Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Palazzi

Medlem
Slutar med att jag får plocka ut en Ferrari 250 GT. Eller en måsvinge. Modellerna kring 54-55 skulle sitta som en smäck.
Borde bli en ca 2.800,-/mnd och då tog jag med lite extrautrustning också.
Skattebefriade är de också. :)

Det har väl funnits motioner om att stoppa även detta. Kanske var det dock bara i sk. miljözoner (Är det Stockholm och Göteborg?)... o_O

Allt som tillverkats med en miljöklass äldre än 2005 (så vissa bilar så sent som just 2005) räknas väl fortsatt på vikt? Misstänker att bilar från 19xx-05 inte kommer omfattas av eventuellt retroaktiv beräkning. Så du behöver inte gå tillbaka till måsvinge (låter väl iofs inte som ett straff :)).
Det skulle t.e.x duga fint med en 8.2L Dodge Viper med bra CO2-värden. Vill du ha en suv så tror jag att Rayton Fissori lånade samma motor :p

Men det är klart, vore skönt att betala veteranförsäkring och slipp åka till besiktningen :rolleyes:

Vi ses på veteranbilsdagen 2022! ;)
 

Valley

Medlem
Det har väl funnits motioner om att stoppa även detta. Kanske var det dock bara i sk. miljözoner (Är det Stockholm och Göteborg?)... o_O

Allt som tillverkats med en miljöklass äldre än 2005 (så vissa bilar så sent som just 2005) räknas väl fortsatt på vikt? Misstänker att bilar från 19xx-05 inte kommer omfattas av eventuellt retroaktiv beräkning. Så du behöver inte gå tillbaka till måsvinge (låter väl iofs inte som ett straff :)).
Det skulle t.e.x duga fint med en 8.2L Dodge Viper med bra CO2-värden. Vill du ha en suv så tror jag att Rayton Fissori lånade samma motor :p

Men det är klart, vore skönt att betala veteranförsäkring och slipp åka till besiktningen :rolleyes:

Vi ses på veteranbilsdagen 2022! ;)

Kan jag ha en Alfa 2600 som vinterbil också :p
 
Sorry det är nog jag som är ny här, läste ett par hundra inlägg men kunde inte spåra innehållet i tråden till topic på väldigt många inlägg. Kanske man kan ändra topic till "Den stora tråden om bilar" istället, men då är väl detta inte rätt forum.

För att återgå till "topic" så finns det ju bra många sätt att få ut fina bilar genom företaget där man betalar minimalt...
När kommer dessa fantastiska tips. Vi väntar med spänning!!
 

GOTBound

Medlem
Idag beställde jag en till förmånsbil, denna blir Mrs.GOTBounds bil då hennes arbetsgivare inte tillhandahåller förmånsbil till någon inom organisationen top-down men jag kan ut två.

En V60 B4 Momentum Advance, jag beställde bilen i tisdags och fick idag idag leveransdatum via Min Volvo portalen till 20w43 vilket får anses vara snabbt.
IMG_3405.jpg

I början på innevarande månad hämtades ovan nämnda bil ut, V60 B4 [bensin].
 

FF#1

Medlem
Tiden flyger... snart 5 år sen jag hämtade ut pickisen (L200). Strax dags att byta.
Behöver en sån bil i hushållet, men med tanke på vad skatten är på nya såna och hur fin min bil är efter 10000 mil så köper jag nog loss den och har den som andrabil.

har ju inte kommit några elbilar med dragkrok som får dra nått att tala om, den enda som är någorlunda är väl Tesla model X och den är för dyr och börjar kännas omodern.
När det är dags för nästa byte om 3-5 år så lär väl marknaden ha kommit ikapp så...

Jag funderar på nått i andra änden av skalan... en Renault Zoe, någon som har en sån som förmånsbil?
Har hyrt några ggr, har funkat klockrent.. har dock inte testat under nollan så det blir att provköra en sån så fort det kommer en lämplig "köldknäpp"

Fråga är nog bara om det inte är bättre att köpa den privat än att ha den på firman nu med de nya reglerna som kommer.

Största delen av min körning är privat, max några 100 mil som räknas som tjänst per år.


Några tankar runt det?
 
Last edited:

Valley

Medlem
Jag har aldrig skrivit att jag ska ge några tips, finns andra forum för det!

Kanske misstolkade jag med. Men du skrev att ....."bra många sätt att få ut fina bilar genom företaget där man betalar minimalt"
Är väldigt intresserad av detta då jag själv tycker mig utrett alla alternativ och också kört flera olika betalningsmodeller själv.
 

Valley

Medlem
Tiden flyger... snart 5 år sen jag hämtade ut pickisen (L200). Strax dags att byta.
Behöver en sån bil i hushållet, men med tanke på vad skatten är på nya såna och hur fin min bil är efter 10000 mil så köper jag nog loss den och har den som andrabil.

har ju inte kommit några elbilar med dragkrok som får dra nått att tala om, den enda som är någorlunda är väl Tesla model X och den är för dyr och börjar kännas omodern.
När det är dags för nästa byte om 3-5 år så lär väl marknaden ha kommit ikapp så...

Jag funderar på nått i andra änden av skalan... en Renault Zoe, någon som har en sån som förmånsbil?
Har hyrt några ggr, har funkat klockrent.. har dock inte testat under nollan så det blir att provköra en sån så fort det kommer en lämplig "köldknäpp"

Fråga är nog bara om det inte är bättre att köpa den privat än att ha den på firman nu med de nya reglerna som kommer.

Största delen av min körning är privat, max några 100 mil som räknas som tjänst per år.


Några tankar runt det?

Kollega kört Leaf i många år och jag har testat den också en del. Mycket trevlig liten sak. Nu byter han dock bort den till en Mustang.
Minin var klockren. Som det är just nu står den på tur när i3:an skall bytas ut. Men vi kommer även testa en Zoe.
i3 är vi otroligt nöjda med. Undantaget vid snöslaskväder och en temperatur som pendlar kring fryspunkten. Snö och is byggs på i fälgarna och skapar fruktansvärda vibrationer (BMW Originalfälg)
 
Toppen