Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Nja, som t.ex. @SK989 skriver, fullt så rättslösa är vi inte att Skatteverkets handläggare bara kan hitta på något, och sedan vifta bort motbevisen bara för att de själva inte har kunnat samla så många poäng själva.
Jag kan erkänna att min dåliga känsla i detta kanske inte är helt rättvis, den kommer mer från samlade erfarenheter och uppfattningar om såna här myndigheter, försäkringskassa, socialtjänst, polis, osv, hjälpte en familjemedlem med försäkringskassan och bedömer deras läs och allmänna kunskaper ligga i klass med mellanstadieelevs.

Ser framför mig hur man står mot en principfast 12-åring som knappt kan läsa ens svar, denna är i sin tur uppbackad av ett dussin slipade jurister som har fått order om att de måste vinna detta, som ett pricipfall, på andra sidan står en ensam man med sin brännvinsadvokat. Med andra ord game over.

Men, jag kan ju ha fel och myndigheterna kanske överträffar allas förväntningar.

Ett talande exempel på att det varken behöver bevara hög spend eller jobbresor är ju att titta på senaste 12 mån, då jag inte flugit alls, och ingen direkt hög spend. Ca 300k EB-poäng har kommit in under den perioden.
Samma sits 2017 med då 90% privat intjäning och 97% (av det som nyttjats) privat men fortfarande inte nyttjat jobbets poäng privat. Renoverat hus inför avflyttning och delpension, byggt garage, privata köp av släpvagn, snöskoter samt coop-poängen från 2016.

En värdering för den som nyttjat jobbpoäng för privat bruk bör definitivt utgå från poängvärdet och inte värdet av nyttjandet som sådant. Den som åkt till orienten kanske kan anses ha ut mer för sina poäng än den som valt att göra x resor mellan Stockholm och Malmö privat och förbrukat sina poäng. Olika livsval kan inte ska beskattas olika utan poängvärdet som sådant må vara det objektiva värdet vid bedömning.

Sammanställning:
Tankat ned SAS-historiken o kompletterat. Nu bara 1 kolumn fr SAS, under fg år 2 kolumner, båda funkar.
Kolumner i Excel i huvudsak: Datum, typ av intjäning (egen klassificering), egen anm, SAS text, statuspoäng (oanvändbara poäng) från Amex/MC, alla poäng (+/-) exkl statuspoängen, intjänat i jobb (+), intjänat privat (+), använt jobb (-), använt privat (-), diff (summering).

Tog ett par kvällar och välsignade min pärm med alla fakturor/kontoutdrag från berörda bolag samt all väsentlig mail sparad sedan 100 år. Avis spec över hyror gjorde fördelningen mellan privata (weekend) och jobb enkel. Tankat ner all historik (flikar i Excel). Det som tagit tid är genomgång av alla betalkortsfakturor för att notera, totalen och andelen jobb bland alla poster. Därefter beräknat kvoten (summorna) jobb/totalt och tagit lika stor andel av totalpoäng från respektive kortutgivare och lagt i kolumnen "intjänat i jobb (+)", resten i privatkolumnen.
Inte delat upp resp månadspott från Amex/MC utan belastat vid årets slut så att rätt antal poäng ligger på jobb resp privat.
För erhållna poäng för flygningar bör också listan från SAS vara ganska enkel att lägga i rätt kolumn, om man inte har både jobb/privat flygningar till t.ex. landet eller staden långt borta, varje vecka.

Last edited:
Svårt att veta vad Skatteverket gör i en sån situation. Beror på en mängd faktorer som belopp, frekvens, ev. betalningsreferenser. Misstänker Skatteverket penningtvätt kommer andra myndigheter blandas in etc.
Ok, så man riskerar inte att få ett brev till av Skatteverket som lyder typ så här "övervägande om upptaxering, vi har den xxxxxx frågat var er inbetalning från UK härrör från, då vi inte erhållit något svar bedömer vi denna inte inbetalning vara skattepliktig och överger att upptaxera er med xxxxxx".

Tydligen inte, men om Skatteverket meddelar din bank detta är risken påtaglig att du får alla dina konton spärrade tills du berättar.

Finns det ens någon EBD som inte har någon privat intjäning? Minns inte när EBD infördes men sedan dess går ju poängen heller aldrig ut. Möjligtvis om SKV är överdrivet nitiska skulle de kanske kunna begära redovisning av privat resp tjänsteintjäning av poäng 2017 för den del som man ev "överutnyttjat" (utnyttjat-ingående).

Förstår att det sticker i ögonen på oinsatta men det här lär knappast mynna ut i någonting. Menar staten och SKV allvar så får de väl ta steget fullt ut och förbjuda SAS bonusresor med risk att folk överger SAS.

Samma sits 2017 med då 90% privat intjäning och 97% (av det som nyttjats) privat men fortfarande inte nyttjat jobbets poäng privat. Renoverat hus inför avflyttning och delpension, byggt garage, privata köp av släpvagn, snöskoter samt coop-poängen från 2016.

