Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Det är olagligt att gå mot röd signal, men det finns inga straffsanktioner mot detta brott.
Så den som går mot röd signal kan inte straffas för det
Sorry @Homer men nu har du inte gjort din hemläxa ordentligt. ;)

I vägtrafikkungörelsens 7§ heter det bl.a.: ”Vägtrafikant skall följa
anvisning för trafik som meddelas genom märke, vägmarkering eller
trafiksignal.” Under ansvarsbestämmelser står det i 164 §: ”Till böter, högst
ettusen kronor, döms den som bryter mot 7 §.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/forbudet-att-ga-mot-rott-ljus_G8021050

Kunde bara inte låta bli. :p

Jag håller med om att liknelsen är lite överdriven, det var avsiktligt. Men poängen är densamma. Visst är det ett förbud, ingen rekommendation. Men en del verkar bli helt tagen på sängen av blotta tanken att någon kan bryta mot ett förbud (avsiktligt eller genom oförståelse), som om det var första eller enda gången det någonsin inträffat...

Om jag inte har missförstått det här helt, så är det inte BA som har brutit mot någonting, utan individerna som tagit sig in som gjort det.

Om du vill ha min personliga killgissning, så är det nog inte i första hand ekonomi som gör att man inte tidigare har haft den kontroll som nu har aviserats, utan troligtvis helt enkelt att berörda myndigheter inte har hunnit med att ta fram någon plan mitt i helgerna för att hantera en politiskt beslutad situation som de kanske inte ens fick agera remissinstans till.
Jodå, det är ju BA som brutit mot flygförbudet, och det är ju det som jag ställer mig väldigt frågande till att det överhuvudtaget kunde ske. Jag förstår på din kommentar att du tycker detta är vardagsmat, men jag tycker faktiskt det är skrämmande att Sverige har så dålig koll på sina gränser att man inte kontrollerar färdplanerna när man infört ett flygförbud.

Sen kan man ju faktiskt bli förfärad även fast man vet att det hänt tidigare (för att fortsätta spåret med dåliga liknelser, om någon i din närhet blir utnyttjad så kommer du bara rycka på axlarna, för människor har ju blivit utnyttjade i alla tider så inget att bli tagen på sängen över).

Enligt Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson är det en resursfråga, och den manuella kontrollen är "högst tillfällig".

Är fortsatt nyfiken hur du tänker SAS och BA kommer smita genom maskorna i den manuella kontrollen av färdplanen. Menar du att ett seriöst flygbolag skulle lämna in en falsk färdplan?

Sorry @Homer men nu har du inte gjort din hemläxa ordentligt. ;)

I vägtrafikkungörelsens 7§ heter det bl.a.: ”Vägtrafikant skall följa
anvisning för trafik som meddelas genom märke, vägmarkering eller
trafiksignal.” Under ansvarsbestämmelser står det i 164 §: ”Till böter, högst
ettusen kronor, döms den som bryter mot 7 §.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/forbudet-att-ga-mot-rott-ljus_G8021050
Förbudet att gå mot rött ljus Motion 1984/85:1050 Gunilla André och Rosa Östh - Riksdagen

Kunde bara inte låta bli. :p
Nu vet jag inte om du länkar fel, men jag kommer till en motion från 1985.

Såhär skriver NTF Gå mot röd gubbe

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött. Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, t ex för vårdslöshet i trafiken.

Lawline svarar samma sak Straffbart att gå mot rött? - Trafikbrott - Lawline

Finns mängder av visum agenter både på Bali och i övriga Indonesien som erbjuder B211 (business visa). Inget konstigt med det alls. Finns även hotell och dyk resorts som erbjuder det om man bokar med dom.
Jag frågade nya ambassadören om dom kunde hjälpa till, vilket dom tyvärr inte kunde, men han rekommenderade att använda en lokal agent istället.
Så jag skulle inte säga att det är utanför regelverket.
Tog ca 24 timmar att få ett 60 dagars visa, och kostade ca 3.700:-, 30 dagars förlängning kostar ca 900:-.
Kommer mängder med folk på dessa visum nu, men blir ju givetvis lite dyrt för en familj dyrt om man bara tänkt göra en kortare resa.

Har du tips på ngt hotell på Bali som erbjuder B211?

Jodå, det är ju BA som brutit mot flygförbudet

Det verkar stämma, jag erkänner att jag hade missat den komplexiteten, att flygbolaget inte hade rätt att flyga ens de passagerare som har rätt att komma in i landet (en mycket lustig konstruktion i mitt tycke).

Är fortsatt nyfiken hur du tänker SAS och BA kommer smita genom maskorna i den manuella kontrollen av färdplanen. Menar du att ett seriöst flygbolag skulle lämna in en falsk färdplan?

Jag tror att det är mycket osannolikt att BA eller liknande bolag avsiktligt försöker bryta mot förbudet genom att lämna falska uppgifter. Däremot är det nog mycket möjligt att det sker genom misstag och/eller missförstånd (vilket jag antar är vad som hänt i detta fall). Om det här förbudet står sig en längre tid tror jag att det med en säkerhet som närmar sig 100% kommer lämnas en felaktig färdplan, förr eller senare. Och jag tror inte att samhället bryter samman specifikt för att ett mycket litet antal personer kommer in i landet på det viset.

Har du tips på ngt hotell på Bali som erbjuder B211?

Jag såg något svenskt ägt ställe i Ubud, men kommer tyvärr inte ihåg namnet. Såg det i facebook gruppen ”svenskar i bali”.
Men just nu (1 till 14 januari) har Indonesien stängt totalt för inresa för alla icke indonesier. Blir intressant att se vad som händer efter det.

Jag fick detta från Lufthansa nyss.

spacer.gif
Dear Lufthansa Passenger,

With immediate effect, German authorities require all passengers traveling to Germany from any country and region with increased risk of infection from COVID-19 to register online under following link: Digitale Einreiseanmeldung Risks countries are defined by Robert Koch Institute: RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI (English version at bottom of page). Regarding quarantine and negative COVID-19 PCR test result requirements please carefully read the information provided by the German authorities under following link: Frequently asked questions for persons returning from risk areas - Bundesgesundheitsministerium

Additional information can also be found on the Lufthansa Group homepages: https://lufthansa.travel-regulation...stination=FRA&search-enabled=true&language=en

Best regards
Your Lufthansa Team

Jag fick detta från Lufthansa nyss.

spacer.gif
Dear Lufthansa Passenger,

With immediate effect, German authorities require all passengers traveling to Germany from any country and region with increased risk of infection from COVID-19 to register online under following link: Digitale Einreiseanmeldung Risks countries are defined by Robert Koch Institute: RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI (English version at bottom of page). Regarding quarantine and negative COVID-19 PCR test result requirements please carefully read the information provided by the German authorities under following link: Frequently asked questions for persons returning from risk areas - Bundesgesundheitsministerium

Additional information can also be found on the Lufthansa Group homepages: https://lufthansa.travel-regulation...stination=FRA&search-enabled=true&language=en

Best regards
Your Lufthansa Team
Det är nog inget som ändrats precis nu, fick samma inför en resa 6/12

Toppen