Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Fredrik

Medlem
Där ser jag inga som helst problem.
De flesta familjer gör nog av med 300k/år och skulle man dessutom köra med att betala räkningar med sitt Amex så är man fort i mål med två vouchers.
För min egen del (och säkert många andra) så är det ekonomibiljetter som det flyga på och min diamond status baserar sig enbart på legs.
90 legs blir inte ens 30.000p och egenhändigt producerade poäng är långt mycket mer än så.
En uppgradering av Amex-kortet ger fler poäng än ”ass in seat” under ett helt år.

Det är ju nästan så att Coop genererar fler poäng än själva resandet.
En ekonomiresa till Japan genererar enorma poäng i jämförelse med de flyg de flesta åker i tjänsten.....tror jag.

Enligt SCB var hushållens medianinkomst efter skatt 265 000 2018.

Det är ju bara att skicka Skatteverket länken till BC :)

100 000-tals poäng på hyrbilar, reflexvästar, värvningskampanjer på alla möjliga kort, dubbel-, trippel-, kvadruppeldippar hit och dit, lägenhetsvärderingar och elabonnemang och glasögon och allt möjligt. Man behöver verkligen inte vara någon miljonär för att tjäna in 300 000 eurobonuspoäng 100% ärligt privat.

Gör man ett antal långflygningar per år i C/F och köper dessa när det kampanj t ex dubbla poäng är det inte så svårt/dyrt att komma upp i många poäng. Hoppar man sedan på andra kampanjer typ Avis så går det än lättare :).
1997 tog jag till en kampanj med TAP en helg och flög OSL-LIS-BOS-LIS-OSL i bussines för 6500kr och fick 20K EB-poäng.

Visst, men det är ju vad du sannolikt behöver förklara och leda i bevis.

Ni alla tre sätter direkt igång och försöker förklar varför det är plausiblet att ni tjänat ihop tillräckligt med poäng. Jag är inte övertygad om att sånt här är bekant för Skatteverkets handläggare och det är precis därför jag menar att det finns saker att leda i bevis.

Glöm inte att deras utgångspunkt är Diamantkort dvs folk som reser mycket. De har inte frågat efter de som tjänat mest poäng.
 
Ni alla tre sätter direkt igång och försöker förklar varför det är plausiblet att ni tjänat ihop tillräckligt med poäng.

Självklart måste det ledas i bevis. Jag vänder mig bara mot uttalandet att det skulle vara omöjligt, eller ens svårt. Jag är iofs bara guld och omfattas inte av den här kontrollen, men hade jag gjort det hade jag kunnat peka på hur jag tjänat in nästan varenda poäng jag har fått de senaste 5 åren, den typen av excelark har jag redan, vilket jag tror många här på siten också har!

Om man INTE har någon nämnvärd privat intjäning, utan fått merparten av sina poäng i tjänsten, och sen använt dem privat... ja, då ÄR det ju en förmån som man ska skatta för...
 

TP12

Medlem
Ja den känns inte helt tydlig, förutsättningen för detta är ju att man köper ett dyrt kort, som man betalar själv. På något sätt ska man ju betala sina utlägg och då väljer man ju ett betalningssätt med kredit eftersom det hjälper en tills utläggen kan betalas av företaget.

Fast det är huruvida man får poäng och använder dessa privat (dvs. en förmån) via tjänsteutlägg som det tittas på här (och kanske eventuellt intjäning av voucher). Får du sådan förmån via ditt jobb så kan det bli föremål för beskattning, får du det inte så finns det inga problem.
 

Fredrik

Medlem
Självklart måste det ledas i bevis. Jag vänder mig bara mot uttalandet att det skulle vara omöjligt, eller ens svårt. Jag är iofs bara guld och omfattas inte av den här kontrollen, men hade jag gjort det hade jag kunnat peka på hur jag tjänat in nästan varenda poäng jag har fått de senaste 5 åren, den typen av excelark har jag redan, vilket jag tror många här på siten också har!

Om man INTE har någon nämnvärd privat intjäning, utan fått merparten av sina poäng i tjänsten, och sen använt dem privat... ja, då ÄR det ju en förmån som man ska skatta för...

Det du missar är

1. Folk på den här sajten är mer "påhittig" när det gäller att tjäna poäng.
2. Skatteverkets handläggare behöver inte ha mer en grundläggande insikt i hur bonusintjäningen går till. Det är den personen du ska övertyga och inte en medlem på bc.se som redan förstår hur man kan optimera.

Risken finns alltså att de utgår från att dina utnyttjade 280 000 poäng på 2 vouchers har tjänats in på flygresor. Eftersom du tjänar xxx så kan du omöjligen ha betalat privat. Och så sätter de igång. Möjligt att detta är ett skräckscenario och att jag är allldeles för påhittig för att vara skattehandläggare men det är vad vi får se.

