Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Jag gjorde igår en bättre analys av uträkningen från excelarket tidigare i veckan som jag snabbt hade tagit fram.
Såg att minus poster i extrapoängen hade räknats som plus i summeringen vilket blev helt fel i den totala intjäningen.
Hittade också en tjänsteresa till plus ett EB-uttag med denna.
Mina intjänade EB-poäng i tjänst var runt 2000 och uttaget var 12000poäng vilket gör att jag hamnade på runt minus 10000poäng det året.
Om..SKV kan förmånsbeskatta mig för plus siffror så borde jag kunna göra avdrag om jag går minus, eller ? :)

Edit: Om man räknar 3öre som värde så hamnar jag på 300kr som utgift som skall dras av på toppen av inkomsten 2017. Man kanske skall ringa SKV på måndag...:)

Last edited:
Ok, så man riskerar inte att få ett brev till av Skatteverket som lyder typ så här "övervägande om upptaxering, vi har den xxxxxx frågat var er inbetalning från UK härrör från, då vi inte erhållit något svar bedömer vi denna inte inbetalning vara skattepliktig och överger att upptaxera er med xxxxxx".

Tydligen inte, men om Skatteverket meddelar din bank detta är risken påtaglig att du får alla dina konton spärrade tills du berättar.

Jag har ett antal gånger fått stora summor insatta på mitt konto i Handelsbanken från utlandet, banken är skyldiga att meddela skatteverket över en viss summa, kommer inte ihåg vad den summan är nu, först frågar banken vad det är för pengar och varifrån de kommer i mitt fall har det en gång varit försäljning av en bostad utomlands då ville banken ha kopia på försäljnings kontraktet.

Brev kommer från banken där de frågar vad det är för transaktion, har aldrig fått något brev från skatteverket om någon transaktion.

När det var dags att deklarera så var detta belopp förtryckt i deklarationen med uppmaning att uppge vad det var för pengar och då var det bara säga som det var och deklarera försäljningen av bostad.

Har aldrig provat att inte svara banken eller skatteverket på direkt fråga så vad som eventuellt händer då har jag inte kolla på.

Last edited:
Finns det ens någon EBD som inte har någon privat intjäning?

12 månaders travelpass ger automatisk Diamond. Det finns rätt många som på det flyger tillräckligt för att inte vilja göra det när de är lediga. De gånger dock inte på detta forum :)

Mina intjänade EB-poäng i tjänst var runt 2000 och uttaget var 12000poäng vilket gör att jag hamnade på runt minus 10000poäng det året.
Om..SKV kan förmånsbeskatta mig för plus siffror så borde jag kunna göra avdrag om jag går minus, eller ? :)
Yes, såklart du kan göra det, det är bara att ta kontakt med skatteverket. Det funkar på samma sätt som med lunch. Du skall ju förmånsbeskattas om företaget bjuder på lunch, men om du däremot tar med en egen matlåda till jobbet så får du göra avdrag. Ring skatteverket och begär detta, och återkoppla gärna...

12 månaders travelpass ger automatisk Diamond. Det finns rätt många som på det flyger tillräckligt för att inte vilja göra det när de är lediga. De gånger dock inte på detta forum :)
Jo, tänker mer på poängintjäning via privata kortköp.

PS! Den dagen SAS-poäng och bonusresor är fullt likvärdiga med pengabokningar kan vi börja snacka förmånsvärde.

Yes, såklart du kan göra det, det är bara att ta kontakt med skatteverket. Det funkar på samma sätt som med lunch. Du skall ju förmånsbeskattas om företaget bjuder på lunch, men om du däremot tar med en egen matlåda till jobbet så får du göra avdrag. Ring skatteverket och begär detta, och återkoppla gärna...

Egen matlåda, avdrag? Que? Jag är nog inte tillräckligt bevandrad i skattelagstiftningen trots att jag jobbar med det till stor del.

