Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Ringde in till vanliga Sas-supporten efter 17 när jag insåg mina biljetter var borta efter att ha läst tråden. Visste det inte skulle ge något men ville få det bekräftat. Supporten konstaterar ganska snabbt de är avbokade. Jag säger det har jag inte gjort och hur har det skett. Han säger att en bot ”buggat ur” och avbokat resor där det egentligen skulle ske återbetalningar. Jag kikar på mitt kort. Har inte fått någon återbetalning heller. Han frågar sen om resan borde vara avbokad. Jag säger nej… Han beklagar mina fina biljetter och att han inget kan göra. Jag frågar kan ni garantera ni återställer detta och han repeterar såklart bara att ring 018 imorgon. Jag frågar kan du garantera återbetalningspengarna som botten skulle fixa nu är påväg åter. ”Nej det ser inte ut som så, det blev nog fel det med”… eller något sådant. Synd man har iphone och ej kan spela in.


Så tips till alla som fått avbokad resa. Håll koll på återbetalningarna. Får jag gissa så är de urbuggade nu och rimligen kommer vi inte få tillbaka dem.


Jag hade alltså 4st tur o retur i business för totalt 230k eurobonuspoäng och 2st 2-4-1. 9 616 kr i skatter inkluderat de två återbetalningarna SAS ej lyckatsgenomföra trotts att det är 6-9 månader sen.

Jag har för avsikt att göra mitt yttersta få resan återbokad. Om sas så ska köpa revenuebiljetter.

Om så inte sker ska jag ju minst ha tillbaka

- Voucher (förlängt datum?) 2st.

- Skatter 9616 kr

- Eurobonuspoängen 260k.

- Egentligen borde man ju kräva ersättning för all förlorad arbetstid (debiterbara timmar) för strulet med… men det lär ju aldrig gå vägen.

Oavsett kände jag att jag inte bara kan sitta och vänta på Sas nu.



Killen i supporten sa 018- öppnar klockan 8. Visst hade han fel och det öppnar 9?

Sammanställde mitt ärende då jag tror detta kan bli struligt

upload_2020-12-21_19-17-12.png
 
I vilka lägen uppkommer obiljetterade bokningar "normalt"? Borde inte dessa utredas och inte bara tas bort?

Tidigare har de bara uppkommit vid systemfel (bokar man online, men betalningen inte går igenom så får man en obiljetterad bokning). Nu när man gör vissa bokningar över telefon så tar man inte betalt vid bokningstillfället, utan betalningen sker senare, och biljetten ställs ut först då.
 
Om det stämmer låter det som att ledningen vill radera så många bokningar som möjligt för att slippa betala vitet i Sverige för uteblivna återbetalningar.
Nja, det finns en viss logik i den förklaringen. Om det finns en bokning som ska återbetalas, så ska det inte finnas några biljetter kopplade till den bokningen. Det blir ännu viktigare i de fall som andra bolag än SAS flyger någon sträcka (för då ska SAS eventuellt få in pengar från det bolaget). Med de avbokningsvolymer som ligger så kan SAS inte hantera det manuellt, utan vill automatisera. Men någon missade att ta höjd för vissa typer av fall...

"Rätt tänkt, men fel" (Vilket för övrigt är SAS officiella motto)
 
Nja, det finns en viss logik i den förklaringen. Om det finns en bokning som ska återbetalas, så ska det inte finnas några biljetter kopplade till den bokningen. Det blir ännu viktigare i de fall som andra bolag än SAS flyger någon sträcka (för då ska SAS eventuellt få in pengar från det bolaget). Med de avbokningsvolymer som ligger så kan SAS inte hantera det manuellt, utan vill automatisera. Men någon missade att ta höjd för vissa typer av fall...

"Rätt tänkt, men fel" (Vilket för övrigt är SAS officiella motto)

och då är det väl logiskt om "ombokningar" av bonusbiljetter blivit taggade som någon form av avbokning.
Nu verkar ju dock vissa fått sina avbokade utan att de haft någon ombokning så håller ju inte helt...
 