En värdering för den som nyttjat jobbpoäng för privat bruk bör definitivt utgå från poängvärdet och inte värdet av nyttjandet som sådant. Den som åkt till orienten kanske kan anses ha ut mer för sina poäng än den som valt att göra x resor mellan Stockholm och Malmö privat och förbrukat sina poäng. Olika livsval kan inte ska beskattas olika utan poängvärdet som sådant må vara det objektiva värdet vid bedömning.

Sammanställning:
Tankat ned SAS-historiken o kompletterat. Nu bara 1 kolumn fr SAS, under fg år 2 kolumner, båda funkar.
Kolumner i Excel i huvudsak: Datum, typ av intjäning (egen klassificering), egen anm, SAS text, statuspoäng (oanvändbara poäng) från Amex/MC, alla poäng (+/-) exkl statuspoängen, intjänat i jobb (+), intjänat privat (+), använt jobb (-), använt privat (-), diff (summering).

Tog ett par kvällar och välsignade min pärm med alla fakturor/kontoutdrag från berörda bolag samt all väsentlig mail sparad sedan 100 år. Avis spec över hyror gjorde fördelningen mellan privata (weekend) och jobb enkel. Tankat ner all historik (flikar i Excel). Det som tagit tid är genomgång av alla betalkortsfakturor för att notera, totalen och andelen jobb bland alla poster. Därefter beräknat kvoten (summorna) jobb/totalt och tagit lika stor andel av totalpoäng från respektive kortutgivare och lagt i kolumnen "intjänat i jobb (+)", resten i privatkolumnen.
Inte delat upp resp månadspott från Amex/MC utan belastat vid årets slut så att rätt antal poäng ligger på jobb resp privat.
För erhållna poäng för flygningar bör också listan från SAS vara ganska enkel att lägga i rätt kolumn, om man inte har både jobb/privat flygningar till t.ex. landet eller staden långt borta, varje vecka.
Med en sådan gedigen redovisning borde du inte få några problem med Skatteverket. Skatteverket är bra att ha att göra med, i varje fall när man är företagare. Jag tror det är bättre att gå på denna väg än att inte komma in med något efterfrågat underlag eller att vägra svara. Det finns vissa myndigheter man inte skall djäklas med och det är bl a Skatteverket och Tullverket.

Med en sådan gedigen redovisning borde du inte få några problem med Skatteverket. Skatteverket är bra att ha att göra med, i varje fall när man är företagare. Jag tror det är bättre att gå på denna väg än att inte komma in med något efterfrågat underlag eller att vägra svara. Det finns vissa myndigheter man inte skall djäklas med och det är bl a Skatteverket och Tullverket.
Vad jag eg tycker känns mest intressant är att det SKV får från SAS är att antalet poäng har ökat under året med ca 85000,skillnaden mellan årets början och årets slut.

Skulle jag låta bli att svara skulle jag, beroende på kriterier, ev kunna taxeras för delar av de 85 - eller helt slippa granskas då inget överuttag/minskning skett. Nu finns uppgifter som visar att jobbets poäng inte nyttjats privat. Dock kan man se att "nettoskulden" till arbetsgivaren är 27.000 poäng som inte blivit nyttjade för jobbet och som ligger kvar och skvalpar vid årets slut det aktuella året. Resterande är min privata sparade spend.

Last edited:
funderar lite på hur en beskattning ska gå till.
400g ahlgrens bilar kostar 52kr eller 1690poäng i shoppen.

Stämmer ju bra med Sas egen värdering om 3öre.
Om en resa som kostat 190.000 poäng då ska på något viss ska upptaxeras, är inte hela totala värdet då 190.000x0,03? Dvs 5700:-

kan det inte då vara så att SKV helt sonika tror att folk ev bara kommer betala dessa summor snarare än att rota runt i excel osv?

såklart väldigt generaliserad beräkning

funderar lite på hur en beskattning ska gå till.
400g ahlgrens bilar kostar 52kr eller 1690poäng i shoppen.

Stämmer ju bra med Sas egen värdering om 3öre.
Om en resa som kostat 190.000 poäng då ska på något viss ska upptaxeras, är inte hela totala värdet då 190.000x0,03? Dvs 5700:-

kan det inte då vara så att SKV helt sonika tror att folk ev bara kommer betala dessa summor snarare än att rota runt i excel osv?

såklart väldigt generaliserad beräkning
Nej det tror jag inte. Om du använder 200.000 poäng får du två business på alla SAS långlinjer. Dessa har ett marknadsvärde av minst 20.000kr styck. Har du sedan en 2-4-1 så får du resorna för 100.000 och det tror jag är vanligast bland oss på forumet. Sedan kan man ju diskutera om jag skulle ha köpt biljetter i business om jag skulle betalat själv för biljetterna. För att inte tala om bonusbiljetterna man använt i First. Det blir nog en del funderingar för SKV om dom inte gör någon generalisering.

Toppen