Jag resonerar så här...

Om SKM skriver brev till mig och frågar "lille vän varifrån har du fått dina SAS poäng 2017"...
Jag svarar då via privata inköp inkl. flyg. Dvs ingen skattskyldighet föreligger. Antingen tror SKM mig eller så försöker det kolla upp det hela.
SKM behöver då gå tillbaka till mina kontrolluppgifter för 2017 och kontakta de arbetsgivare jag haft då för att sedan begära ut alla reseräkningar för ev. resor jag haft i tjänsten.

När man väl får dom skall man matcha med ev. avgående Star Alliance flighter de datum som angivits på reseräkningarna då dessa inte brukar för det mesta innehålla specifikationer över exakt vilka flighter man tagit, eller vilka hotel man bott på och om dessa varit antingen varit med i SAS EB program eller om man betalat med ett tjänstekort som berättigar till SAS poäng vid köp i allmänhet.

När man väl lyckats med detta så skall man bevisa att jag utnyttjat just dessa poäng för privata ändamål vid något annat specifikt tillfälle, då det är enbart då som förmånen inträffar och skattskyldighet skulle uppstå...Om jag förnekar så måste SKM gå till domstol och där har de bevisbördan, kan man utom allt tvivel bevisa att jag utnyttjat just dessa poäng för privata ändamål, det är frågan?

Lycka till SKM ni har ett hästjobb framför er och de bara för mig, sedan alla andra 100 - 1000 tals EBD kollegor...

Jag blir mest irriterad, självklart ska man betala skatt, detta gör jag mycket och utan att konstra, självklart begås det fel inom detta området, åt bägge hållen, dvs man struntar också i småsaker som kanske kunde gett något mindre skatt.

Men, i tider med bristande offentliga resurser och en logaritmiskt ökande ekonomisk- och välfärdsbrottslighet, som urholkar både samhället i stort och förtroendet för institutionerna, så väljer man detta som motmedel?

Flera här uttrycker en beundran för skatteverkets klokskap men jag ber nog att få återkomma i frågan, det börjar inte speciellt bra i mina ögon, så mycket kan jag avslöja.

Jag blir mest irriterad, självklart ska man betala skatt, detta gör jag mycket och utan att konstra, självklart begås det fel inom detta området, åt bägge hållen, dvs man struntar också i småsaker som kanske kunde gett något mindre skatt.

Men, i tider med bristande offentliga resurser och en logaritmiskt ökande ekonomisk- och välfärdsbrottslighet, som urholkar både samhället i stort och förtroendet för institutionerna, så väljer man detta som motmedel?

Flera här uttrycker en beundran för skatteverkets klokskap men jag ber nog att få återkomma i frågan, det börjar inte speciellt bra i mina ögon, så mycket kan jag avslöja.
Jag tillhör nog en av dessa som berömt SKV för deras hjälpsamhet och serviceanda. Det baserar jag på min tid som företagare när jag hade skattefrågor. Man kan så klart råka ut för någon övernitisk person även där.

i övrigt håller jag med dej om det du skriver. Det känns inte riktigt som man siktar på rätt målgrupp i dessa tider när vi har ett betydligt större fusk med våra välfärdssystem både från privatpersoner som från företagare i vissa branscher. Denna kontroll mot bonussystem kommer med all säkerhet att kosta mer i granskning än vad som kommer in. Det är i dagens läge dåligt prioriterade resurser av SKV.

Jag tror inte heller att det är SKV som hittat på denna granskning utan jag tror det är kvällstidningarnas sensationsjournalistik som satt igång detta. Inte heller politikerna borde ha något intresse av att kräva denna granskning eftersom det med all säkerhet finns många som använt sina poäng privat.

Detta projekt rinner nog ut i sanden när SKV upptäcker att det kommer att bli mycket svårt att beräkna förmånsskatt på detta och kräver resurser som inte står i proportion till vad det ger.

Toppen