MTheC
Medlem
Jag tycker den frågan är ganska intressant och är lite kluven, visst kan man ha förståelse för att det kan leda till problem om man driver det vidare. Det kan ju dock få jobbiga konsekvenser vid inställda flyg och det känns kanske inte rimligt om man får en inställd flygning 15 dagar innan avresa och SAS (eller annat flygbolag) vägrar boka om för att det inte finns platser i samma bokningsklass (eller bonusbiljetter).Frågan är ju vad som kan hända om man sätter hårt mot hårt. Inte helt omöjligt att sas tar bort awards helt i så fall tills pandemin "är över", eller att de kanske stoppat Star Alliance bokningar igen eller begränsar så att awards bara går att boka 2 veckor innan när sas själva vet om de ämnar att utföra flygningen.
Vissa fighter är värda att ta, andra kanske man bör släppa, även fast man har rätt.
Det är lite som kanadensaren som tog Avianca till DOT i USA för att han fått denied boarding på en biljett där han nyttjat ett kryphål. Han fick rätt hos DOT och någon dag senare försvann 95% av alla resor där man kunde nyttja detta. Alla andra som hade köpt poäng och tänkt flyga på lifemiles awards var mindre nöjda om man säger så, blev själv drabbad av detta då min planerade resa inte blev möjlig att genomföra.
Kan ju t ex säga att om SAS avbokar den bonusresa för 4 personer i business class som jag har bokad till Singapore över jul och nyår t ex 15 dagar innan avresa så kommer det ju sannolikt kosta minst kring 20 000 SEK/pers att köpa nya biljetter (just nu ligger det för samma datum på drygt 20k/person). Jag skulle då sannolikt ändå kräva ersättning för det (eller självklart acceptera ombokning till annat bolag) då det känns orimligt att de kan göra förändringar så sent och förvänta sig att jag bara bär kostnaden för det. Om det däremot handlar om en förändring flera månader innan så är det i alla fall för mig lite annorlunda då man får andra möjligheter att planera något annat då.