Ringde in till vanliga Sas-supporten efter 17 när jag insåg mina biljetter var borta efter att ha läst tråden. Visste det inte skulle ge något men ville få det bekräftat. Supporten konstaterar ganska snabbt de är avbokade. Jag säger det har jag inte gjort och hur har det skett. Han säger att en bot ”buggat ur” och avbokat resor där det egentligen skulle ske återbetalningar. Jag kikar på mitt kort. Har inte fått någon återbetalning heller. Han frågar sen om resan borde vara avbokad. Jag säger nej… Han beklagar mina fina biljetter och att han inget kan göra. Jag frågar kan ni garantera ni återställer detta och han repeterar såklart bara att ring 018 imorgon. Jag frågar kan du garantera återbetalningspengarna som botten skulle fixa nu är påväg åter. ”Nej det ser inte ut som så, det blev nog fel det med”… eller något sådant. Synd man har iphone och ej kan spela in.


Så tips till alla som fått avbokad resa. Håll koll på återbetalningarna. Får jag gissa så är de urbuggade nu och rimligen kommer vi inte få tillbaka dem.


Jag hade alltså 4st tur o retur i business för totalt 230k eurobonuspoäng och 2st 2-4-1. 9 616 kr i skatter inkluderat de två återbetalningarna SAS ej lyckatsgenomföra trotts att det är 6-9 månader sen.

Jag har för avsikt att göra mitt yttersta få resan återbokad. Om sas så ska köpa revenuebiljetter.

Om så inte sker ska jag ju minst ha tillbaka

- Voucher (förlängt datum?) 2st.

- Skatter 9616 kr

- Eurobonuspoängen 260k.

- Egentligen borde man ju kräva ersättning för all förlorad arbetstid (debiterbara timmar) för strulet med… men det lär ju aldrig gå vägen.

Oavsett kände jag att jag inte bara kan sitta och vänta på Sas nu.



Killen i supporten sa 018- öppnar klockan 8. Visst hade han fel och det öppnar 9?

Sammanställde mitt ärende då jag tror detta kan bli struligt

Visa bifogad bild 115598

De öppnar kl 09:00 - om de inte har ändrade öppettider nu innan jul, men det vore ju ganska udda.

Hoppas verkligen de stänger av boten. Även om SAS inte betalar samma pris dom privatpersoner för att boka nya revenue biljetter måste det vara en väldigt onödig kostnad + all tid kundtjänst får lägga på detta istället för andra grejer.
 
Nja, det finns en viss logik i den förklaringen. Om det finns en bokning som ska återbetalas, så ska det inte finnas några biljetter kopplade till den bokningen. Det blir ännu viktigare i de fall som andra bolag än SAS flyger någon sträcka (för då ska SAS eventuellt få in pengar från det bolaget). Med de avbokningsvolymer som ligger så kan SAS inte hantera det manuellt, utan vill automatisera. Men någon missade att ta höjd för vissa typer av fall...

"Rätt tänkt, men fel" (Vilket för övrigt är SAS officiella motto)
Jag förstår. Jag tänkte helt enkelt så här:
SAS har insett att konsumentmyndigheter menar allvar efter att de inte kunde slingra sig ur det norska vitet.
SAS har tappat kontrollen på sin "återbetalnings-kö" och vet att det finns bokningar i systemet som defacto är återbetalda men som ändå ligger "aktiva"
SAS behöver visa KO att läget är normaliserat för att vitet inte ska falla ut.
Alltså automatiserar man att aktiva bokningar ska bokas av och sätta i status "Återbetald" om de uppfyller vissa villkor (som man tror är unika för just corona-relaterade problem).
Bästa tid att lansera IT/IS-uppgraderingar är som vi alla vet fredag vid 15-tiden, och SAS har ju bråttom nu för att ha papperna klara innan 31/12, så boten får tugga på över helgen med känt resultat.
 
Tror inte de bryr sig, detta påverkar inte Amex direkt. Det är sas som schablat och måste lösa det.

Hmm, jag håller inte med. Fick något julbrev av Amex. Som var trevligt. Svarade med att ge feedback att ur mitt perspektiv är det rimligt de ställer högre krav på SAS och informerade om detta case som drabbat flera.

Rimligen har merparten av amex kunder just amex p.g.a. eurobonus. Slutar eurobonus leverera ser jag ingen anledning att inte lägga ned amex. Är rätt säker fler tänker likadant så nog borde Amex ställa krav på SAS att ordna detta korrekt och skyndsamt.
 
Toppen