Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Bamse35

Medlem
Om det @Bamse35 skriver om innanför/utanför Schengen så stämmer det väl? Du är väl på väg utanför Schengen?

Som jag förstår det står det att man behöver uppvisa neg testresultat vid transit i Tyskland om man ska vidare till ett annat Schengenland. Se punkt 6 i deras general travel regulations. Står: Passengers transiting through Germany to another Schengen Member State.."

Som jag tror att det är så behöver man uppvisa neg testresultat från Sverige, men inte för det som står i punkt 6, utan eftersom Sverige är i kategorin High Incidence Area enligt Koch Inst.
Således som jag tolkar det så kan du resa från ett Schengenland - FRA - MEX utan neg test, men då måste det landet inte vara i high risk category.

Vilken j-la röra.
 

bnr

Medlem
Om det @Bamse35 skriver om innanför/utanför Schengen så stämmer det väl? Du är väl på väg utanför Schengen?

Som jag förstår det står det att man behöver uppvisa neg testresultat vid transit i Tyskland om man ska vidare till ett annat Schengenland. Se punkt 6 i deras general travel regulations. Står: Passengers transiting through Germany to another Schengen Member State.."

Som jag tror att det är så behöver man uppvisa neg testresultat från Sverige, men inte för det som står i punkt 6, utan eftersom Sverige är i kategorin High Incidence Area enligt Koch Inst.
Således som jag tolkar det så kan du resa från ett Schengenland - FRA - MEX utan neg test, men då måste det landet inte vara i high risk category.

Vilken j-la röra.

Se min post Resa till Mexico via Frankfurt - PCR test krav eller inte | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Min vän blev nekad idag, han skulle flyga ARN-FRA-MEX. Ganska solklar Non-Schengen transfer.
Minns jag rätt skulle han med LH809.
 

Bamse35

Medlem
K
Se min post Resa till Mexico via Frankfurt - PCR test krav eller inte | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Min vän blev nekad idag, han skulle flyga ARN-FRA-MEX. Ganska solklar Non-Schengen transfer.
Minns jag rätt skulle han med LH809.

Jo jag noterade det, mycket förargligt...
Min enda teori till att han vart nekad är inte för att check-in agenten feltolkade "Non-Schengen Transfer" (vilket han mycket väl kunde gjort) utan eftersom Sverige faller under en annan kategori, som LH kallar "High Incidence Area" där Sverige är listat. Dock så ser jag det inte tydligt skrivet någonstans att man från High Incidence Area behöver Neg. test vid transfer utan det står bara vid vidare färd inom Schengen. Så om det är fallet så gjorde man fel på ARN imorse med din vän.
 
Spännande... undra hur länge dom här reglerna gäller.
Jag bokade en utresa via Istanbul (ARN-IST-MEX) imorse som passar mina datum, någon retur fanns inte, för den vägen är det inte krav på test om man reser från Sverige.
Gäller dom här reglerna när jag åker blir det nog att betala biljett istället så jag har retur samma väg hem säkert utan krav på test som jag förstår det. Sen såklart reseförsäkring via gouda så borde man sitta rätt säkert i båten om något oförutsett händer.
 

Senator

Moderator
Jag känner att denna röra validerar mitt (om än tråkiga) beslut att resa nu skapar massor av osäkerhet så jag säger nej tack. Det finns inga garantier för något som helst längre än typ 24 timmar. Jag har iofs svårt att motivera att någon av mina resor skulle falla under kategorin "Nödvändiga resor" i alla fall just nu.

Men #thistooshallpass
 

bnr

Medlem
K


Jo jag noterade det, mycket förargligt...
Min enda teori till att han vart nekad är inte för att check-in agenten feltolkade "Non-Schengen Transfer" (vilket han mycket väl kunde gjort) utan eftersom Sverige faller under en annan kategori, som LH kallar "High Incidence Area" där Sverige är listat. Dock så ser jag det inte tydligt skrivet någonstans att man från High Incidence Area behöver Neg. test vid transfer utan det står bara vid vidare färd inom Schengen. Så om det är fallet så gjorde man fel på ARN imorse med din vän.
Beror på vad agenten tolkat. Text i TIMATIC eller Lufthansas text.
Lufthansas text gör ingen skillnad på Schengen/Non-Schengen transfer, båda kräver test.
TIMATICs text gör skillnad på Schengen/Non-Schengen transfer. Endast Schengen kräver test.
 
Toppen