Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Carl

Medlem
Om (när) nedläggningen av Bromma blir verklighet så försvinner BRAs USP, dvs flyg till Bromma som de facto ligger närmare stan än Arlanda. Tror inte en flytt gynnar BRA om dom inte väljer att positionera om sig. Helt plötsligt måste dom börja konkurrera med pris och frågan är om dom klarar av det.
 

mha321

Medlem
Ett utköp måste väl betyda att bolaget ersätts för alla tänkbara framtida vinster? Plus att man kanske kan anta att det inte går att driva banan med vinst om man ska acceptera SL-taxan.

Det är väl en avtalsfråga. Om den existerande ägare bedömer staten som desperat och absolut måste köpa så blir det så. Men det kan ju också vara så att även det bolaget är oroliga för siffror i framtiden osv, och därmed acceptera ett lägre bud.

Kan definitivt tänka mig att det inte går att på enbart sl taxan. Men det är rätt långt mellan nuvarande pris och sl, och det kanske finns en mellan punkt.

Om (när) nedläggningen av Bromma blir verklighet så försvinner BRAs USP, dvs flyg till Bromma som de facto ligger närmare stan än Arlanda. Tror inte en flytt gynnar BRA om dom inte väljer att positionera om sig. Helt plötsligt måste dom börja konkurrera med pris och frågan är om dom klarar av det.

Den återstående profilen de har är väl att flyga på små flygplatser med mindre konkurrens (även om de nu fått tex leap). Där kan man ju ytterligare profilera sig. Kanske även med tex point to point I landet som inte passerar Arlanda - där lär också mindre storlek på planen vara en fördel.
 
SAS lämnade ju Bromma för många år sen. Det slog mig nu att regeringen ju har pumpat in miljarder i SAS och att en nedläggning av Bromma skulle gynna SAS. Kan detta ha drivit på beslutet? Bara en tanke eller är jag nått på spåren här?

Sen, hur man löser det med Arlandabanan vet jag inte men det måste bli billigare att ta snabbtåget till flyget för att övertyga dom som tycker att en flygplats "nära stan" är viktig.
 
  • Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Sedan regeringens besked har M, L, KD och SD sagt sig vilja behålla Bromma. Det avgör det hela enligt min bedömning - Bromma kommer inte att läggas ned eftersom det blir för svårt för regeringen att få det genom riksdagen. De nämnda partierna samlar 174 mandat medan regeringen har 116 mandat i riksdagen. I teorin skulle regeringen kunna skramla ihop 175 mandat om de samlar såväl V och C för en gemensam linje men så enkelt är det inte - och före valet nästa år kommer ingen definitiv nedläggning hinnas med. Och efter nästa val talar väl inte mycket för ett stärkt stöd för regeringen.

Bromma kommer nog vara kvar till 2038 alla gånger.
 
Last edited:
Sedan regeringens besked har M, L, KD och SD sagt sig vilja behålla Bromma. Det avgör det hela enligt min bedömning - Bromma kommer inte att läggas ned eftersom det blir för svårt att få det genom riksdagen. De nämnda partierna samlar 174 röster, så i teorin skulle regeringen kunna skramla ihop 175 röster men så enkelt är det inte. Och före valet 2022 kommer ingen definitiv nedläggning hinnas med.
Enligt infrastrukturministern behöver regeringen bara "informera Riksdagen". Regeringen styr över de statliga bolagen och regeringen har nu godkänt att Swedavia säger upp avtalet med Stockholms stad. Men det kommer säkert inte gå så smidigt som det lät idag.
 
  • Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Enligt infrastrukturministern behöver regeringen bara "informera Riksdagen". Regeringen styr över de statliga bolagen och regeringen har nu godkänt att Swedavia säger upp avtalet med Stockholms stad. Men det kommer säkert inte gå så smidigt som det lät idag.
Så enkelt som Eneroth påstår är det verkligen inte. Det kommer att kosta MYCKET pengar att lägga ned Bromma. Staten är som verksamhetsutövare ansvarig enligt miljöbalken för att sanera marken (som ägs av Stockholms stad) om verksamheten (=flygplatsen) upphör. Att nedläggningen av Bromma inte skulle påverka statsbudgeten i någon del är skitsnack på ren svenska, vilket regeringen vet. Och det är riksdagen som beslutar om budgeten. Så, i praktiken är det omöjligt att lägga ned Bromma och omvandla marken till bostäder utan att ha stöd i riksdagen.
 

intuition

Medlem
Sedan regeringens besked har M, L, KD och SD sagt sig vilja behålla Bromma. Det avgör det hela enligt min bedömning - Bromma kommer inte att läggas ned eftersom det blir för svårt för regeringen att få det genom riksdagen.
...
Som andra sagt, det är ju inte så säkert att det är en fråga där riksdagen de facto kan påverka. Jämför avskaffandet av reklamskatten som en riksdagsmajoritet stod bakom redan 2002 - ingen regering oavsett färg gjorde något åt det uttalandet på typ 15 år.

Nu är jag inte insatt, men det kan nog vara så att om M, L, KD och SD ska kunna göra verklighet av att förhindra stängning måste de ta till grovt artilleri, typ missförtroendeförklaring mot statsminister, vinna den och därmed få regeringen avsatt och sedan presentera en egen regering som riksdagen accepterar.
En misstroendeförklaring har hittills aldrig lyckats i Sverige. Detta vet såklart de partier som nu "visar sitt stöd" för Bromma. Jag kanske är lite cynisk där, men jag tror att uttalande om stöd för Bromma bara är spel för gallerierna.
 

intuition

Medlem
... Och det är riksdagen som beslutar om budgeten. ...
Sant, men praxis är att riksdagen inte petar i detaljer i budgeten. Om den gör det är det har den också dragit undan benen för att regeringen ska kunna regera. Man vinner inga val på det - och man kommer att få betalt för gammal ost så fort tillfälle erbjuds.
 

SK989

Medlem
Sant, men praxis är att riksdagen inte petar i detaljer i budgeten. Om den gör det är det har den också dragit undan benen för att regeringen ska kunna regera. Man vinner inga val på det - och man kommer att få betalt för gammal ost så fort tillfälle erbjuds.
Riksdagen har petat i detaljer i budgeten oavbrutet senaste tiden till regeringens förtret. Politiskt lustiga majoriteten M-KD-SD-V har upprepade gånger petat i detaljer i regeringens många ändringsbudgetar och anslagit mer pengar än regeringen och januaripartierna tänkt sig.
 

SK989

Medlem
Jag kanske är lite cynisk där, men jag tror att uttalande om stöd för Bromma bara är spel för gallerierna.
Själv tror jag att det är S som kör med spel för gallerierna - det här utspelet, som inte kommer att gå igenom riksdagen, var priset för att MP skulle gå med på regeringens linje om en hårdare utlänningslag än MP ville ha. Allt detta viskas det om bland de som jobbar i politiken...
 
Toppen