kan visa för varandra och utländska myndigheter att vi har vaccinerats och hur. Det är därför passet innehåller information om vilket vaccin du fått och hur många doser - och inte bara en flagga som säger "denna person är ok".

Det man inte har kommit överens om är inreseregler i individuella länder. Man har ett övergripande ramverk och en massa förhoppningar, men inga regler.

Så har åtminstone jag tolkar det...

Jag säger bara; Grönköping.

Vi, Europa, har alltså enats om ett gemensamt sätt att hantera resenärer och därefter enats om ett sätt för varje enskilt land att hitta på helt egna lösningar.
Vi har sålunda en situation där man med 100% säkerhet kan säga att allt är helt oförutsägbart. Stabilt.

Fast det är väl ändå ganska självklart att det är landet man reser till som bestämmer sina inrese regler, och inte landet man bor i? Det vore ju väldigt konstigt om Sverige bestämde vilka inrese regler som gäller i Spanien för svenska medborgare.

Det man kommit överens om är ju ett "vaccinpass". Man var standardiserat *hur* vi sin svenskar kan visa för varandra och utländska myndigheter att vi har vaccinerats och hur. Det är därför passet innehåller information om vilket vaccin du fått och hur många doser - och inte bara en flagga som säger "denna person är ok".

Det man inte har kommit överens om är inreseregler i individuella länder. Man har ett övergripande ramverk och en massa förhoppningar, men inga regler.

Så har åtminstone jag tolkar det...

Det är är klart att inreseregler är nationella. Min kommentar var att jag uppfattades att det jublades högt ur en svensk synvinkel för något vi a) inte kontrollerar mao en eller två doser för inresa, b) inte har en susning hur det kommer bli :eek:

Tror fortfarande det säkraste kortet under 2021 är samma som 2020. #hemester

Toppen