Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Det kom en uppdatering nu från Lufthansagruppen gällande transit genom tyska flygplatser:

Dear Mr Senator

As of 13 May 2021 (date of planned entry into Germany) new regulations will apply for entry into the Federal Republic of Germany.

The most important points at-a-glance:
  • Fully vaccinated or recovered persons are exempt from the testing requirement. However, this does not apply to entry from virus variant areas: Here, proof of testing is still required prior to departure
  • Travelers are considered vaccinated if they have completed their vaccination series more than 14 days ago with a vaccine approved in the EU. These are currently the vaccines from BioNTech/Pfizer, Moderna, AstraZeneca and Johnson & Johnson. The proof of recovery must be a PCR/LAMP/TMA test proof that is at least 28 days and at most six months old
  • The negative Covid-19 test result at time of departure, which may be required for entry, must be done no more than 48 hours (antigen)* or – new – no more than 72 hours (PCR, RT-LAMP or TMA) before the time of entry into Germany (time of swab)
  • Certificates are accepted in English, French, German, Italian or Spanish; self-tests are not valid
  • Fully vaccinated or recovered persons are exempt from quarantine when entering Germany from risk and high incidence areas. Passengers who have tested negative are also exempt from quarantine when entering from risk areas. This requires uploading proof of vaccination/immunity or testing as part of the Digital Registration on Entry (DEA). Alternatively, proof can be provided to health authorities after entry
  • The Digital Registration on Entry (DEA) remains mandatory for all travelers, regardless of risk classification. There are only a few exceptions to these rules
  • The above-mentioned proof of vaccination/immunity and testing requirements also apply to transfer passengers who are entering Germany for transit purposes only. The only exceptions are transfer passengers traveling from a non-Schengen state to a non-Schengen state
For detailed up-to-date information on quarantine and testing requirements for entry into Germany, please visit lufthansa.com

Learn more about entry into Germany

Please note: Due to last-minute changes in entry regulations, it may take some time before the content on this website is updated. We ask for your understanding and patience.

Yours sincerely,
Your Lufthansa Group airlines team

* Exception: Antigen tests only 24 hours if arriving from virus variant areas

• Fully vaccinated or recovered persons are exempt from quarantine when entering Germany from risk and high incidence areas. Passengers who have tested negative are also exempt from quarantine when entering from risk areas. This requires uploading proof of vaccination/immunity or testing as part of the Digital Registration on Entry (DEA). Alternatively, proof can be provided to health authorities after entry”
  • Någon som förstår hur detta fungerar? Jag hade covid i feb/mars (positivt test) varit frisk ca 3 mån. Kommer inte få spruta förens bland de sista i sverige. Har ju mitt positiva testresultat på 1177. Har jag nytta av det vid transfer i mitten av juni i frankfurt eller måste ja ta lamp/pcr?

• edit. Såg några svar. Någon som vet villa a.k test som är legit?

• Fully vaccinated or recovered persons are exempt from quarantine when entering Germany from risk and high incidence areas. Passengers who have tested negative are also exempt from quarantine when entering from risk areas. This requires uploading proof of vaccination/immunity or testing as part of the Digital Registration on Entry (DEA). Alternatively, proof can be provided to health authorities after entry”
  • Någon som förstår hur detta fungerar? Jag hade covid i feb/mars (positivt test) varit frisk ca 3 mån. Kommer inte få spruta förens bland de sista i sverige. Har ju mitt positiva testresultat på 1177. Har jag nytta av det vid transfer i mitten av juni i frankfurt eller måste ja ta lamp/pcr?

Det som är ovisst är hur man skall använda ett positivt testsvar som intyg eftersom det kommer från landstinget utan någon form av validering för andra språk.

Jag vet inte svaret, men min gissning skulle vara såsom förra sommaren t.ex i Norge där ett intyg tillsammans med ett antikroppstest skulle fungera. Jag vet inte vem som utfärdar sådana.

Och gällande @Nilann fråga tror jag att innan det finns ett system för vaccinintyg så är det negativt test som gäller. Intyg på svenska gäller inte på Lufthansagruppen. 26:e juni verkar vara datumet för när det skall finnas ett system om jag minns rätt.

@Nilann och ni andra som hade frågor så finns det en del matnyttigt i nuvarande flöde på SVT.se bevakning av Corona står följande idag som kommer från TT:

Osäkert om vaccinpass blir klara i tid

Det är långt ifrån säkert att de digitala vaccinpassen blir klara till den 1 juni, skriver Svenska Dagbladet.

-Det är fortfarande inte helt klart vilket datum det blir driftsättning, säger Mats Snäll, chef för digital utveckling på Myndigheten för digital utveckling, till tidningen.

Det var i februari som myndigheten fick i uppdrag att ta fram den tekniska infrastrukturen för vaccinationsbevis till den 1 juni. Men nya bestämmelser om vad bevisen ska innehålla försvårar arbetet.

Framför allt är det de "andra bevisen" som ställer till det. Det vill säga att regeringen har beslutat att "passet" inte enbart ska ange huruvida en person är vaccinerad eller inte, utan även ska kunna visa om personen har fått ett negativt testsvar eller redan har haft covid-19.

