Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Om IATA koordinerar för de 3-4 stora GDSer och man använder det denna vägen så kan det gå snabbt.

Tillåt mig tvivla på den saken. Det tog ju fler år för Amadeus och sas att tillsammans få in en extra nivå i registreringen av Eurobonus koder tex. Och då var det ändå bara ett nytt värde i en funktion som redan fanns och för ett enda bolag.

Ska man ha in något den vägen tror jag det kommer ta väldigt lång tid. Och vi kommer då under en lång period sedan få leva med att man manuellt får få de detaljerna inknappade på flygplatsen.

Min kommentar var mer kopplat till GDPR och det juridiska. Om resande är frivilligt och man vill resa ja då är det logiskt att man lämnar denna informationen. GDPR handlar om information och informationsutbyte som hämtas in om oss. Så länge vi vet vad det är, och i vilket syfte det används är inte olagligt att använda personlig information. Det är anledningen till "opt-in". Det blir nästan en form av "påtvingat frivillighet" i detta. Vill man resa så kommer man acceptera att lämna över denna information för troligtvis ett ganska bred användning.

De delarna håller jag helt med om.

Vi accepterar ju redan idag tex saker som Apis. Som också skulle ha precis motsvarande problem. Det lär bli precis samma läge här när man väl kommer dit.

Det blir nästan en form av "påtvingat frivillighet" i detta. Vill man resa så kommer man acceptera att lämna över denna information för troligtvis ett ganska bred användning.

Det är det där med påtvingad frivillighet. Det är precis vad jag undrar om våra tyska vänner verkligen kommer att godkänna. Det handlar inte om medlemsskap i en fördelsklubb utan om din sjukdomshistoria.

Jag tror säkert att en APIS-variant kan fungera för då har du ett konkret flyg att resa på och det finns konkreta legala inresekrav. Jag undrar dock om någon generell insamling av data bara för att.

Om IATA koordinerar för de 3-4 stora GDSer och man använder det denna vägen så kan det gå snabbt.

Min kommentar var mer kopplat till GDPR och det juridiska. Om resande är frivilligt och man vill resa ja då är det logiskt att man lämnar denna informationen. GDPR handlar om information och informationsutbyte som hämtas in om oss. Så länge vi vet vad det är, och i vilket syfte det används är inte olagligt att använda personlig information. Det är anledningen till "opt-in". Det blir nästan en form av "påtvingat frivillighet" i detta. Vill man resa så kommer man acceptera att lämna över denna information för troligtvis ett ganska bred användning.

Nu är jag på långa vägar expert på GDP, jag har haft turen, trots att jag jobbar med IT att inte behöva ta i den frågan så mycket. Det är ju inte personupgifterna i sak som är det jobbiga. Om IATA aldrig har behandlat personuppgifter förut måste man sätta system på plats som loggar exakt vem som kunnat titta på din vaccininformation och när, man måste också rensa dessa uppgifter direkt när de inte anses att det behövs, och det borde vara direkt när din resa är genomförd. Dessutom kan jag som personuppgiftslämnare begära uttrag när som helst.

Dessa uppgifter gissar jag att man måste dela uppgifterna med andra, då finns det ett helt batteri av regler som gäller för delande av GDPR data med 3dje part. Nu kan ju tredje part vara exempelvis en stat, svenska passpolisen vilket heller inte gör det enkelt.

Jag tror man försöker välja en väg där man själv inte lagrar informationen, utan det sker i telefonen. Hur det hjälper är ju då lite oklart

Absolut. Men själva Apis systemet är inte tillgängligt publikt. Du som passagerare måste gå genom ditt flygbolag för att skicka in informationen.

Och om vi ska vänta på att alla bolagen bygger in sådana funktioner i sina webbsiter och applikationer, så är nog risken att vi får vänta rätt länge, och hela anledningen till att man vill bygga det här är ju att det ska gå snabbt.

Precis. Dessutom ägs det väl av USA? Och vem som helst kan väl inte titta i det? Exempevis skulle svenska tullen kunna användsa det? Eller Australien?

Jag tror också på något snabbt lösning, Jag tror enklast är om detta sköts vid incheckning och att i så fall IATA har en webbtjänst eller separat app som bara incheckningen har tillgång till, du visar en QR kod som incheckningen scannar. De får verifiera att du är vaccinerad genom att du visar upp antaligen ett vaccinkort, papper eller bevis från 1177's app (där vi förmodligen kommer ha ett digitalt vaccinskort) - Det enda incheckningen gör är att verifiera detta och så uppdateras din app med en grön checkbox att du är vaccinerad i Sverige, ett visst datum.

Även där finns det ju utmaningar, du ska ju ta två doser, och du bör ju inte flyga direkt efter du fått din andra dos, utan vänta en vecka eller två. Det finns ju risk att det blir som med PCR testerna :(

Tyvärr bakom betalmur men det handlar om att från 1 januari får inte britter besöka EU utan tillstånd då deras övergångsperiod gått ut. Coronarestriktionerna för tredjelandsmedborgare gör att de vackert får stanna hemma på ön.

