Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Det har iofs inte att göra med just 2-4-1-, men sist jag pratade med Amex (förra veckan) var agenten mycket medveten om SAS agerande kring återbetalningar och ägnade ett par meningar åt att distansera sig (och SAS Amex-kortet) från just SAS.
Kan ju ha varit en social "pratig" agent, men jag uppfattade iallafall att de är genuint bekymrade.

Får det här som sidoeffekt att det nu finns fler bonusplatser att boka? I de fall platserna trillar tillbaka i systemet och den rättmätige resenären ännu inte upptäckt vad som hänt.

Rimligen har merparten av amex kunder just amex p.g.a. eurobonus. Slutar eurobonus leverera ser jag ingen anledning att inte lägga ned amex. Är rätt säker fler tänker likadant så nog borde Amex ställa krav på SAS att ordna detta korrekt och skyndsamt
Utan att veta förhållandet mellan sas brandade amex och icke branded amex i Sverige så är det nog flera som kör den vanliga varianten gissar jag. Där är kopplingen till SAS väldigt liten rent generellt.

Hur många här inne har vanligt Amex pga förmåner hos SAS? Väldigt få, de vanliga korten är riktigt riktigt bra oavsett vad sas gör.

Utan att veta förhållandet mellan sas brandade amex och icke branded amex i Sverige så är det nog flera som kör den vanliga varianten gissar jag. Där är kopplingen till SAS väldigt liten rent generellt.

Hur många här inne har vanligt Amex pga förmåner hos SAS? Väldigt få, de vanliga korten är riktigt riktigt bra oavsett vad sas gör.

Jag är inte så säker på det. Amex kör ju reklamkampanjer flera gånger om året mot konsumenter, och då är det som oftast SAS-brandade korten som de gör reklam för. På privatsidan skulle jag inte bli förvånad om SAS-korten står för närmare halva volymen.

Jag är inte så säker på det. Amex kör ju reklamkampanjer flera gånger om året mot konsumenter, och då är det som oftast SAS-brandade korten som de gör reklam för. På privatsidan skulle jag inte bli förvånad om SAS-korten står för närmare halva volymen.
Möljigt, men i min bekantskapskrets så är det bara "flygfolket" som har SAS Amex, övriga kör Amex gold eller Green. Nu är det ju oerhört stor övervikt på folk som flyger i min bekantskapskrets visserligen så det blir inget bra riktmärke.

Skulle vara kul att veta hur många kunder ungefär de har per kortprodukt. Men de tär lite off topic för denna tråd.

Uppdatering: nu är den sista avbokningen löst via 018. Fick revenuebiljetter i J IST-SFO och SFO-IST. Håller tummarna för att man tjänar poäng, men betvivlar det. Ska bli spännande att följa.
Det är ju ganska vanligt att EB-biljetter bokas utan att få med EB-numret (vilket i sig är lite fascinerande). Men i just det här fallet kanske det är bra, och sannolikheten för att få in poäng är större om man ser till att spara alla boardingkort och istället efterregistrera.

Ringde in till vanliga Sas-supporten efter 17 när jag insåg mina biljetter var borta efter att ha läst tråden. Visste det inte skulle ge något men ville få det bekräftat. Supporten konstaterar ganska snabbt de är avbokade. Jag säger det har jag inte gjort och hur har det skett. Han säger att en bot ”buggat ur” och avbokat resor där det egentligen skulle ske återbetalningar. Jag kikar på mitt kort. Har inte fått någon återbetalning heller. Han frågar sen om resan borde vara avbokad. Jag säger nej… Han beklagar mina fina biljetter och att han inget kan göra. Jag frågar kan ni garantera ni återställer detta och han repeterar såklart bara att ring 018 imorgon. Jag frågar kan du garantera återbetalningspengarna som botten skulle fixa nu är påväg åter. ”Nej det ser inte ut som så, det blev nog fel det med”… eller något sådant. Synd man har iphone och ej kan spela in.

Så tips till alla som fått avbokad resa. Håll koll på återbetalningarna. Får jag gissa så är de urbuggade nu och rimligen kommer vi inte få tillbaka dem.

Jag hade alltså 4st tur o retur i business för totalt 230k eurobonuspoäng och 2st 2-4-1. 9 616 kr i skatter inkluderat de två återbetalningarna SAS ej lyckatsgenomföra trotts att det är 6-9 månader sen.

Jag har för avsikt att göra mitt yttersta få resan återbokad. Om sas så ska köpa revenuebiljetter.

Om så inte sker ska jag ju minst ha tillbaka

- Voucher (förlängt datum?) 2st.

- Skatter 9616 kr

- Eurobonuspoängen 260k.

- Egentligen borde man ju kräva ersättning för all förlorad arbetstid (debiterbara timmar) för strulet med… men det lär ju aldrig gå vägen.

Oavsett kände jag att jag inte bara kan sitta och vänta på Sas nu.

Killen i supporten sa 018- öppnar klockan 8. Visst hade han fel och det öppnar 9?

Sammanställde mitt ärende då jag tror detta kan bli struligt

Visa bifogad bild 115598

Ringer Amex nu. Får en svensktalande(!) kille.

"jag hoppas verkligen platserna kommit tillbaka" .
"Platserna har ej kommit åter"
Vill erbjuda ett mkt sämre alternativ / routing. med TAP istället för Turkish. Jag säger jag vill ha de biljetter jag hade.

Blir satt on hold i 15 minuter. Jag förklarar tydligt jag vill ha samma biljetter återbokade.
Han lovar återkomma under dagen.

Tips hur/vad jag bör göra?

Möljigt, men i min bekantskapskrets så är det bara "flygfolket" som har SAS Amex, övriga kör Amex gold eller Green. Nu är det ju oerhört stor övervikt på folk som flyger i min bekantskapskrets visserligen så det blir inget bra riktmärke.

Skulle vara kul att veta hur många kunder ungefär de har per kortprodukt. Men de tär lite off topic för denna tråd.

Fick ett svar på min feedback iallafall:

upload_2020-12-22_12-7-10.png

Uppdatering: nu är den sista avbokningen löst via 018. Fick revenuebiljetter i J IST-SFO och SFO-IST. Håller tummarna för att man tjänar poäng, men betvivlar det. Ska bli spännande att följa.
Löte de detta direkt? Jag bad dem göra detta men fick besked de hör av sig igen....

Toppen