Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .
Ovan "intevjuv"säger nog en hel del ändå. Förvånansvärt många verkar inte se alternativen för SAS framtid ?!. Intressant se på Rapport om Unionens fackliga ombud som tyckte det var oerhört dåligt ett "statligt" bolag som SAS agerar på detta "hotfulla" sätt mot personalen.

Jag har stor förståelse för om många inom SAS personal är oroliga och bekymrade ( precis som många av oss resenärer ) men om SAS skall ha en framtid måste bolaget nog genomgå ett ordentligt stålbad. Sedan är det säkert svårt relatera löneläge / arbetstider etc. Norwegian väljer väl dock mer och mer använda andra länder som baser så de kan ju knappast vara något som lockar stora skaror SAS personal ? Gällande lastare som får gå ner till 15000 SEK tror jag det är mediaspekulationer/rykten, det finns ju fotfarande minimilöner.?!

Dock blir man bekymrad om SAS kommer få igenom allt på en vecka med tanke på det stora antalet avtal i respektive SAS land....
Spekulationer och rykten lär fortsätta...
 
Gällande lastare som får gå ner till 15000 SEK tror jag det är mediaspekulationer/rykten, det finns ju fotfarande minimilöner.?!

Nej, det har inte funnits minimilöner på länge. Däremot finns det ingångslön efter kollektivavtal som brukar följas. 15 kSEK som deltidslastare är nog ganska troligt.
 
Helt rätt kan man sparka dessa lättare, men vem skall man ersätta med ?
Med norska som har än högre löner eller med svenskar som har sin 30% arbetsgivaravgift "på sig"??

Enligt uppgift jag fått skall SAS kabin DK nu vara nere i lönenivå med Norwegian(gäller Norwegian på CPH-bas). Men SAS har bättre förmåner än Norwegian.

Edit: Gäller Norwegian på CPH-bas

DY CPH-Bas är anställda av Proffice Aviation i Malmö med svenska regler. Som nu flygvärd/-inna har du ingång lönen runt 17.000 SEK + flygersättning och bara den vanliga tjänstepensionen enligt lagen inget annat.

Det som är en stor skillnad är ju dessa vilotider mellan avgångar. Det varierar markant mellan t.ex. AY, SK och DY.
 
Det är nog bara en tidsfråga innan danskarna går ut i vild strejk och sätter sista spiken i SAS-kistan.

Flygvärdinnan Annas "härliga" inställning till sitt jobb och sin arbetsgivare visar med all önskvärd tydlighet hur ICKE anställningsbara många SAS anställda kommer att vara i andra flygbolag.
 
Av de löneexempel jag sett är det kabinpersonalen som är överbetald. Kan inte förstå varför en flygvärdinna skulle tjäna så mycket mer än lastarna? Piloterna är verksamma på en annan global marknad och ska jämföras med andra bolag.

Det är kanske dags att erkänna även i Sverige att flygvärdinna är till största delen ett jobb man har i några år och sen går vidare. Bara de riktigt motiverade borde stanna i yrket och bli kabinansvariga.
 
Rickard Gustafson borde skämmas. Gå från 10 miljoner till 8 miljoner och kalla det något annat än trams är bara korkat. Norwegian´s VD tjänar 1,5 miljoner. Hur motiverar styrelsen Rickards lön egentligen, när bolaget går som det går. Nä det är bara dumpa VD och alla andra "top" chefer så ska nog SAS få finanserna på rätt köl igen.
 
Om CAU inleder en strejk är sympatin från allmänheten 0.
Ironiskt om det blir världens högst betalda kabinpersonal som strejkar SAS i konkurs.
Något är mycket fel om en CAU purser på SAS DK tjänar mer per månad än en specialistläkare.

Norwegians VD är även bolagets grundare och en mycket stor aktieägare. Björn Kjos ÄR "Norwegian"...
Han kan ta ut en låg VD ersättning..eftersom han garanterat kan kvittera många många miljoner på aktieutdelningarna från sitt livsverk.
 
Last edited:
Om CAU inleder en strejk är sympatin från allmänheten 0.
Ironiskt om det blir världens högst betalda kabinpersonal som strejkar SAS i konkurs.
Något är mycket fel om en CAU purser på SAS DK tjänar mer per månad än en specialistläkare.

Tjänar en purser på SAS DK mer än 50,000 kr i månaden? :eek:
 
Toppen