Blir intressant att se om dels de inför motsvarande hinder mot oss och dels om de kommer överens med EU i sista ögonblicket om ett avtal.

Subscribe to read | Financial Times

Tyvärr bakom betalmur men det handlar om att från 1 januari får inte britter besöka EU utan tillstånd då deras övergångsperiod gått ut. Coronarestriktionerna för tredjelandsmedborgare gör att de vackert får stanna hemma på ön.

Blir intressant att se om dels de inför motsvarande hinder mot oss och dels om de kommer överens med EU i sista ögonblicket om ett avtal.

Subscribe to read | Financial Times
Såvida inte britterna fattar ett "vedergällningsbeslut" så gäller fortsatt deras "Travel Corridor"-system även efter årsskiftet, vad gäller coronarestriktioner. Där tas land för land upp, oavsett om de är EU-medlemmar eller inte, med specifika undantag för vissa öar i vissa länder. Just nu gäller 14 dagars karantän för inresande från de flesta EU-länder, baserat på smittospridningen snarare än ländernas EU-medlemskap. (Däremot gäller andra regler från 1 januari om man vill flytta till Storbritannien, eller börja jobba där som medborgare i ett EU-land, men de regelförändringarna har stått klara länge.)

Oenigheten just nu gäller framför allt handelsavtalet och en del annat tillhörande som det ekonomiskt totalt ointressanta fiskeavtalet, och mekanismer för konfliktlösning kopplade till handelsavtalet. Det har aldrig varit aktuellt för Storbritannien att fortsätta tillämpa fri rörlighet för personer, i betydelsen låta folk arbeta och bosätta sig som förr.

Min gissning är att om det blir en "no deal" kommer EU att före årsskiftet fatta ett ensidigt beslut som undantar Storbritannien från det gemensamma corona-förbudet för inresa från icke EU-länder. (En hel del andra ensidiga undantagsbeslut är att vänta, så det blir fortsatt möjligt med flygtrafik i allmänhet, transport av radioaktivt material avsett för medicinska ändamål o.s.v.) Något annat är ju otänkbart för gränsen mellan Republiken Irland och Nordirland, med tanke på EU:s förhandlingsposition gällande den ön och överenskommelsen härom dagen gällande just handel över den gränsen. Det skulle då vara väldigt märkligt om regeln bara skulle gälla landgränsen Irland, men att det skulle vara stopp för färjorna mellan Storbritannien och Irland, för färjorna mellan Storbritannien och Frankrike/Belgien/Nederländerna eller för Eurostar. Och när det inte är stopp för dem blir det ologiskt att stoppa flyg till övriga EU-länder. Jag kan inte se att någon av EU-länderna närmast Storbritannien, inte ens Frankrike som verkar vara "strulpellarna" par excellence, har något intresse av att det ens under en övergångsperiod blir mer eller mindre omöjligt att resa mellan länderna med linjetrafik. Sedan är det fortsatt upp till respektive medlemsland att tillämpa krav på karantän, negativ provresultat o.s.v.

Edit: hittade motsvarande artikel utan paywall i The Guardian: UK holidaymakers barred from EU after 1 January under Covid rules | Brexit | The Guardian
(The Guardian är en seriös morgontidning som omväxlande har stöttat Labour och Libdems, så de lär vara ungefär så mycket anti-Boris Brexitpolitik som man kan bli i den brittiska tidningsvärlden. Räkna alltså inte med något rosenskimmer kring rapporteringen om vad som väntar 1 jan.)

Nyckelmeningarna är:
British holidaymakers will be barred from the European Union from 1 January under current Covid-19 safety restrictions, with the EU commission indicating there will be no exemption for the UK.

Only a handful of countries with low coronavirus rates are exempt from rules that prohibit nonessential visitors from outside the EU and European Economic Area (EEA) – with the UK included only until the end of the Brexit transition period.

An EU commission spokesman last week said there were no plans to extend that to the UK. “This is a decision for the council to make,” he said.
Min gissning ovan handlar alltså om att medlemsländerna, som är representerade i Rådet (Council) kommer att fatta ett nytt beslut, oavsett vad Kommissionen tycker. Tidningsrapporterna bygger på Kommissionens konstaterande av vad nuvarande regler innebär. Medlemsländernas regeringar tar mer hänsyn till ländernas egna intressen än vad Kommissionen gör.

Last edited:
@Tomas E Hur det kommer se ut mellan UK och EU och om det blir en deal eller inte handlar i princip enbart om vad Boris tror sig komma undan med i sitt eget parti. Vad som är bäst för UK är helt ointressant för honom, tyvärr. Corona och No deal Brexit blir nog den perfekta stormen för att sänka ett redan sargat land. Men med både Covid och Brexit så tänker iallafall jag undvika att boka flyga ut från UK i Januari.

