Jag är fullt medveten om problemet men är lösningen verkligen att man ska acceptera att en dominerande aktör på aktuell marknad skiter i lagstiftningen och gör som de vill, om det nu är så?
De som bokar biljetter, oavsett typ, måste kunna lita på att resorna normalt går att genomföra som avtalat. I många fall är dessa bokningar en del i en "långsiktig plan" som involverar saker som andra reserelaterade bokningar, planering av "livspusslet" med familj, semesterledighet, andra åtaganden och mycket annat. En inställd resa utan rimliga ersättningsalternativ kan därmed få ganska stora konsekvenser för den enskilde.
Hur mycket tycker vi att SAS har rätt att strunta i "lagstiftningen"? I en procent av fallen, tio procent eller 90 procent?
Jag har ingen tanke på att "dra" detta någonstans och jag tror att vi alla måste vara extra toleranta för märkligt agerande i märkliga tider. Jag kan dock inte acceptera ett synsätt att det är OK av någon att strunta i gällande rätt. Så ska inte ett rättssamhälle fungera!