Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

EUdomstolen anser inte att pilotstrejken var extraordinära omständigheter. Förlust för SAS i den slutgiltiga domen. https://curia.europa.eu/jcms/jcms/p1_3469502/sv/
SAS kommenterar i DN:

”Att EU-domstolen nu bedömt att strejken inte har utgjort en extraordinär händelse är ytterst oväntat och olyckligt. SAS befarar att beslutet får allvarliga och långtgående ekonomiska och arbetsrättsliga konsekvenser inte bara för SAS, utan alla flygbolag i hela Europa.”

Bakslag för SAS i EU-domstolen – riskerar miljardsmäll - DN.SE

SAS kommenterar i DN:

”Att EU-domstolen nu bedömt att strejken inte har utgjort en extraordinär händelse är ytterst oväntat och olyckligt. SAS befarar att beslutet får allvarliga och långtgående ekonomiska och arbetsrättsliga konsekvenser inte bara för SAS, utan alla flygbolag i hela Europa.”

Bakslag för SAS i EU-domstolen – riskerar miljardsmäll - DN.SE

ARN hade väl gett rätt till SAS i det/de fallet/n!? Vill jag minnas. Så mycket för den kompetensen.

Last edited:
ARN hade väl gett rätt till SAS i det/de fallet/n!? Vill jag minnas. Så mycket för den kompetensen.
Partssammansatt kvasidomstol....... Fanns vissa som hoppades på att dessa skulle försvinna vid EU inträdet. EU skulle tydligen inte gilla domstol där icke oberoende dömer.

Sen kan jag iof tycka att de gör ett vettigt jobb allt som oftast.

Sen kan jag iof tycka att de gör ett vettigt jobb allt som oftast.

Håller med.
Har mitt eget fall mot Brussels och Flygcity som skyller på varandra och ärendet nu hållit på i 9 månader. Ska bli intressant vad de kommer fram till. Rapporterar när det är klart ... i en annan tråd. Tror jag tagit upp det under "Flygbiljetter"!?

Någon som har länken till "Domstolens beslut går därmed på tvären med ett förslag till beslut från EU:s generaladvokat i förra veckan"?
Har sökt men hittar inte något om generaladvokatens beslut.

Vi ska komma ihåg att det inte går att framföra några nya krav till SAS p.g.a. det här. Ett krav på ersättning enligt EU-förordningen för en inställd flygning ska göras inom 2 månader enligt en dom från svenska Högsta domstolen för några år sedan. Så om någon blev drabbad av den här strejken 2019 men inte framförde något krav så är det för sent nu.

Vi ska komma ihåg att det inte går att framföra några nya krav till SAS p.g.a. det här. Ett krav på ersättning enligt EU-förordningen för en inställd flygning ska göras inom 2 månader enligt en dom från svenska Högsta domstolen för några år sedan. Så om någon blev drabbad av den här strejken 2019 men inte framförde något krav så är det för sent nu.
Vi som gjorde väntar nu på återbäringen

Toppen