I Sverige finns ett nationellt register över vilka vaccinationer personer har fått, varifrån uppgifterna enkelt kan hämtas. Något liknande register finns dock inte över vilka som har testat sig mot covid-19 eller som har haft sjukdomen, vilket ställer till problem.

(TT)

Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

Det rapporterades 08:07 idag.

Mao, jag tolkar det som att man också vill få intyget om antikroppar i samma flöde.

Hoppas det blir klart innan det är semestertider på Myndigheten för digital utveckling... Annars dröjer det kanske till efter sommaren!

Det är ju trist att de inte kan lansera det de har, och sedan bygga ut för att även inkludera negativa testsvar etc. Cynikern i mig tror helt enkelt att de nog inte mött sin deadline även om beviset enbart skulle visa på vaccination...

Ett alternativ för fullvaccinerade, innan vaccinpasset är klart, kan vara ett vaccinationsintyg från Carelab,

Vaccinationsintyg | Carelab Sweden

Vaccinationsintyg för covid-19

För att kunna resa in i andra länder krävas ett vaccinationsintyg.

Intyg för resa på redan utförd Covid-vaccination för resa eller friskintyg som signeras av läkare vilket vissa resmål eller ändamål kan kräva.

• Inget fysiskt möte

• Har en QR-kod

• Digitalt

• Läs mer i bokningsinformation.
Jag har inte testat själv och vet inte hur detta fungerar, men om man kan slippa PCR-test är det positivt. Avvaktar nu hur det går med vaccinpasset och Maltas beslut att lätta på restriktionerna och godkänna vaccinintyg 1 juni.

Ett alternativ för fullvaccinerade, innan vaccinpasset är klart, kan vara ett vaccinationsintyg från Carelab,

Vaccinationsintyg | Carelab Sweden

Vaccinationsintyg för covid-19

För att kunna resa in i andra länder krävas ett vaccinationsintyg.

Intyg för resa på redan utförd Covid-vaccination för resa eller friskintyg som signeras av läkare vilket vissa resmål eller ändamål kan kräva.

• Inget fysiskt möte

• Har en QR-kod

• Digitalt

• Läs mer i bokningsinformation.
Jag har inte testat själv och vet inte hur detta fungerar, men om man kan slippa PCR-test är det positivt. Avvaktar nu hur det går med vaccinpasset och Maltas beslut att lätta på restriktionerna och godkänna vaccinintyg 1 juni.

Hela sidan, inkl stavfel samt påståendet att det generellt krävs intyg för inresa, samt att det inte finns någon som helst garanti för att detta intyg godtas utomlands, så ser detta ut som bondfångeri bara. Såg inga priser, men känns som att någon kommer skratta hela vägen till banken.

Men jag är kanske bara alltför skeptisk till alla dessa hundratals företag som poppat upp i spåren av denna pandemi, där många verkar vara ute efter att "make a quick buck".

Edit: bilden på deras hemsida verkar vara en photoshoppad variant av EU-kommissionens exempel (screenshot från DN.se):

3ACC831A-6C7A-495C-9B6F-DBD0624721D8.jpeg

Last edited:
Känner jag borde ta reda på detta själv men lyckas inte. Kommer göra transit i juni på just FRA om allt vill sig (negativt test före om nu inget magisk händer med vaccinpassen).

Anti-gen-test ska fungera. "
  • "The test must be performed at the earliest 48 hours (antigen, RT-LAMP or TMA test) or 72 hours (PCR test) prior to entry into Germany."
https://www.lufthansa.com/be/en/entry-into-germany

Nu tillfrågan. Vaccinova använder:

"Det tar 15 min att få resultatet, och då får ni reseintyget i
pappersform. Intyget står på engelska.
Testet heter Genbody Covid-19 Ag (Detection of SARS CoV-2 Ag)."

Någon som vet om det finns någon lista eller dylikt med godkända antigen test för tysk "transfer" ?

Känner jag borde ta reda på detta själv men lyckas inte. Kommer göra transit i juni på just FRA om allt vill sig (negativt test före om nu inget magisk händer med vaccinpassen).

Anti-gen-test ska fungera. "
  • "The test must be performed at the earliest 48 hours (antigen, RT-LAMP or TMA test) or 72 hours (PCR test) prior to entry into Germany."
https://www.lufthansa.com/be/en/entry-into-germany

Nu tillfrågan. Vaccinova använder:

"Det tar 15 min att få resultatet, och då får ni reseintyget i
pappersform. Intyget står på engelska.
Testet heter Genbody Covid-19 Ag (Detection of SARS CoV-2 Ag)."

Någon som vet om det finns någon lista eller dylikt med godkända antigen test för tysk "transfer" ?

För att ett Antigen test ska accepteras behöver det uppnå en viss Sensitivity och Specificity som WHO har specificerat.
RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Information zur Anerkennung von diagnostischen Tests auf SARS-CoV-2 bei Einreise aus einem Risikogebiet nach Deutschland
Google Translate på den sidan:
These include tests that achieve ≥80% sensitivity and ≥97% specificity compared to PCR tests

Toppen