Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

ante_77

Medlem
Jag tillhör nog en av dessa som berömt SKV för deras hjälpsamhet och serviceanda. Det baserar jag på min tid som företagare när jag hade skattefrågor. Man kan så klart råka ut för någon övernitisk person även där.

i övrigt håller jag med dej om det du skriver. Det känns inte riktigt som man siktar på rätt målgrupp i dessa tider när vi har ett betydligt större fusk med våra välfärdssystem både från privatpersoner som från företagare i vissa branscher. Denna kontroll mot bonussystem kommer med all säkerhet att kosta mer i granskning än vad som kommer in. Det är i dagens läge dåligt prioriterade resurser av SKV.

Jag tror inte heller att det är SKV som hittat på denna granskning utan jag tror det är kvällstidningarnas sensationsjournalistik som satt igång detta. Inte heller politikerna borde ha något intresse av att kräva denna granskning eftersom det med all säkerhet finns många som använt sina poäng privat.

Detta projekt rinner nog ut i sanden när SKV upptäcker att det kommer att bli mycket svårt att beräkna förmånsskatt på detta och kräver resurser som inte står i proportion till vad det ger.

För att vara helt ärlig så vet jag inte hur ration mellan privatintjäning och inräkning i tjänst ser ut hos medlemmarna på forumet.
Men det skulle inte förvåna mig om vi har en massa nyrekryterade medarbetare från SKV till både AMEX och Mastercard om dom börjar ringa runt och upptäcker att det inte är via tjänsteresor som lejonparten av poängen kommer in.
Även Coop lär få en del nya kunder och de som befinner sig på online-shoppingen.

Så i förväg gratulerar jag ovannämnda företag
 

ante_77

Medlem
För att vara helt ärlig så vet jag inte hur ration mellan privatintjäning och inräkning i tjänst ser ut hos medlemmarna på forumet.
Men det skulle inte förvåna mig om vi har en massa nyrekryterade medarbetare från SKV till både AMEX och Mastercard om dom börjar ringa runt och upptäcker att det inte är via tjänsteresor som lejonparten av poängen kommer in.
Även Coop lär få en del nya kunder och de som befinner sig på online-shoppingen.

Så i förväg gratulerar jag ovannämnda företag

Då citeringsfunktionen suger på telefonen så får jag citera mig själv.

Personligen hoppas jag på åtminstone två AMEX värvningar från SKV.
Kanske dags att starta en tråd över lyckade värvningar genom SKV?
 

Senator

Moderator
Den här tråden borde klassificeras som "tänk först (gärna i några dagar), skriv sen". Kanske en mindre bra tråd att ge sig i kast med i affekt.

Detta är ett publikt forum och rankar väldigt högt i SEO inom flera ämnen. I ett informationssök med en sökmotor som Google så kommer med stor sannolikhet denna tråd väldigt högt upp i ranking, troligtvis topp 5.

Vi vill undvika merarbete för oss som modererar. Så anmälan där man vill att vi skall radera alla inlägg som man själv har skrivit är väldigt mycket arbete for oss, något vi helst slipper ta tag i. Hellre att man tänker till först, något som borde vara en självklarhet i de flesta trådar men synnerligen i denna tråd.

MVH,
Hans/Senator i rollen som Moderator
 

Alltidpåväg

Ny medlem
Det intressanta är inte hur mkt poäng som man tjänade 2017. Det intressanta är hur många poäng av den ingående balansen är privata. Dessa poäng kan ha sparats in sedan många många år tillbaka eftersom poäng för guld och diamond ej går ut. Jag har kvar poäng sedan dinerclubtiden....

Så frågan är hur man bevisar var poängen kommer ifrån? Räcker det att visa att det verkar vara rimligt att man fått in X poäng under Y år, baserat till hur mkt poäng man dragit in privat sedan 2017?
Det är vad som bekymrar mig.
Privatapoäng finns för täckande av resor men hur ska det bevisas, 10 år tillbaka i tiden...
Hur länge sparar SAS poänghistorik? Biljetter sparas i 10år
 

mjulven

Medlem
Preskriptionstiden för skattebrott är 5 år och grovt skattebrott är 10 år. Givet en värdering på 3 öre/poäng (som nämnts i tråden) och att det krävs skattebrott i klassen 500 000kr skalan för att det ska klassas som grovt så torde det krävas att någon på ett år spenderat in över 16 000 000p på ett år (om jag inte räknat helt fel). Det finns många galningar på detta forum, men tvekar på att någon lyckats spendera så mycket poäng på ett år. Således bör det vara enbart skattebrott som kan bli aktuellt och då ska det räcka med att spara uppgifter för senaste 5 åren.
 

Ikaros

Medlem
Preskriptionstiden för skattebrott är 5 år och grovt skattebrott är 10 år. Givet en värdering på 3 öre/poäng (som nämnts i tråden) och att det krävs skattebrott i klassen 500 000kr skalan för att det ska klassas som grovt så torde det krävas att någon på ett år spenderat in över 16 000 000p på ett år (om jag inte räknat helt fel). Det finns många galningar på detta forum, men tvekar på att någon lyckats spendera så mycket poäng på ett år. Således bör det vara enbart skattebrott som kan bli aktuellt och då ska det räcka med att spara uppgifter för senaste 5 åren.

Med förtydligandet att skatteplikten uppstår då man utnyttjar poängen och inte då man intjänar dem. Alltså kan man behöva spara uppgifter längre om man använder poäng som är äldre än 5 år.
 

Paby

Medlem
Det är klart som fan man inte har nån skyldighet.

Men va händer då? Du har fått bank utbetalning från UK till Sverige, SKV fråga vad det är. Du vägrar svar.

Case closed? (Nedlagt iof..)

Sverige har informationsutbytesavtal med väldigt många länder och använder dom för att få ut information från t.ex. den brittiska banken i det här fallet. Då berättar den brittiska banken vad dom vet om hur pengarna kom till dom, innan dom fördes över till Sverige.

På det här sättet har SKV t.ex. lyckats spåra aktiehandel i utländska depåer som svenskar sedan överfört vinster ifrån till Sverige utan att ta upp till beskattning.

Man har också lyckats identifiera svenskar som haft kreditkort knutna till utländska depåer för att kunna spendera aktievinsterna i Sverige genom att betala med kort, för att slippa göra utländska banköverföringar som triggar kontrolluppgifter från den mottagande banken i Sverige.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Den här tråden borde klassificeras som "tänk först (gärna i några dagar), skriv sen". Kanske en mindre bra tråd att ge sig i kast med i affekt.

Detta är ett publikt forum och rankar väldigt högt i SEO inom flera ämnen. I ett informationssök med en sökmotor som Google så kommer med stor sannolikhet denna tråd väldigt högt upp i ranking, troligtvis topp 5.

Vi vill undvika merarbete för oss som modererar. Så anmälan där man vill att vi skall radera alla inlägg som man själv har skrivit är väldigt mycket arbete for oss, något vi helst slipper ta tag i. Hellre att man tänker till först, något som borde vara en självklarhet i de flesta trådar men synnerligen i denna tråd.

MVH,
Hans/Senator i rollen som Moderator


Kanske skall tråden klassificeras som "låses".
Finns en massa andra forum på nätet om man vill diskutera skatter och följdverkningar av skatteverkets agerande.
Känns lite mer än fel att köra det i detta forum.
 
Toppen