Jag ställde en annan fråga också tidigare idag för jag är nyfiken på om Skatteverket har något specifikt i åtanke eller om de bara testar och ser vad som händer. Det förstnämnda är förstås bättre för majoriteten som antagligen inte berörs men värre för de som faktiskt fastnar.
 

DRG

Medlem
Fast det är huruvida man får poäng och använder dessa privat (dvs. en förmån) via tjänsteutlägg som det tittas på här (och kanske eventuellt intjäning av voucher). Får du sådan förmån via ditt jobb så kan det bli föremål för beskattning, får du det inte så finns det inga problem.
Vet vi överhuvudtaget om de från början hade för avsikt att titta på poäng från kreditkort? Jag håller som Fredrik det mer troligt att handläggarna har ganska rudimentära kunskaper bakom hur poängsaldo uppstår, dvs handläggarna har från början tagit för givet att poängen i majoritet intjänas genom resor och att de helt enkelt då vill veta om dessa resorna varit betalda privat eller via företaget. Sedan lär granskning visa att för många kommer poängen från annat än resor. Då kan ju Skatteverket välja att gå vidare i sin granskning, eller ger de helt enkelt upp och droppar det hela. Det lär ju dock finnas enstaka personer som bara har tjänat sina poäng genom resor via företaget och det lättaste för skattehandläggarna är väl att ta tag i de fallen först. Jag tror nämligen inte de har någon speciell agenda mot just poängjägare utan mer är ute efter att beskatta poäng som tjänas just på flygresor i tjänsten och används privat, eftersom detta sticker i vanligt folks ögon.
 
Last edited:
Det du missar är

1. Folk på den här sajten är mer "påhittig" när det gäller att tjäna poäng.
2. Skatteverkets handläggare behöver inte ha mer en grundläggande insikt i hur bonusintjäningen går till. Det är den personen du ska övertyga och inte en medlem på bc.se som redan förstår hur man kan optimera.

Risken finns alltså att de utgår från att dina utnyttjade 280 000 poäng på 2 vouchers har tjänats in på flygresor. Eftersom du tjänar xxx så kan du omöjligen ha betalat privat. Och så sätter de igång. Möjligt att detta är ett skräckscenario och att jag är allldeles för påhittig för att vara skattehandläggare men det är vad vi får se.

Jag ställde en annan fråga också tidigare idag för jag är nyfiken på om Skatteverket har något specifikt i åtanke eller om de bara testar och ser vad som händer. Det förstnämnda är förstås bättre för majoriteten som antagligen inte berörs men värre för de som faktiskt fastnar.
Det finns ju tillägget att poängen sannolikt har sparats ihop över flera år, så även om man inte kan betala för 280.000 Amexpoäng på ett år så kan man kanske på 5 år!
 

Kimmen00

Medlem
Från expressen

Skatteverket har kommit över SAS kundregister med de resenärer som är innehavare av bolagets diamantkort.

Det är genom ett domstolsbeslut som flygbolaget i dagarna tvingats lämna ifrån sig namnen på tusentals av de mest frekventa resenärerna.

Med hjälp av kundregistret ska skatteutredarna nu försöka spåra vilka som inte betalt eventuell förmånsskatt för gratisresor.
Skatteverket har kommit över SAS kundregister med de resenärer som är innehavare av bolagets diamantkort.

Det är en mångårig strid mellan Skatteverket och flygbolaget SAS som nu definitivt är vid vägs ände sedan Högsta Förvaltningsdomstolen vägrat att behandla flygbolagets försök att stoppa ett utlämnade av kundregistret med diamantkortskunder. Domstolen har helt enkelt vägrat att bevilja prövningstillstånd.

SAS har förlorat i samtliga domstolsinstanser. Bolaget har bland annat hävdat att det kränker medlemmarnas integritet att överlämna uppgifterna om innehav av Eurobonuspoäng och delar av resenärernas konsumtionsmönster.

Kartlägga SAS-kunden
Skatteverkets fokus är företagsanställda som samlat poäng vid tjänsteresor med hjälp av SAS Eurobonuskort på diamantkortsnivå där de mest frekventa resenärerna återfinns.

– Vi vill ta reda på hur många anställda som samlar bonuspoäng i tjänsten och använder dem privat utan att betala förmånsskatt, har Isabelle Letelier, samordnare på Skatteverket tidigare berättat för Expressen.

Fler än 9 000 av SAS mest lönsamma svenska kunder omfattas av beslutet som i den här omgången berör innehavare av diamantkortet för år 2017.

Skatteverket misstänker att en del av kunderna använder de intjänade poängen i jobbet till oskattade privatresor för både sig själv och familjen.

Från myndighetens sida vill man i dag inte kommentera vad man ska göra med kundregistret som SAS tvingats lämna ifrån sig. Men när Expressen i höstas uppmärksammade bråket sa Isabelle Letelier, samordnare på Skatteverket:

– Vi vill ta reda på hur många anställda som samlar bonuspoäng i tjänster och använder dem privat utan att betala förmånsskatt.

