Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

För min egen del så kommer jag inte att resa så länge det krävs PCR-tester, nu när jag dessutom strax är färdig-vaccinerad. Det är så mycket som kan hända, flyget blir instället eller försenat och vips så gäller inte mitt test längre då det blivit för gammalt. Avbokade nyss en resa till Mallis (med SAS som för övrigt återbetalades på 1 dag!) just för pga detta.

Kan jag förstå. Många tyskar flockas nu till just Mallis för att det inte längre är nåt riskområde så man slipper karantän efter hemkomst. Men, göra PCR för att tillbringa påsken med tveksamt väder och maskbeklädda så fort man ska göra något? Nej tack.

Däremot har vi en större resa i juni planerad, 3 v med bil till och från Grekland. Där känner vi att vi kan ta PCR-test (flera om det behövs), kommer löna sig tack vare reslängden så att säga. Den resan kommer hänga på risken för karantän vid hemkomst, men ser den som mycket låg mtp sommar och långt framskriden vaccinering.
Vad gäller vaccinering kan man väl hoppas att tempot fortsätter accelerera, men ser ändå inte hur vi (45-50 år, ingen riskgrupp) ska kunna vara vaccinerade redan före juni som det ser ut nu.

Skulle varit en vår där jag skulle återerövra främst min hotellstatus.
Gick ju inget vidare. Och inte blir det att sitta i vårsolen i München och mumsa sparris heller :( Eller ta en Negroni hos Mauro's Club Negroni :mad:

Rädd för vad dessa stopp för AstraZeneca i många länder kommer leda till, inte minst för resmöjligheterna. Har hela tiden sett AZ som huvudmedlet för oss som inte är i riskgrupp. Riskerar ju förskjuta och i värsta fall förstöra vaccinationskampanjerna, får hoppas planerna på vaccinationspass inte påverkas.
Om något positivt kan komma ur detta så kanske det är att det kommer finnas stora lager AZ som många vägrar ta som man som reseintresserad vaccinmärkesobrydd kan få ta snabbare än tänkt..man kan ju hoppas. Men nu känns det plötsligt väldigt mörkt när det gäller sommarresor tyvärr.

Tidigare under pandemin fokuserade jag mest på när länderna skulle öppna. Nu när det(?) börjar närma sig öppning har jag ändrat min kravbild till att även kraven på munskydd och pcr-test ska vara borttagna. Trots allt tänker jag mig semester, dvs en trevlig vistelse utomlands.

Så det känns som att jag inte kommer se något förrän hösten som tidigast utanför Svedala.

Har inte heller lust med massa PCR tester och grejer så tror det får bli efter vaccin so man börjar ge sig ut.
Man kan ju hoppas till hösten :)

Tidigare under pandemin fokuserade jag mest på när länderna skulle öppna. Nu när det(?) börjar närma sig öppning har jag ändrat min kravbild till att även kraven på munskydd och pcr-test ska vara borttagna. Trots allt tänker jag mig semester, dvs en trevlig vistelse utomlands.

Så det känns som att jag inte kommer se något förrän hösten som tidigast utanför Svedala.

Jag hoppas ju att en jul- eller nyårskryssning går att genomföra i Karibien i år. Vill helst inte behöva ha mask ombord, men det lär man säkerligen behöva bära under en längre period.

Förstår att vi all ser olika på diverse restriktioner, tycker ändå det är intressant att just munskyddet är en sådan parameter som spelar in. Vad är det med munskyddet som ni ser som problematiskt? Det självklara, att man måste ha ett fysiskt skydd för munnen, men utöver det? :)

Förstår att vi all ser olika på diverse restriktioner, tycker ändå det är intressant att just munskyddet är en sådan parameter som spelar in. Vad är det med munskyddet som ni ser som problematiskt? Det självklara, att man måste ha ett fysiskt skydd för munnen, men utöver det? :)

Störande, varmt i Karibien, sjukt osocialt då man inte ser annat än ögonen. För att inte tala vilken knasig solbränna man lär få. Som en fjällenbränna fast tvärtom.

Använder det flera gånger i veckan när jag handlar eller använder kollektivtrafik/Uber.
Det är varmt och fuktigt, gör det svårare att andas normalt och sist men inte minst tar det bort luktsinnet nästan helt. Det sistnämnda tycker jag är det värsta, till och med i Berlin.. ;)

Tror tyvärr att pcr tester kommer hänga kvar länge. ÄVEN om man är vaccinerad.. Surt verkligen

Det är ju helt klart problematiskt om det blir så - även om jag kan förstå varför länderna gör det, så ger det ju inte direkt nåt incitament att skaffa vaccinationspass om det ska fungera så.

Toppen