Senaste nytt

När överförs EuroBonus-poäng från Amex ?

Canadien

Medlem
Om man började spendera på kortet i början av Maj, när kan man förvänta sig första poängen in på EB?
Det beror på när du har ditt brytdatum för faktura, men du borde ha poängen kring 2v efter att du fått fakturan. Kolla på ditt Amexkonto online, eurobonuspoängsidan och när " Eurobonus autosweep" är bokfört. Närmsta måndag efter det datumet förs det över till SAS.
 

sandek

Medlem
Det beror på när du har ditt brytdatum för faktura, men du borde ha poängen kring 2v efter att du fått fakturan. Kolla på ditt Amexkonto online, eurobonuspoängsidan och när " Eurobonus autosweep" är bokfört. Närmsta måndag efter det datumet förs det över till SAS.
Stort tack, 5 juni!
 

inka

Medlem
Ni skriver ngt om brytdatum, vad är det då ni menar och hur ser jag mitt brytdatum?

Spelar det ngn roll om man betalar in fakturan tidigare än den sista förfallodag, dvs får man sina eurobonuspoäng överförda tidigare då?

En annan fråga, betalar man alltid amex avgiften per månad och kan man byta till att betala per år i stället? Är det ngn fördel att betala per år ist för per månad?
 
Ni skriver ngt om brytdatum, vad är det då ni menar och hur ser jag mitt brytdatum?

Spelar det ngn roll om man betalar in fakturan tidigare än den sista förfallodag, dvs får man sina eurobonuspoäng överförda tidigare då?

En annan fråga, betalar man alltid amex avgiften per månad och kan man byta till att betala per år i stället? Är det ngn fördel att betala per år ist för per månad?
Ditt brytdatum är dagen då din nya fakturaperiod börjar. Det datumet förs poängen från den föregående period över till Eurobonus.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Ni skriver ngt om brytdatum, vad är det då ni menar och hur ser jag mitt brytdatum?
Du kan ju se på din faktura när senaste debiteringen är, kan t ex vara 1/6 om du nyligen fått en faktura.
Enklare är annars att logga in på sitt amexkonto med webbläsare och titta under Eurobonus för att se vilket datum de gör 'autosweep'. Det är först där som poängen hamnar hos SAS, sedan tar SAS några dagar upp till 2v på sig.

Poängen kommer dock alltid. Även om det tar nån vecka extra ibland.


Du kan ringa in och be om årsbetalning istf månad
 

Lollet

Medlem
Har fått autosweep 2 gånger denna månad, 1juli och 7juli. Har även fått olika mycket poäng för 3 flygbiljetter som köptes samtidigt o_O
upload_2019-7-12_10-38-4.png
 

Berglund

Medlem
Har även fått olika mycket poäng för 3 flygbiljetter som köptes samtidigt o_O
Avrundningsfel, systemet försöker betala ut så korrekta poäng som möjligt men kan bara ge helt antal Eurobonuspoäng inte ge halva eller tiondelar av en Eurobonuspoäng. Det gör att Amex, oftast, har en ”skuld” på ett enstaka antal poäng som sedan justeras vid nästkommande transaktion. Därför kan en del transaktioner se lite märkliga ut. Inget att fundera särskilt mycket kring.
 
Toppen