Såvida inte britterna fattar ett "vedergällningsbeslut" så gäller fortsatt deras "Travel Corridor"-system även efter årsskiftet, vad gäller coronarestriktioner. Där tas land för land upp, oavsett om de är EU-medlemmar eller inte, med specifika undantag för vissa öar i vissa länder. Just nu gäller 14 dagars karantän för inresande från de flesta EU-länder, baserat på smittospridningen snarare än ländernas EU-medlemskap. (Däremot gäller andra regler från 1 januari om man vill flytta till Storbritannien, eller börja jobba där som medborgare i ett EU-land, men de regelförändringarna har stått klara länge.)

Oenigheten just nu gäller framför allt handelsavtalet och en del annat tillhörande som det ekonomiskt totalt ointressanta fiskeavtalet, och mekanismer för konfliktlösning kopplade till handelsavtalet. Det har aldrig varit aktuellt för Storbritannien att fortsätta tillämpa fri rörlighet för personer, i betydelsen låta folk arbeta och bosätta sig som förr.

Min gissning är att om det blir en "no deal" kommer EU att före årsskiftet fatta ett ensidigt beslut som undantar Storbritannien från det gemensamma corona-förbudet för inresa från icke EU-länder. (En hel del andra ensidiga undantagsbeslut är att vänta, så det blir fortsatt möjligt med flygtrafik i allmänhet, transport av radioaktivt material avsett för medicinska ändamål o.s.v.) Något annat är ju otänkbart för gränsen mellan Republiken Irland och Nordirland, med tanke på EU:s förhandlingsposition gällande den ön och överenskommelsen härom dagen gällande just handel över den gränsen. Det skulle då vara väldigt märkligt om regeln bara skulle gälla landgränsen Irland, men att det skulle vara stopp för färjorna mellan Storbritannien och Irland, för färjorna mellan Storbritannien och Frankrike/Belgien/Nederländerna eller för Eurostar. Och när det inte är stopp för dem blir det ologiskt att stoppa flyg till övriga EU-länder. Jag kan inte se att någon av EU-länderna närmast Storbritannien, inte ens Frankrike som verkar vara "strulpellarna" par excellence, har något intresse av att det ens under en övergångsperiod blir mer eller mindre omöjligt att resa mellan länderna med linjetrafik. Sedan är det fortsatt upp till respektive medlemsland att tillämpa krav på karantän, negativ provresultat o.s.v.

Edit: hittade motsvarande artikel utan paywall i The Guardian: UK holidaymakers barred from EU after 1 January under Covid rules | Brexit | The Guardian
(The Guardian är en seriös morgontidning som omväxlande har stöttat Labour och Libdems, så de lär vara ungefär så mycket anti-Boris Brexitpolitik som man kan bli i den brittiska tidningsvärlden. Räkna alltså inte med något rosenskimmer kring rapporteringen om vad som väntar 1 jan.)

Nyckelmeningarna är:

Min gissning ovan handlar alltså om att medlemsländerna, som är representerade i Rådet (Council) kommer att fatta ett nytt beslut, oavsett vad Kommissionen tycker. Tidningsrapporterna bygger på Kommissionens konstaterande av vad nuvarande regler innebär. Medlemsländernas regeringar tar mer hänsyn till ländernas egna intressen än vad Kommissionen gör.

@Tomas E Hur det kommer se ut mellan UK och EU och om det blir en deal eller inte handlar i princip enbart om vad Boris tror sig komma undan med i sitt eget parti. Vad som är bäst för UK är helt ointressant för honom, tyvärr. Corona och No deal Brexit blir nog den perfekta stormen för att sänka ett redan sargat land. Men med både Covid och Brexit så tänker iallafall jag undvika att boka flyga ut från UK i Januari.

Nu lämnar vi den politiska diskussionen om Brexit och återgår till praktiska konsekvenser för resande.

MVH,
Moderator

Senaste kartan, från idag. Förutom att Norge förbättras har nu Frankrike börjat få tillbaka några gula fläckar. Fortfarande svårt att veta hur nyanserna av rött egenligen ser ut.

w49_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_Combined_traffic_0.png

Senaste kartan, från idag. Förutom att Norge förbättras har nu Frankrike börjat få tillbaka några gula fläckar. Fortfarande svårt att veta hur nyanserna av rött egenligen ser ut.

Vet du som har bra koll på kartorna när denna mer detaljerade kommer uppdateras:

COVID-19 situation update for the EU/EEA and the UK, as of 10 December 2020
Den verkar i nuläget visa vecka 48-49, kan man hoppas på uppdatering imorgon eller på måndag så den visar v 49-50 istället?

I övrigt: Kanarieöarna på väg upp i smitta, har passerat Tysklands veckoincidensgräns 50 nu (orsaken är större enskilda utbrott på Teneriffa).

Toppen