Det är inte alls award-spelets regler. Reglerna sätts inte av SAS själva utan EU 261/2004 är spelreglerna här. Om ett flygbolag ställer in ett flyg har passageraren rätt att välja mellan återbetalning eller ombokning under likvärdiga villkor. Det spelar ingen roll om flygbolaget ställer in mer än 14 dagar i förväg. Det spelar ingen roll att man betalat för biljetten med poäng. Det spelar ingen roll om flygbolaget som ställde in inte har några tillgängliga flyg själv till destinationen längre. Det spelar ingen roll om det inte finns lediga platser i samma bokningsklass som man hade biljetter för (t.ex. en bokningsklass för award). Det spelar heller ingen roll om skälet till att flyget ställdes in är extraordinära omständigheter (vilket SAS säkert tycker) eftersom just skyldigheten att boka om passagerare även gäller vid extraordinära omständigheter. I det här fallet är SAS alltså skyldiga att boka om till tillgängliga flyg i samma serviceklass och om det krävs på ett annat flygbolag, punkt. Om SAS vägrar så upplys dem om deras skyldigheter. Om SAS fortsatt vägrar kan du, om du har möjlighet, köpa en biljett för egna pengar och sedan kräva tillbaka pengarna av SAS, om så krävs genom att man tar SAS till domstol. Spara all konversation du har med SAS i frågan.
SAS är inget litet familjeföretag. SAS största ägare är svenska staten och näststörsta ägare är danska staten. De ska fanimej följa den lagstiftning som gäller för det är spelreglerna.