Kommer ni att gå ner i detalj i varje kortmedlems enskilda kort och kräva fram vad som kan ha varit privat intjänade poäng och vad som tjänats in i tjänsten?

– Jag kan inte gå in i detaljerna på de här granskningarna. Men huvudfrågan är att vi vill ta reda på hur denna förmånsbeskattning hanteras och om det är vanligt att anställda gör privata resor och inköp, som betalas med intjänade bonuspoäng från tjänsteresor.


SAS hotades med vite
Ända sedan Skatteverket började intressera sig för SAS bonuskort har bolaget visat stor ovilja mot att lämna ifrån sig kundregistret. De har begärt omprövning av beslut och överklagat vid flera tillfällen. Skatteverket å sin sida ha hotat med viten.

För att komma åt de bakomliggande uppgifterna kring de intjänade poängen kan Skatteverket tvingas att även kräva in uppgifter från kortföretag som har sina kort knutna till SAS Eurobonus. Bland annat American Express kan komma att beröras i förlängningen av beslutet.


SAS varnade också för detta när man argumentera mot Skatteverket i Kammarrätten:

”För att uppgifterna om poäng intjänade ska kunna leda till några beskattningsändringar kommer Skatteverket att behöva begära in mycket omfattande uppgifter från till exempel kreditkortsföretag. En sådan omfattande kartläggning genom användandet av tredjemansföreläggande kan aldrig anses proportionerlig”.

Flygbolaget har i dagarna underrättat berörda kunder om att lämnat ut kundregistret för 2017.

VIP-kundernas kort
SAS har i dag fem olika bonuskort i sitt kundprogram Eurobonus. Ju mer du flyger, eller samlar poäng via hotellövernattningar eller köp som är kopplade till bonuskortet , desto ”finare” kort får du.

Flygbolagets mest exklusiva kort heter Pandion och är förbehållet vissa VIP-kunder. Kortet delas ut till cirka 2 000 personer. SAS vd Rickard Gustafson ger personligen klartecken för vilka av bolagets storkunder som ska få kortet.

Enligt uppgift till Expressen ska Skatteverket senare gå vidare och kräva in även uppgifter för andra år och då även begära in kundregistret för Pandion-kortet.
 

ante_77

Medlem
Enligt SCB var hushållens medianinkomst efter skatt 265 000 2018.





Visst, men det är ju vad du sannolikt behöver förklara och leda i bevis.

Ni alla tre sätter direkt igång och försöker förklar varför det är plausiblet att ni tjänat ihop tillräckligt med poäng. Jag är inte övertygad om att sånt här är bekant för Skatteverkets handläggare och det är precis därför jag menar att det finns saker att leda i bevis.

Glöm inte att deras utgångspunkt är Diamantkort dvs folk som reser mycket. De har inte frågat efter de som tjänat mest poäng.
Nu tror jag BC-medlemmarna har en inkomst som överstiger medianinkomst i Sverige.

Hur många poäng får man idag på en billig ekonomibiljett mellan Luleå och Stockholm?
125p?
Så om man har 200 legs på ett år så skrapar man således ihop mer poäng på en specialdeal på dammsugarpåsar och bläckpatroner...typ.
Åker familjen på en resa till Japan i Go så har man dragit ihop lika många poäng som dessa 200 legs med jobbet under ett år.

Skulle jag orka så skulle jag leta reda på hur många coop-poäng jag har, men jag är för lat.
 

ante_77

Medlem
Det du missar är

1. Folk på den här sajten är mer "påhittig" när det gäller att tjäna poäng.
2. Skatteverkets handläggare behöver inte ha mer en grundläggande insikt i hur bonusintjäningen går till. Det är den personen du ska övertyga och inte en medlem på bc.se som redan förstår hur man kan optimera.

Risken finns alltså att de utgår från att dina utnyttjade 280 000 poäng på 2 vouchers har tjänats in på flygresor. Eftersom du tjänar xxx så kan du omöjligen ha betalat privat. Och så sätter de igång. Möjligt att detta är ett skräckscenario och att jag är allldeles för påhittig för att vara skattehandläggare men det är vad vi får se.

Jag ställde en annan fråga också tidigare idag för jag är nyfiken på om Skatteverket har något specifikt i åtanke eller om de bara testar och ser vad som händer. Det förstnämnda är förstås bättre för majoriteten som antagligen inte berörs men värre för de som faktiskt fastnar.
280.000p är 898st legs i ekonomi...om man inte har otur med att få 125p/leg, för då är det 2240 legs.
 
Risken finns alltså att de utgår från att dina utnyttjade 280 000 poäng på 2 vouchers har tjänats in på flygresor. Eftersom du tjänar xxx så kan du omöjligen ha betalat privat.

Nja, som t.ex. @SK989 skriver, fullt så rättslösa är vi inte att Skatteverkets handläggare bara kan hitta på något, och sedan vifta bort motbevisen bara för att de själva inte har kunnat samla så många poäng själva.
 
Toppen