Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
Till er som diskuterar löner, vi kan laborera lite med siffror som Johansch plockade fram. 50 000 kr som snittlönen är, är ju en riktigt bra svensk lön, säg att den hade varit 40 000 kr/månad, vilket fortfarande är en bra svensk lön. Brutto hade detta gett en minskad personalkostnad per månad på ca 13 000 kr inkl LKP. Över året på 15 000 anställda blir det 12*13 000 kr*15 000 = 2 340 000 000. Alltså drygt 2,3 Mdr lägre kostnader. Jag misstänker att 40 000 kr/månad i snittlön fortfarande hade stått sig relativt bra i jämförelse med både Norwegian och Ryan Air, samtidigt som kostnaderna hade varit 2,3 Mdr kr lägre.

Norwegians Åsa Larsson antydde i tidningen idag att deras piloter inte ligger så långt efter SAS och Ryanair har sina egna vägar att få piloter. Man betalar inte så mycket skatt om man är egenföretagare och fakturerar på Irland.

Åsa Larsson glömde dock att ta upp att Norwegian har många kontraktanställda piloter som tjänar mycket mycket mindre. De har dessutom ingen lön alls vid sjukskrivning och ev föräldraledighet.

Kan det bero på något att ingen vandrat vidare till höga poster i andra bolag?
Det var liksom det som var själva poängen...
SAS VD har visat sig vara ett självplågarjobb som blir end of the line karriärsmässigt,
Detta är förstås alla toppkandidater medvetna om, vilket påverkat lönebildningen.

Johan1, det är det jag har gjort men diskussioner med vänsterfundamentalister leder sällan någon vart eftersom de vägrar se hela bilden. En sådan argumentation face to face slutar alltid med att man småskrattar eftersom det är som att tala med en upprepande duracellkanin. Ser inte att en diskussion hör skulle leda någon annanstans så därför avböjer jag vidare ordväxling med dig. :)

Kanske det här som är problemet, då du antar saker utan att veta något. Röstar förövrigt på (M) ha en bra dag ;)

Hörde på bussen från Beta några FAs (5st) som gnällde över att det var den danska personalens arrogans som är orsaken till att det här blivit såhär. Humor kallar jag det för.

Hörde på bussen från Beta några FAs (5st) som gnällde över att det var den danska personalens arrogans som är orsaken till att det här blivit såhär. Humor kallar jag det för.

Ja det var komiskt.

Flyget ändrades en del under Stenbergs tid vid rodret men det var under Lindegaards tid man skulle ha insett att flyget aldrig blir sig likt. Då skulle dramatiska ändringar ha skett vad gäller företagsstruktur, kostnadsbild, samt framtida affärsstrategier.

Man kan höra rätt mycket FA-skvaller på bussar till och från Arlanda :)
Det är ibland lite si och så med den svenska personalens inställning till sin arbetsgivare och (ännu värre) sina kunder också kan jag säga..

Toppen